شناسهٔ خبر: 25147066 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

محرومیت اسپانیا از میزبانی مسابقات اروپایی بخاطر مداخله سیاست در ورزش

اسپانیا به دلیل مشکلات سیاسی با کوزووو حق میزبانی مسابقات قاره‌ای وزنه‌برداری را از دست داد.

صاحب‌خبر -

به‌ گزارش ‌ایسنا و به نقل از  سایت  Inside the games، چندی پس از صحبت‌های توماس باخ، رییس IOC علیه مداخله‌های سیاسی در ورزش، فدراسیون وزنه‌برداری اروپا حق میزبانی بازی‌های قاره‌ای را از ‌اسپانیا گرفت.

توماس باخ در صحبت‌های خود اعلام کرده بود که اگر راه‌حل دیپلماتیک برای مشکلات سیاسی ورزش پیدا نشود مسئولان ورزشی باید خشم خود را با روش دیگری اعلام کنند و نشان دهند که آماده برخورد هستند.

به ‌این‌ ترتیب طبق سیاست‌های جدید IOC، فدراسیون وزنه‌برداری اروپا (EWF) میزبانی مسابقات قهرمانی زیر 23 سال 2018 اروپا را از ‌اسپانیا گرفت و به لهستان داد.

‌اسپانیا یکی از پنج کشور اروپایی است که کوزووو را به رسمیت نمی‌شناسد. کوزووو در سال 2008 اعلام استقلال کرده است.

کوزووو در سال 2014 عضو IOC شده است. تمامی میزبان‌های مسابقات کنفدراسیون وزنه برداری اروپا (EWF) باید از تمام کشورهای عضو IOC استقبال کنند. در جلسه اخیر EWF مسئولان این فدراسیون از ‌اسپانیا خواسته بودند تا تضمین کند که به وزنه‌برداران کوزووو ویزا می‌دهد.

آستریت هاسانس، عضو اهل کوزوووی فدراسیون وزنه‌برداری اروپا در این باره، اظهار کرد: تمامی این مشکلات سیاسی است. ما می‌خواهیم که ورزش  فراتر از سیاست باشد. چندی پیش رییس ‌EWF از وزارت ورزش ‌اسپانیا خواسته بود تا تضمین کند که از وزنه‌برداران کوزووو در ‌اسپانیا استقبال می‌شود.

دولت ‌اسپانیا در سه هفته‌ای که مهلت داشت جوابی به EWF نداده است بنابراین EWF میزبانی را از این کشور گرفت.

بنابراین شش ماه تا برگزاری مسابقات زیر 23 سال میزبانی به لهستان داده شد و این کشور به زودی شهر میزبان را اعلام خواهد کرد.

فدراسیون وزنه‌برداری ‌اسپانیا امید داشت که از سوی دولت این کشور حمایت شود و مشکل حل شود. رییس این فدراسیون اظهار کرد: ما می‌خواهیم که کوزووو به مسابقات بیاید و از آنها استقبال کنیم. من گفتم که تمام تلاشم را برای رایزنی با وزارتخانه انجام می‌دهم.

سایت Inside the games، در ادامه نوشت: کوزووو با کشور صربستان نیز مشکل سیاسی دارد. مشکلات اسرائیل با کشورهای اسلامی نیز یکی دیگر از مداخله‌های سیاسی اخیر در ورزش است. اخیرا تونس برای مسابقات قهرمانی جهان نوجوانان تکواندو به ورزشکاران اسرائیلی ویزا نداد. مشکلات سیاسی بین اوکراین و روسیه نیز باعث شده که ورزشکاران اوکراینی برای رفتن به روسیه دچار مشکل شوند.

توماس باخ اخیرا در رابطه با مشکلات سیاسی در ورزش، اظهار کرد: اول از همه ما باید با هم در این رابطه تبادل اطلاعات کنیم. در چند مورد اخیر IOC برخورد کرده است. ما با مسئولان بلند مرتبه کشورها صحبت کرده‌ایم و آنها را از پیامد اقداماتشان آگاه کردیم. ما به دنبال راه‌حل هستیم. در آخر ، اگر به راه‌حل دیپلماتیک نرسیم باید از روش‌های دیگری خشم خود را نشان دهیم.

IOC اوایل امسال ‌اسپانیا را تحت فشار گذاشته تا بگذارد ورزشکاران کوزووو در بازی‌های مدیترانه در ماه ژوئن شرکت کنند اما تصمیمات اخیر چهار ماه قبل از بازی‌ها گرفته شد.

انتهای پیام

نظر شما