شناسهٔ خبر: 25147343 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

برنامه‌های هفته کارگر تشریح شد

معاون فرهنگی اجتماعی وزیر کار از برگزاری گردهمایی کارگران قراردادی و پیمانی در روز پنج‌شنبه، ششم اردیبهشت‌ماه خبر داد و دیدار با مراجع عظام و خانواده شهدای کارگر را از دیگر برنامه‌های این روز برشمرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، ابراهیم صادقی‌فر گفت: امروز بیشتر کالاهای داخلی قادر است جایگزین کالای خارجی شود به شرط آنکه مردم بخواهند.

وی با اشاره به نامگذاری سال ۹۷ به عنوان حمایت از کالای ایرانی گفت: کلید واژه اصلی برای تحقق این شعار، مشارکت همگانی ناشی از احساس مسئولیت پذیری است و مردم باید بخواهند تا فرهنگ خرید و مصرف کالای ایرانی جا بیفتد.

معاون فرهنگی اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی که در نشست تبیین برنامه‌های هفته کارگر سخن می‌گفت، ادامه داد: برنامه‌های در نظر گرفته شده برای هفته کارگر امسال ترکیبی از برنامه‌های سنوات قبل به همراه برخی گفتمان‌ سازی‌ها است و تلاش کردیم که در این برنامه‌ها ضمن گفتمان سازی، مشارکت جامعه کارگری را داشته باشیم و نخبگان و اندیشمندان و شکل‌های مختلف کارگری و کارفرمایی را فراخوانده‌ایم.

صادقی‌فر در ادامه برنامه‌های هفته کارگر را تشریح کرد و گفت: در اولین روز هفته کارگر که از پنجم اردیبهشت ‌ماه آغاز می‌شود، تجدید میثاق با آرمان‌های بنیان‌گذار کبیر جمهوری اسلامی ایران را داریم و در کنار آن نشست‌های مشترک تشکل‌های عالی کارگری و کارفرمایی برگزار می شود.

وی از برگزاری نمایشگاه کار در هفته کارگر خبر داد و گفت: افتتاح این نمایشگاه در اولین روز هفته کارگر و در نمایشگاه بین‌المللی تهران خواهد بود.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: دیدار با مراجع عظام و خانواده شهدای کارگر و گردهمایی کارگران قراردادی و پیمانی در دومین روز از هفته کارگر را از جمله برنامه‌های در نظر گرفته شده عنوان کرد.

وی گفت: حضور کارگران در نماز جمعه سراسر کشور و پیاده‌روی خانوادگی کارگران از برنامه‌های سومین روز هفته کارگر است.

صادقی‌فر، از برگزاری مراسم تجلیل زنان کارگر با همکاری اتحادیه سراسری کارگران زن، نواختن زنگ کار در مدارس و زنگ نشاط، شادابی و ورزش در یکی از واحدهای تولیدی و برگزاری نشست کار شایسته در وزارت کار به عنوان مهمترین برنامه‌های چهارمین روز هفته کارگر نام برد.

به گفته معاون فرهنگی، اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در روز یکشنبه ۹ اردیبهشت‌ماه که مصادف با پنجمین روز هفته کارگر است، مراسم تجلیل از کارگران نمونه کارگری با حضور ریاست جمهوری، هشتمین جشنواره فرهنگی – هنری کارگر ایرانی و همایش شوراهای اسلامی کار برگزار خواهد شد.

وی درعین حال دیدار کارگران با مقام معظم رهبری و برگزاری دوازدهمین جشنواره نشان خدمت به قانون کار را از اهم برنامه‌های پیش بینی شده در ششمین روز هفته کارگر عنوان کرد.

به گفته صادقی‌فر، در آخرین روز هفته کارگر که مصادف با روز جهانی کارگر است، راهپیمایی روز کارگر و در کنار آن افتتاحیه مسابقات قرآنی جامعه کارگری و نشست علمی تعاون و حمایت از تولید ملی برگزار خواهد شد.

معاون وزیر کار با بیان اینکه هفته کارگر امسال تحت تاثیر تحرکات و مناسبات بین‌المللی و داخلی قرار گرفته است، اظهار کرد: بخشی از این تحرکات به دور دوم چالشهایی بر می‌گردد که ایالات متحده آمریکا دنبال می‌کند و فشار مضاعفی را ایجاد کرده است.

وی افزود: بخش دیگر تحرکات به عوامل زیست محیطی مثل بحران آب و صنایعی نظیر کشاورزی برمی‌گردد که به شدت نیازمند آب هستند و بخش دیگر مباحث اخیر ارزی است که بازارهای اقتصاد کشور را به چالش کشید و بر بازار کار و تولید اثرگذاشت.

صادقی‌فر تصریح کرد: اما بیش از هر چیز آنچه که هفته کارگر را تحت تاثیر قرارداده، نامگذاری شعار امسال است و تحقق شعار "حمایت از کالای ایرانی" نیازمند عزم ملی و اراده فراجناحی است.

وی گفت: طبعا این شعار برای تحقق باید تبدیل به خواست ملی شود، چون حمایت از کالای ساخت داخل فقط خواست ما نیست و خیلی از کشورها نظیر آلمان و ژاپن به این سمت حرکت کرده‌اند و ناگزیر برای تقویت اقتصاد و صنعت خود به آن پرداخته‌اند.

به اعتقاد معاون وزیر کار، اگر بیکاری در کشور کاهش یابد، بسیاری از معضلات اجتماعی هم کاهش خواهد یافت و حمایت از کالای ایرانی، بهترین راه کاهش بیکاری در جامعه است.

همچنین علیرضا محجوب در نشست هفته کارگر برگزار شد، ضعیف‌ترین عامل در قیمت تمام شده را دستمزد کارگران دانست و گفت: طبق اعلام وزارت کار، میانگین دستمزد در قیمت تمام شده ۵.۵۶ درصد است. حداقل حقوق و دستمزد با سبدی که شورای عالی کار به شکل سه جانبه و براساس اعلام قیمت‌های رسمی به دست آورد سه برابر دستمزد جاری بود لذا اگر بخواهد سنخیت داشته باشد باید بین ۱۳ تا ۱۸ درصد باشد نه ۵.۵۶ درصد.

وی در ادامه درباره تاثیر تحولات اخیر ارز بر اقتصاد و بازارهای داخلی، اظهار کرد: تحلیل ما این است که بانک‌ها همچنان که در همه دنیا پول پرقدرت می‌آفریند، در ایران هم این اتفاق را رقم زده‌اند. بر اساس ادعای کمیسیون اقتصادی و برنامه و بودجه مجلس، این پول پرقدرت بیش از ۱۵۰۰ میلیارد تومان است و ما در گزارش تحقیق و تفحص از بانک‌ها که درخواست کرده‌ایم و اسناد و مدارکی هم در اختیار داریم ثابت خواهیم کرد که بانک‌ها این پول پرقدرت را به جریان انداختند.

محجوب گفت: باور ما این است که این پول چرخیده است به این نحو که وام رسمی با نرخ ۱۸ درصد از بانک‌ها گرفته شده و بعد با نرخ ۴۳ درصد در موسسات اعتباری و بانکی سپرده‌گذاری شده است که اسناد آن را داریم و متاسفانه بانکها در چنین شرایطی دنبال بورس بازی و بازار سکه و ارز می‌روند.

دبیر کل خانه کارگر تصریح کرد: معتقدم تا بازرگانی خارجی ما دولتی نشود و از پایه آن را نظارت نکنیم، نمی‌توانیم قیمت ارز در بازار را کنترل کنیم. در نتیجه در آینده نزدیک قدرت خرید نیروهای کار به شدت تنزل خواهد یافت و پیش بینی ما این است که این موج تورمی تا ۵۰ درصد باشد و نیروهای کار در معرض چنین تهدیدی خواهند بود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در ادامه درباره افزایش ۱۹.۵ درصدی دستمزد سال ۹۷ کارگران ابراز عقیده کرد و گفت: از گذشته‌های دور و از سال ۱۳۸۲ تفاهمی با کارفرمایان داشتیم که بر اساس آن سالی ۱۰ درصد علاوه بر نرخ تورم به حقوق کارگران افزوده شود، این امر تنها یکبار اتفاق افتاد و از سال ۱۳۸۴ منقطع شد.

وی ادامه داد: امسال دومین باری است که ۱۰ درصد علاوه بر تورم به دستمزد کارگران اضافه می شود و ۱۹.۵ درصد تورم در واقع ۹.۵ درصد تورم اعلامی به اضافه ۱۰ درصد مطالبه‌ای بود که کارگران از سالهای قبل داشتند لذا تصمیم افزایش ۱۰ درصدی در کنار ۹.۵ درصد نرخ تورم، حاصل همراهی و تلاش همه شرکای اجتماعی بود که به تصویب رسید و دکتر روحانی هم در پیام نوروزی خود در دفاع از کالای ایرانی، کارگر و کالای ایرانی را با هم مطرح کردند تا به این طریق همراهی بدنه دولت با این تصمیم را نشان بدهند.

دبیرکل خانه کارگر، افزود: هنوز حق مطلب راجع به حقوق کارگران ادا نشده و ۳۰ درصد دیگر از معوقات کارگران باقی مانده و کارگران سه ۱۰ درصد طبق توافق سال ۱۳۸۲ طلب دارند، به همین دلیل نمایندگان کارگری تا سه سال دیگر حق دارند بیش از نرخ تورم افزایش مزد را مطالبه کنند.

او با اشاره به ایستادگی نمایندگان کارگری در جلسات شورای عالی کار، افزود: نمایندگان ناچار به پایمردی و مقاومت شدند چون خواست جامعه کارگری بود و در سایه این ایستادگی، ۱۰ درصد دومی را که سال‌ها مغفول مانده بود گرفتند.

محجوب تصریح کرد: امروز کارگران به واسطه قراردادهای موقت قدرت چانه‌زنی خود را از دست داده‌اند ولی آنچه در شورای عالی کار اتفاق افتاد حاصل داوری، مشورت، استدلال و تسلط نمایندگان کارگری به مذاکره و اعداد و ارقام و آمار بود.

وی متذکر شد: در جلسه شورای عالی کار، وزیران صنعت و اقتصاد حاضر به پذیرش پیشنهاد گروه کارگری نبودند ولی وقتی استدلال نمایندگان کارگری را شنیدند، هیات دولت را مجاب کردند وگرنه بدنه دولت بیش از کارفرمایان مقاومت می‌کرد.

به اعتقاد دبیر کل خانه کارگر دلیل این‌که امروز کالاهای داخلی روی زمین می‌ماند این است که کارگران و حداقل بگیران قدرت خرید کافی ندارند، به همین دلیل باید به سمت افزایش قدرت خرید و بهبود معیشت کارگران حرکت کرد.

به گزارش ایسنا، روز جهانی کارگر همه ساله از سوی طبقات کارگری در روز اول ماه مه برگزار می‌شود و اتحادیه‌های کارگری در بسیاری از کشورهای جهان این روز را با برگزاری جشن‌ها و راهپیمایی‌های خیابانی برگزار می‌کنند. در تقویم ایرانیان نیز پنجم تا یازدهم اردیبهشت ماه هر سال با عنوان هفته کارگر نام‌گذاری شده است.

بر اساس اعلام معاونت فرهنگی اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، چهارشنبه ۵ اردیبهشت‌ماه و اولین روز هفته کارگر با عنوان" کارگران، میثاق با آرمان‌های امام و رهبری، حمایت از کالای ایرانی"، پنج‌شنبه ۶ اردیبهشت‌ماه با عنوان " کارگران، مهارت و صیانت از نیروی کار"، جمعه ۷ اردیبهشت‌ماه با عنوان" کارگران، معنویت، نشاط و ورزش"، شنبه ۸ اردیبهشت‌ماه "زنان کارگر، جوانان، امید و مشارکت اجتماعی"، یکشنبه ۹ اردیبهشت‌ماه " کارگران، شوراها و تشکل‌های کارگری"، دوشنبه ۱۰ اردیبهشت‌ماه "کارگران، بازنشستگان و قوانین حمایتی" و سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت‌ماه با عنوان "روز جهانی کارگر"  نام گذاری شده است.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما