شناسهٔ خبر: 25146584 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

چراغ تئاتر البرز روشن نیست

نمایندگی البرز

پیشینه هنر تئاتر در البرز به دوران قبل از انقلاب باز می‌گردد، در آن زمان تئاتر به معنای امروزی مفهومی نداشت و بیشتر فعالان این رشته در قالب نمایش‌های آیینی، روحوضی و تعزیه هنر خود را عرضه می‌کردند، تازه از اواخر دهه 40 بود که مدارس تئاتر در البرز شکل گرفت و آموزش هنرجویان این رشته به صورت مدون درآمد.

صاحب‌خبر -

 بعد از گذشت چند سال از رونق تئاتر دانش آموزی در البرز، انقلاب شد و به واسطه آن این هنر به محیط‌های دانشجویی نیز راه پیدا کرد.

همه آنچه گفته شد نشان می‌دهد تئاتر در البرز هنر تازه‌ای نیست. بدیهی است برای اینکه تئاتر این استان به جایگاه فعلی‌اش برسد هنرمندان زیادی خون دل خورده و مو سفید کرده‌اند. تئاتری‌های البرز از گذشته تا به امروز علی رغم مشکلاتی چون بی توجهی مسئولان ، گرفتاری‌های معیشتی، محدودیت‌های زیر ساختی و ... پای صحنه مانده‌اند و برای تعالی هر چه بیشتر این هنر تلاش کرده‌اند. تلاشی که در اغلب مواقع دیده نشده و به بغضی در گلوی آنها تبدیل شده است...

12 گروه نمایشی از البرز در مرکز هنرهای نمایشی ایران ثبت شده اند

دبیر انجمن هنرهای نمایشی البرز به خبرنگار ایسنا می‌گوید: تا کنون 12 گروه نمایشی از البرز در مرکز هنرهای نمایشی ایران به ثبت رسیده و مجوز فعالیت دریافت کرده اند، البته پرونده تکمیل شده چند گروه نیز پس از تایید از سوی انجمن هنرهای نمایشی استان به تهران ارسال شده و به  زودی پروانه فعالیت آنها نیز صادر می‌شود.

ندا قربانیان با اشاره به اینکه ثبت گروه نمایش در مرکز هنرهای نمایشی ایران فرایند ساده ای نیست، توضیح می‌دهد: کسانی‌که می‌خواهند گروه نمایش خود را در این  مرکز به ثبت برسانند یا باید تحصیلات مرتبط با تئاتر داشته باشند و یا دارای رزومه بسیار قوی در تئاتر ( چندین سال تجربه و کسب جوایز مختلف) باشند، علاوه بر این سرپرست گروه باید دارای کارت پایان خدمت باشد که بدیهی است تامین این شرایط از عهده بسیاری بر نمی‌آید.

وی با بیان اینکه گروه‌های ثبت شده در مرکز هنرهای نمایشی ایران به نوعی سطح بندی شده‌اند، ادامه می‌دهد: گروه‌های نمایش ثبت شده در مرکز هنرهای نمایشی به سه درجه الف، ب و ج تقسیم بندی شده‌اند که  از 12 گروه ثبت شده البرز تنها چهار گروه در درجه ب قرار گرفته و بقیه در گروه ج دسته بندی شده‌اند و گروه الف هم اصلا نداریم.

وی اضافه می‌کند: هر چند در برخی استان‌ها به ویژه تهران تنها گروه‌های نمایش ثبت شده به رسمیت شناخته  می‌شوند و در اولویت حمایت‌های مادی و معنوی  مسئولان  قرار دارند ولی چون در البرز همه گروه‌های ثبت شده هر سال کار ارائه نمی‌دهند و تعداد گروه‌های ثبت شده هم کم است، انجمن هنرهای نمایشی استان تا کنون در کمیت و کیفیت حمایت‌های خود تفاوتی بین این گروه‌ها قائل نشده است.

البرز هزار هنرمند و هنرجوی تئاتر دارد 

این کارگردان تئاتر البرزی با اشاره به تعداد واقعی فعالان تئاتر استان ابراز می‌کند: فعالان حوزه تئاتر استان تنها به اعضای گروه‌های ثبت شده محدود نمی‌شود و اگر بخواهیم آماری واقعی از فعالان این عرصه ارائه دهیم باید گفت حدود هزار نفر در این هنر فعالیت دارند.

وی می‌گوید: تا کمتر از سه سال پیش تعداد فعالان این هنر بسیار کمتر از عدد بیان شده بود ولی طی این مدت به واسطه افزایش تعداد آموزشگاه‌های تئاتر استان تعداد هنرجویان و فعالان این رشته افزایش قابل توجهی داشته است.

وی ابراز می‌کند: بدون شک افزایش هنرجویان و فارغ التحصیلان تئاتر در البرز باعث می‌شود طی سال‌های آتی شاهد بروز استعدادهایی در این رشته باشیم که در کنار تلاش برای تجربه اندوزی ، از دانش و بینش کافی برای رشد و توسعه این هنر برخوردار هستند.

مشکلات تئاتری‌های البرز تمامی ندارد

این بازیگر تئاتر در ادامه با اشاره به این‌که در شرایط فعلی کار برای تئاتری‌های البرز ساده نیست، می‌گوید: تئاتری‌های البرز برای بال و پر دادن به این رشته با مشکلات زیادی دست و پنچه نرم می‌کنند که یکی از مهمترین آنها کمبود سالن و پلاتوی نمایش است.

قربانیان بیان می‌کند: پلاتوهای تمرین و نمایش استان به هیچ وجه پاسخگوی نیاز هنرمندان این رشته نیست و بسیاری از تئاتری‌ها تازه بعد از اینکه به زحمت پلاتویی برای تمرین پیدا کردند، مدت‌ها باید در انتظار تعیین سالن برای اجرای عموم بمانند.

وی اظهار می‌کند: قسمت غم انگیز ماجرا این است که همین پلاتوهای نمایش استان که تعدادشان از انگشتان یک دست هم بیشتر نمی‌شود استاندارد نبوده و از لحاظ نور ، صدا و فضا محدودیت‌های زیادی دارند و دست هنرمندان برای  اجرا را می‌بندند.

دبیر انجمن هنرهای نمایشی البرز با اشاره به دیگر مشکلات تئاتری‌های استان ادامه می‌دهد: متاسفانه مکان و موقعیت جغرافیایی  پلاتوهای نمایش استان به هیچ وجه مناسب نیست و اغلب مردم اصلا از وجود آنها اطلاع ندارند. به عنوان مثال به جرئت می‌توان گفت کمتر از 15 درصد از البرزی‌ها می‌دانند این استان تئاتر شهر دارد و یا در اداره کل ارشاد تئاتر اجرا می‌شود.

مسئولانی که به وعده‌های خود عمل نمی‌کنند

وی اظهار می‌کند: قرار بود فضایی که امروز سالن شهیدان نژاد فلاح در آن ساخته شده برای احداث تئاتر شهر کرج استفاده شود ولی متاسفانه به دلایلی نامعلوم این اتفاق نیفتاد.

این بازیگر تئاتر توضیح می‌دهد: علاوه بر این دو سال پیش قرار بود با همکاری معاونت فرهنگی شهرداری چند سالن مجهز تئاتر پشت اداره کل ارشاد ساخته شود ولی کشمکش‌های مسئولان باعث شد پیگیری‌ها در این خصوص نیز نتیجه بخش نباشد و این زمین همچنان خالی باقی مانده است.

وی بیان می‌کند: بعد از این که از ساخت سالن‌ها و پلاتوهای نمایش جدید در استان ناامید شدیم بنا شد تعدادی از دستگاه‌ها و ادارات استان سالن‌های خود را لااقل برای تمرین در اختیارگروه‌ها قرار دهند. متاسفانه این اتفاق هم تا کنون عملی نشده و این فرایند در کش و تاب پیگیری‌های اداری و نامه بازی‌های مسئولان گیر کرده است.

وی اضافه می‌کند: در کنار موارد مطرح شده، نمایش‌هایی که در استان اجرا می‌شود به دلیل عدم اطلاع رسانی مناسب مخاطب چندانی ندارد و این امر باعث شده تئاتر برای فعالان این رشته درآمدزایی چندانی نداشته باشد.

این کارگردان تئاتر البرزی می‌گوید: تئاتر استان مخاطب عام زیادی ندارد و همین باعث شده سالن‌ها اغلب از طریق دوستان عوامل اجرا و یا تئاتری‌هایی که قصد نقد مغرضانه و تخریب گروه را دارند پر شود.

وی ادامه می‌دهد: بدیهی است هر دوی این گروه‌ها برای تماشای تئاتر در البرز بلیط تهیه نکرده و پولی پرداخت نمی‌کنند و همین باعث می شود اغلب نمایش‌ها خروجی مالی مناسبی نداشته باشد.

داستان غم انگیز مهاجرت تئاتری‌های البرز به تهران

قربانیان می‌گوید: در شرایطی که اغلب نمایش‌ها نه از لحاظ مادی و نه معنوی خروجی مناسبی ندارند، بسیاری از هنرمندان انگیزه خود برای کار در البرز را از دست داده و به تهران مهاجرت می‌کنند.

این نویسنده تئاتر البرزی با اشاره به اینکه اغلب هنرمندان استان از کار در تهران راضی هستند توضیح می‌دهد: حتی اگر نمایشی در تهران خوب نفروشد باز جای امیدواری است که از سوی اهالی فن دیده شود و همین راهی برای ترقی  عوامل گروه به شمار می‌آید چون بسیاری از بازیگرانی که امروز پای ثابت سریال‌ها و فیلم‌های تلویزیونی هستند از طریق تئاتر دیده شده و در نهایت پایشان به رسانه ملی باز شده است.

قربانیان ادامه می‌دهد: همه دلایل عدم استقبال مردم از نمایش‌هایی که در البرز به روی صحنه می‌رود به محدویت‌های سخت افزاری مربوط نیست و مستقیما به خود هنرمندان باز می‌گردد. بسیاری از هنرمندان البرزی با کسب کوچکترین موفقیت دچار خود بزرگ بینی شده و به دنبال به روز کردن دانش و تخصص خود نیستند و فکر می‌کنند تئاتر صرفا تجربه است.

وی اظهار می‌کند: متاسفانه  جو مسمومی میان تئاتری‌های البرز حاکم است و برخی از آنها چشم دیدن موفقیت و رشد همکاران خود را ندارند و همین باعث شده بخش مهمی از انرژی آنها به جای کار صرف حواشی شود.

وی خاطر نشان می‌کند: مشکلات تئاتر البرز صرفا با ساخت سالن و تجهیز پلاتوها حل نمی‌شود و تا زمانی که بین فعالان این رشته وفاق و همدلی ایجاد نشود، وضعیت موجود تغییر چندانی نخواهد کرد و همچنان باید شاهد آن باشیم که تئاتر دوستان استان به تهران می‌روند.

حمایت ارشاد به گروه خاصی از هنرمندان محدود نمی‌شود

سرپرست معاونت هنری سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی البرز با اشاره به تلاش برای حمایت ازهنرمندان تئاتر استان می‌گوید:  هنرمندان رشته‌های مختلفی تحت حمایت معاونت هنری – سینمایی این اداره کل قرار دارند بنابراین دور از انصاف و عدالت است که عمده حمایت‌ها معطوف گروه خاصی از هنرمندان شود.

شمس الزمان فولادوند ادامه می دهد: تئاتری‌های استان نیز مانند هنرمندان رشته‌های تجسمی، سینما، موسیقی و ... از این معاونت توقع حمایت مادی و معنوی دارند بنابراین باید به گونه‌ای رفتار شود که با اعتبارات محدود تخصیص یافته بخشی از نیازهای همه این گروه‌ها مرتفع شود.

وی درادامه با قبول ضعف‌ها ومشکلات زیرساختی حوزه تئاتر استان توضیح می‌دهد: درست است که امکانات و زیرساخت‌های تئاتر البرز مناسب نیست ولی با بررسی اجمالی می‌توان فهمید که وضع امروز ما به مراتب از چند سال پیش بهتر است .

تغییرات در حوزه تئاتر یک شبه اتفاق نمی‌افتد

این مسئول اضافه می‌کند: تغییرات در هیچ حوزه‌ای یک شبه اتفاق نمی‌افتد و باید قدم به قدم برای حل مشکلات تئاتری‌های استان گام برداشت. برای مشاهده تغییرات ملموس در این حوزه در ابتدا باید دیدگاه کلی مسئولان نسبت به تئاتر متعادل شود و در گام بعدی مطالبات مردم و هنرمندان برای ارتقای جایگاه این هنر در کشور افزایش یابد. بدون شک اگر مخاطبان تئاتر در گوشه و کنار کشور افزایش یابد، مسئولان ناچار به ایجاد سالن‌هاو پلاتوهای  نمایش با استانداردهای مشخص می‌شوند و این امر بخشی از مشکلات سخت افزاری هنرمندان این رشته را مرتفع می‌کند.

پردیس تئاتر البرز راه اندازی می‌شود

سرپرست معاونت هنری – سینمایی اداره کل ارشاد در ادامه به راه اندازی پردیس تئاتر البرز در ماه آینده اشاره کرده و می‌گوید: با پیگیری انجمن هنرهای نمایشی استان و حمایت مسئولان، 12 اردیبهشت پردیس تئاتر البرز در طبقه زیرین اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی البرز افتتاح می‌شود. این پردیس شامل سه سالن تمرین و اجرا، اتاق گریم، بوفه  وسایر بخش‌های مورد نیاز برای اجرای تئاتر است.

فولادوند می‌گوید: با راه اندازی این پردیس تئاتر تعداد سالن‌های نمایش کرج به پنج مورد می‌رسد و به این ترتیب بخشی از مشکل کمبود فضای هنرمندان تئاتر استان حل می‌شود.

اغلب البرزی‌ها تئاتر شهر کرج را نمی‌شناسند

این مسئول با اشاره به تلاش برای حل مشکل تبلیغات و رفع نارسایی‌هایی که دراطلاع رسانی تئاترهایی که در البرز به روی صحنه می‌رود، ادامه می‌دهد: متاسفانه در حال حاضر بسیاری از شهروندان البرزی از وجود تئاتر شهر در کرج مطلع نیستند و از نمایش‌هایی که هر روز در سالن‌های استان به روی صحنه می‌رود خبر ندارند و همین باعث آسیب به هنر تئاتر استان شده است.

وی اظهار می‌کند: برای حل این مشکل بنا شده پنج تا 10 مورد از بیلبوردهای تبلیغاتی شهرداری در اختیار اداره کل ارشاد قرار بگیرد تا از طریق آنها  در مرحله اول تئاتر شهر کرج  و پردیس تئاتر البرز به مردم معرفی شود و بعد از آن اقدامات لازم برای اطلاع رسانی در خصوص  نمایش‌هایی که در سالن‌های مختلف به روی صحنه می‌رود صورت بگیرد.

این مسئول می‌گوید: البرزهنرمندان زیادی در حوزه تئاتر دارد بنابراین باید شرایطی فراهم کنیم تا آنها به جای رفتن به تهران و افتخار آفرینی برای پایتخت، در البرز کار کنند و نتیجه زحمات خود را در همین استان ببینند.

وی اضافه می‌کند: اگر بتوانیم هنرمندان شاخص این رشته را در البرز نگه داریم، مخاطبان تئاتر برای تماشای نمایش‌های با کیفیت به تهران نمی‌روند و در نهایت شاهد پر شدن سالن‌های نمایش استان خواهیم بود.

وی ادامه می‌دهد: بدون شک رسیدن به جایگاه مطلوب در تئاتر با تلاش صرف هنرمندان میسر نمی‌شود و برای تحقق این هدف  مسئولان و مخاطبان عام و خاص این هنر نیز باید تعامل و همکاری داشته باشند.

گزارش از المیرا دادمهر، خبرنگار ایسنای منطقه البرز



انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما