شناسهٔ خبر: 25146656 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

جهش قیمتی نفت حقیقت دارد؟

نماینده سابق ایران در اوپک به تشریح گزینه های پیش روی اوپک در اجلاس خرداد ماه امسال پرداخت و جهش مصنوعی قیمت نفت را رد کرد.

صاحب‌خبر -
به گزارش افکارنیوز،

محمدعلی خطیبی نماینده سابق ایران در اوپک درباره قیمت نفت و عوامل تاثیرگذار بر آن در سال 2018 اظهار کرد: عوامل تاثیرگذار بر قیمت نفت 2 مورد هستند یکی از آنها مسائل اقتصادی یعنی عرضه‌ و تقاضاست،در این بخش رونق اقتصادی، رکود اقتصادی و مسائلی که بر روی مصرف نفت و توسعه میادین نفتی در جهت افزایش تولید  یعنی عرضه‌و تقاضا تاثیر می‌گذارد،مورد بررسی و تحلیل قرار می گیرد.

وی ادامه داد: مسائل ژئوپلیتیکی به عنوان دومین عامل تاثیرگذار بر قیمت جهانی نفت ،غیرقابل پیش‌بینی است به عبارتی نمی‌توان پیش‌بینی کرد که در طول سال چه مسائل سیاسی و نظامی رخ خواهد داد، اما آنچه مشخص است تاثیر موقت و روانی این عامل بر قیمت جهانی نفت است، که بعد از گذشت مدتی دوباره به حالت عادی بر می‌گردد.

نماینده سابق ایران در اوپک با بیان اینکه دو عامل فوق به صورت فیزیکی و روانی بر روی قیمت جهانی نفت تاثیر می‌گذارد، در تشرح نقش اثرگذار عامل اقتصادی گفت:بر اساس عامل تاثیرگذار عرضه‌و تقاضا هم‌اکنون به طور تقریبی با سیاست در پیش گرفته شده مدیریت عرضه از جانب اوپک، بازار وضعیت متعادلی دارد.

خطیبی بیان کرد: اگر همین وضعیت متعادل پیش رود و تا آخر سال همین شرایط تداوم داشته باشد در اجلاس پیش‌روی اوپک که در خرداد ماه امسال برگزار خواهد شد ممکن است تغییراتی صورت بگیرد.

وی تصریح کرد: البته اگر سیاست کاهش تولید ادامه یافته و اوپک همچنان به دنبال مدیریت مازاد عرضه در بازار به منظور جلوگیری از کاهش قیمت‌ها باشد، سیاست فعلی در پیش گرفته شده از جانب آن که نسبتا خوب اجرا می‌شود ،تداوم داشته و قیمت‌ها در حوالی 70 دلار باقی  خواهد ماند.

نماینده سابق ایران در اوپک با بیان اینکه اگر اوپک در اجلاس پیش‌ رو تولید را افزایش دهد  به دنبال آن قیمت ها روند نزولی خواهد داشت ،افزود:در آن زمان قیمت جهانی نفت به میزان افزایش تولید اوپک بستگی دارد.

خطیبی با اشاره به احتمال بسیار قوی بحث بر روی موضوع افزایش تولید در اجلاس پیش‌روی اوپک و بعید به نظر رسیدن مذاکره بر روی مسئله کاهش تولید،بیان کرد: اگر بر سر افزایش تولید توافق  صورت بگیرد با قیمت‌هایی کمتر از 70 دلار روبرو خواهیم بود.

وی گفت: بنابراین با تدوام سیاست فعلی اوپک تا پایان سال و  وضعیت متعادل بازار ، می‌‌توانیم قیمت 70 دلاری را برای نفت در نظر بگیریم.

سطح ذخیره سازی نفت در بازارهای جهانی بسیار بالاست/در بازار متعادل امروز با مازاد عرضه مواجه نیستیم 

باشگاه خبرنگاران جوان:آیا در وضعیت فعلی بازار جهانی نفت با مازاد عرضه روبروست؟

نماینده سابق ایران در اوپک با بیان اینکه هم اکنون در بازار با مازاد فیزیکی نفت روبرو نیستیم، افزود: مازاد قبلی نفت در بازارهای جهانی ذخیره‌سازی شده و اکنون  با افزایش سطح این موضوع روبرو هستیم. بعبارتی ذخیره‌سازی که در سالهای گذشته در پی افزایش تولید رخ داده است اکنون به سطح بسیار بالایی رسیده است که باید به تدریج به سطح عادی و نرمال خود برگردد.

خطیبی با بیان اینکه در بازار متعادل امروز با مازاد عرضه مواجه نیستیم و تنها شاهد افزایش سطح ذخیره‌سازی هستیم، گفت: با تداوم سیاست کنونی در اوپک نه تنها امکان حفظ بازار متعادل فعلی وجود دارد بلکه می‌توان سطح ذخیره‌سازی انباشت شده  در گذشته  را کاهش داد.

نماینده سابق ایران در اوپک با بیان اینکه تصمیم پیش‌روی اعضای اوپک در اجلاس خرداد ماه بستگی به شرایطی دارد که در آن زمان این جلسه شکل می‌گیرد، افزود: اگر همین شرایط فعلی تداوم داشته باشد بعید به نظر می‌رسد که بر روی کاهش تولید بحث کنند بلکه به احتمال زیاد بر روی ادامه وضعیت فعلی و یا افزایش مختصر توافق خواهند کرد،البته احتمال دوم چندان قوی نیست.

خطیبی تاکید کرد: موارد فوق احتمال است و اعضای اوپک بر اساس وضعیت بازار و بررسی آن نتیجه خواهند گرفت، اگر احساس کنند در بازار کمبودی به وجود خواهد آمد اجازه ایجاد کمبود را نخواهند داد.

برخلاف گفته ترامپ قیمت‌ها تصنعی افزایش نیافته است/متعادل نگه‌داشتن بازار سیاست اصلی اوپک است

باشگاه خبرنگاران جوان:آیا طبق نظر ترامپ قیمت نفت به شکل تصنعی افزایش یافته است؟

وی ضمن انتقاد از اظهار نظر ترامپ مبنی بر افزایش قیمت نفت به شکل تصنعی گفت: قیمت‌ها زمانی تصنعی افزایش می‌یابد که کمبودی در بازار رخ داده باشد اما اکنون نه تنها کمبودی در بازار وجود ندارد بلکه اوپک نیز بنای بر ایجاد کمبود را  ندارد.گفته ترامپ مبنای کارشناسی و علمی ندارد و مثل همیشه بی‌پایه و اساس است.

نماینده سابق ایران در اوپک با اشاره به اجلاس پیش روی اوپک و بررسی بازار برای نیمه دوم سال گفت: اگر اوپک احساس کند کمبودی پیش خواهد آمد قطع به یقین این کمبود را پاسخ داده و اجازه جهش قیمت را نخواهد داد، این سیاستی است که در طول دهه‌های گذشته از اوپک دیده‌ایم،از یک سو نه تنها اجازه کمبود را نمی‌دهد بلکه به هنگام  مواجه شدن با این مسئله بلافاصله سیاست افزایش تولید را اجرا کرده و زمانی که شاهد مازاد در بازار باشد در پی کاهش آن نیز تلاش می‌کند.

خطیبی تاکید کرد: متعادل نگه‌داشتن بازار سیاست اصلی اوپک است و برخلاف گفته ترامپ قیمت‌ها تصنعی افزایش نیافته است، قیمت تصنعی زمانی در بازار به وجود می‌آید که با کمبود روبرو باشیم در آن صورت افزایش قیمت به خاطر کمبود رخ داده و قیمت‌ها غیر واقعی خواهند بود.

ردپای آمریکا و متحدانش در افزایش قیمت این روزهای طلای سیاه

باشگاه خبرنگاران جوان:علت افزایش قیمت نفت در بازار متعادل این روزهای طلای سیاه چیست؟

وی درباره علت افزایش قیمت نفت در بازار متعادل این روزهای طلای سیاه گفت:افزایش اخیر قیمت نفت در بازار متعادل این روزها به علت سیاست‌های آمریکاست بنابراین هیچ عامل اقتصادی در افزایش قیمت نفت دخالت ندارد.

نماینده سابق ایران در اوپک ادامه داد: اگر در این روزهای اخیر شاهد روند صعودی قیمت‌ها از 65 دلار به 74 دلار هستیم تنها به علت تاثیر عوامل ژئوپلیتیکی و دخالت‌های بی‌مورد آمریکا و متحدانش در خاورمیانه است.

خطیبی با اشاره به حساسیت بازار جهانی نفت نسبت به منطقه خاورمیانه ،تصریح کرد:این منطقه از نظر عرضه نفت و گاز بسیار تأثیرگذار است، آمریکا و متحدانش با دخالت‌های خود در این منطقه یک روز بمباران و روز دیگر موشک‌باران می‌کنند یک روزی هم می‌گویند که قصد دارند یک کشور از منطقه را تصاحب کنند.

وی اضافه کرد: دخالت‌های آنها در خاورمیانه به عنوان عامل ژئوپلیتیکی مهمترین دلیل افزایش قیمت‌های روزهای اخیر نفت بوده است، اگر این دخالت‌ها نباشد بازار متعادل و نسبتا شفافی داریم که قیمت‌های آنها واقعی است.

جهش تصنعی قیمت نفت با خروج کلی یا جزئی نفت ایران از بازارهای جهانی

باشگاه خبرنگاران جوان:خروج آمریکا از برجام چه تاثیری بر قیمت جهانی نفت دارد؟

نماینده سابق ایران در اوپک با بیان اینکه تصمیم ترامپ در 22 اردیبهشت ماه مبنی بر خروج از برجام یا تعلیق چندین باره آن بر افزایش قیمت نفت تاثیر اقتصادی و تاثیر ژئوپلیتیکی دارد، افزود: تاثیر اقتصادی این موضوع یعنی عرضه و تقاضا زمانی معلوم می‌شود که ما ببینیم تصمیم آنها چه تاثیری بر روی عرضه و تقاضای نفت خواهد گذاشت.

خطیبی ادامه داد:قطع به یقین کاهش عرضه نفت بر روی قیمت‌ها تاثیرگذار خواهد بود اما اگر تصمیم آمریکا بر روی عرضه نفت تاثیر نگذارد بازار نفت نیز از این قضیه متاثر نخواهد شد.

نماینده سابق ایران در اوپک با اشاره به افزایش صادرات قریب به یک و نیم میلیون بشکه‌ای نفت ایران بعد از برجام گفت: اگر این اتفاق نمی‌افتاد اکنون بازار با کمبود مواجه بود از اینرو اگر ترامپ و متحدانش مجدد کاری کنند که ایران از بازار خارج شود در پی کمبود ایجاد شده ناشی از آن ،قیمت‌ها به شکلی تصنعی افزایش خواهد یافت.

وی ادامه داد: ایران اکنون نه تنها آماده عرضه بلکه در حال عرضه نفت نیز هست  اگر به هر دلیل عرضه ایران یا عرضه هر کشور موثر دیگری در تولید نفت به طور کلی و یا جزئی  از بازار حذف شود روی قیمت نفت اثرگذار خواهد بود.

نماینده سابق ایران در اوپک افزود: اگر تصمیم ترامپ درباره برجام بر روی عرضه نفت کشور ما تاثیر نگذارد هرچند این موضوع تاثیر اقتصادی نخواهند داشت اما در جایگاه عامل تاثیرگذار  ژئوپلیتیکی و روانی، برای مقطعی و موقت قیمت‌ها افزایش خواهد یافت، سپس به محض برطرف شدن آثار روانی ناشی از آن ،قیمت‌ها دوباره به سطح قبلی خود باز خواهد گشت.

خطیبی بیان کرد:هر عاملی که مناطق و  عرضه نفت عرضه‌کنندگان مهم نفت را دچار اخلال کند، با نگرانی ایجاد شده در اثر  آثار روانی آن افزایش قیمت‌ طلای سیاه را در پی خواهد داشت.

وی تاکید کرد: اگر آمریکا و متحدانش در منطقه دخالت کنند و به انجام کارهایی که منجر به قطع سرمایه‌گذاری و موجب نگرانی عرضه‌کنندگان و سرمایه‌گذاران می‌‌شود مبادرت ورزند؛ نه تنها برخی از عرضه‌ها متوقف می‌شود بلکه این موضوع بر روی قیمت نفت نیز تاثیر گذاشته و به شدت قیمت ها را  افزایش خواهد داد.

نماینده سابق ایران در اوپک ادامه داد: اگر گاهی مصرف کنندگان قیمت بالایی برای نفت می‌پردازند باید بدانند که این موضوع ناشی از سیاست‌ها آمریکاست و این موضوع ارتباطی به سیاست‌های ایران ندارد؛ چرا که سیاست‌های ما همیشه عرضه نفت در اوپک بوده و خواهان تعادل همیشگی بازار هستیم.ضمن اینکه بر همگان روشن است که یک بازار متعادل، مصرف‌کنندگان و سرمایه‌گذاران را راضی نگه‌می‌دارد.

عبور قیمت نفت از مرز 70 دلار با تشدید مسائل ژئوپلیتیکی

باشگاه خبرنگاران جوان:قیمت نفت در سال 2018 چگونه خواهد بود؟

وی درباره فرجام قیمت نفت در سال 2018 گفت:طبق سناریوهای مطرح شده ، در هر سناریو بر اساس اینکه اتفاقی بیافتد یا نه، قیمت متفاوتی برای نفت در پی خواهد داشت.

خطیبی با بیان اینکه نمی‌توان به صورت متقن درباره قیمت نفت اظهار نظر کرد، گفت:‌ این موضوع بستگی به عوامل مختلف سیاسی، اقتصادی و ژئوپلیتیکی دارد.

وی در پایان گفت: بر اساس نوع هر سناریو برای نفت یک قیمتی می‌توان در نظر گرفت از آنجایی که چندین سناریو در این عامل که قبلا به ذکر آنها پرداخته‌ایم وجود دارد بنابراین می‌توان گفت که با تشدید مسائل ژئوپلیتیکی قیمت نفت از این میزان نیز فراتر خواهد رفت، اما بعد از مدتی موقت آثار روانی خود را دست داده و به سطح قبلی خود بر می‌گردد.

 

برچسب‌ها:

نظر شما