شناسهٔ خبر: 25146273 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: رسا | لینک خبر

روایت آیت الله طباطبایی نژاد از حمایت علما از کالای ایرانی

نماینده ولی فقیه در استان اصفهان، کسب درآمد از طریق واردات بی رویه را خیانت به کشور عنوان کرد و گفت: سال‌های قبل مقام معظم رهبری تأکید می‌کردند، ما نیز می‌گفتیم، اما ایشان امسال تأکید بیشتری بر حمایت از کالای ایرانی دارند علما نیز از قدیم بر خرید کالاهای وطنی تأکید داشتند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری رسا در اصفهان به نقل از روابط عمومی دفتر نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اصفهان، «کالای ایرانی» 2 واژه‌ای که از ابتدای سال تاکنون شاید چندین مرتبه شنیده باشید، ممکن است شما هم همانند گروه‌هایی از مردم به خرید کالای ایرانی توجه داشته باشید و تلاش می‌کنید در زندگی روزانه خود با خرید کالای ایرانی از این مهم حمایت کنید اما بخش دیگری از مردم وجود دارند که ایرانی بودن کالایی که خریداری می‌کنند برایشان چندان اهمیتی نداشته باشد.

اگر کمی در صحبت‌های مقام معظم رهبری دقت کنیم اهمیت حمایت از کالای ایرانی را در می‌یابیم، رهبر انقلاب اسلامی که یک اسلام شناس آگاه و مدبّر است با نام‌گذاری سال 97 با عنوان «حمایت از کالای ایرانی» مسیر حرکت ملت در سال جدید را ترسیم کرده و با تأکید بر لزوم حمایت از کالایی که “ایرانی” است، اهمیت و ضرورت حمایت ایرانیان از کالای تولید داخلی را متذکر می‌شوند.

مقام معظم رهبری در سال‌های اخیر شعار سال را با عناوین اقتصادی همچون اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال، اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل، جهاد اقتصادی و غیره نام‌گذاری کرده‌اند که نشان از اهمیت موضوع اقتصاد و پویایی و مقاوم بودن آن دارد، موضوعی که بدون شک اگر رونق یابد سایر دستاوردهای نظام اسلامی تکمیل شده و کارآیی نظام بیش از پیش به ویژه در بخش اقتصادی برای عموم مردم مشهود می‌شود.

از این رو با آیت‌الله سید یوسف طباطبایی‌نژاد نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه اصفهان به گفت‌و‌گو نشستیم. امام جمعه اصفهان نظرات ویژه‌ و صریحی در رابطه با مسائل مختلف به ویژه در بخش اقتصادی ارائه کرد. وی در این گفت‌و‌گوی خواندنی به خوبی موضوعاتی همچون ضرورت نام‌گذاری سال 97 با عنوان «حمایت از کالای ایرانی»، چرایی توجه مقام معظم رهبری به موضوعات اقتصادی در نام‌گذاری سال‌ها اهمیت مسئله اقتصاد از نظر اسلام، مهمترین موانع در تحقق شعار سال، نقش دولت، مجلس و ملت در مسیر تحقق شعار حمایت از کالای ایرانی را برای ما و خوانندگان تبیین کرده‌اند.

ماجرای نخریدن قفل “انگلیسی” توسط مهندس “آلمانی” در اصفهان، خرید کالای ایرانی مهره‌ای از راهبرد اقتصاد مقاومتی، تلاش دولت، مردم و تولیدکننده‌ها برای تحقق شعار سال،  حمایت “عملی” علمای دینی از کالای ایرانی، زدن سکه توسط مسلمانان برای نخستین‌بار با دستور امام محمدباقر(ع)، فساد در گمرگ و بازگشت به سیستم بانکی دولتی سرخط‌هایی از این گفت‌و‌گو است. در ادامه متن کامل گفت‌وگوی نماینده ولی فقیه در استان اصفهان را از نظر می‌گذرانید:

آیا انتخاب شعار «حمایت از کالای ایرانی» برای سال 97 به نوعی تکمیل کننده شعارها و راهبردهای سال‌های گذشته است و حلقه دومی از راهبرد اقتصاد مقاومتی، پس از تولید و اشتغال محسوب می‌شود؟

بله بدون شک یکی از مهره‌های مهم «اقتصاد مقاومتی» این است که ملت و دولت به خرید و مصرف کالاهای ایرانی و داخلی توجه داشته باشند، اقتصاد مقاومتی به معنای نگاه به درون و عدم وابستگی اقتصادی به دیگران است، در همه کشورها اینگونه است که از کالای داخلی استفاده شود تا اقتصاد آن کشور رشد یابد.

نقل شده است که در گذشته، آلمان‌ها در اصفهان حضور داشتند و کارهای مهندسی انجام می‌دادند، ساختمانی را تکمیل کرده بودند، به فردی گفتند یک قفل خوب برای در بخر، آن فرد یک قفل «انگلیسی» خرید و آورد، به او گفتند چرا قفل انگلیسی خریده‌ای؟ پاسخ داد که گفته بودید که «قفل خوب» بخرم، من هم خریدم، مهندس آلمانی به او گفت که برو این قفل را پس بده و یک قفل آلمانی بخر. ببینید: مهندس آلمانی در ایران توجه داشت که از قفل آلمانی استفاده کند.

شکی نیست که باید جنس ایرانی خریداری شود تا تولید داخلی رونق پیدا کند، بنابراین یکی از مهره‌های تکمیل کننده اقتصاد مقاومتی این است که از کالای داخلی استفاده کنیم.

رهبر انقلاب در صحبت‌های خود تأکید بیشتری بر مصرف کالای ایرانی داشتند، ایشان فرمودند که در سال‌های قبل به مسئولان گفتم و امسال به مسئولان و به مردم تأکید می‌کنم از کالای ایرانی استفاده کنند.

این کار نیاز به زمینه‌هایی دارد؛ یکی اینکه دولت از تولید کالای ایرانی حمایت کند، برای مثال با ارائه وام ارزان قیمت و یا در اختیار گذاشتن زمین، جلوگیری از کالای قاچاق و سایر کالاهایی که نیازی به آن نیست و یا در کشور همانند آن وجود دارد، از سوی دیگر مردم باید تعصب داشته باشند که کالای ایرانی و وطنی بخرند، تولیدکنندگان نیز باید تلاش کنند که تولید را از نظر کمیّت و کیفیت بالا ببرند به گونه‌ای که تولیدات داخلی بتواند با سایر کشورها مقابله کند بنابراین دولت، مردم و تولیدکننده، هر سه، باید تلاش کنند.

مقام معظم رهبری هر 3 جهت را تأکید داشتند که دولت از تولید کننده حمایت کند، تولید کننده کیفیت را بالا ببرد و مردم اگر کیفیت بالا نیست کالای ایرانی را بخرند و تعصب داشته باشند ایشان اشاره به تعصب بر فوتبال داشتند، تأکید زیادی بر خرید کالای ایرانی کردند مثل اینکه در این مورد حکم کرده‌اند.

حمایت از کالای ایرانی تا چه اندازه ضروری است؟

حمایت از کالای ایرانی جزء اقدامات ضروری است، سال‌های قبل مقام معظم رهبری تأکید می‌کردند، ما نیز می‌گفتیم، اما ایشان امسال تأکید بیشتری بر حمایت از کالای ایرانی دارند علما نیز از قدیم، بر خرید کالاهای وطنی تأکید داشتند که در پیشرفت اقتصاد کشور مؤثر بود، در اصفهان حدود 100 یا 150 سال قبل، 11 نفر از علمای اصفهان با همدیگر تفاهم نامه‌ای نوشتند که هر کسی که ازدواج کند و قباله ازدواجش را روی کاغذ غیر ایرانی بنویسد، ما عقد برایش نمی‌خوانیم و هر کس، میّت خود را با کرباس غیر اردستانی – مثل اینکه در آن زمان، کرباس در اردستان رونق داشته است – کفن کند ما بر آن میّت نماز نمی‌خوانیم، البته نمی گوییم نماز خواندن جایز نیست، می‌توانند به سراغ افراد دیگری بروند اما ما عقد و نماز نمی‌خوانیم.

علما در آن زمان توجه داشتند به این مسائل، بیشتر لباس‌های آنان با پارچه‌های ایرانی بود. شاید شنیده باشید که دکمه پیراهن علما گره بود، با نخ، گره همانند یک دکمه، می‌ساختند، از جنس ابریشم بود و در مادگی دکمه قرار می‌گرفت، علما از دکمه استفاده نمی‌کردند چراکه در آن زمان دکمه ایرانی وجود نداشت البته من هم اینگونه دکمه‌ها را به خاطر داردم، کمر قبا را با نخ می‌بستند یا گره می‌زدند و یا شال می‌بستند اما از دکمه خارجی استفاده نمی‌کردند.

اینکه مقام معظم رهبری چند سالی است که موضوعات اقتصادی را برای نام سال‌ها انتخاب می‌کنند نشان دهنده چیست؟

در روایت آمده است که امام علی(علیه السلام) فرمودند که «کَادَ الْفَقْرُ أَنْ یَکُونَ کُفْراً» فقر آدم را به کفر می‌کشاند، بسیاری از آدم‌هایی که دزدی می‌کنند اگر وضع خوبی داشتند، دزدی نمی‌کردند، رشوه نمی‌گرفتند، به دنبال کارهای خلاف رفتن به ویژه در مسائل مالی ریشه در فقر و نداری دارد؛ حتی برخی به دلیل بیکاری به سمت مواد مخدر می‌روند البته رفیق و محیط بد، اهل نماز و عبادت نبودن هم مؤثر است، البته برخی از افراد می‌توانند فقر را تحمل کنند، از سوی دیگر پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) در روایتی می‌فرمایند: «الفَقرُ فَخرِی»: فقر و نداری، افتخار من است. این دو روایت را اینگونه می‌توان در نظر داشت که فقری که تحمل شود، مایه افتخار است یعنی به آنچه خدا داده قناعت شود اما از سوی دیگر باید دانست که فقر خطرناک است و همه افراد جامعه نمی‌توانند فقر را تحمل کنند؛ ملاحظه می‌کنید که بیکاری و عدم توانایی بر تأمین زندگی، ازدواج‌ها را به تأخیر انداخته و فساد ایجاد کرده است، خیلی از طلاق‌ها مربوط به این است که مرد بیکار است و یا اینکه زن کار می‌کند و مرد بیکار است و او نمی‌خواهد زیر بار زن باشد و از حقوق زن استفاده کند.

طبیعی است که اسلام به موضوع اقتصاد و کار اهمیت بدهد، پیامبر اسلام آن زمانی که مردم فقیر بودند درباره کار و ارزش آن تأکید فراوانی داشتند مردم و مسلمانان را به کار و کوشش وا می‌داشتند و کار را عبادت می‌دانستند، در روایتی از آن حضرت می‌خوانیم که «العِبَادَهُ سَبعُونَ جُزءاً أفضَلُهَا طَلَبُ الحَلالِ»: اگر عبادت 70 قسمت باشد، بهترین قسمت آن، طلب روزی حلال است، پول درآوردن از راه صحیح و تخلف نکردن، از همه عبادات بالاتر است. امیرالمؤمنین علی(علیه السلام) درباره کشاورزی می‌فرمایند: «مَن وَجَدَ ماءً و تُراباً ثُمَّ افتَقَرَ فَاُبعَدَهُ اللهُ»: اگر کسی آب و خاک داشته باشد و باز اظهار فقر کند(کار نکند) خداوند او را از رحمت خودش دور می‌سازد. تأکیداتی که ائمه و پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) درباره مسائل اقتصادی، درآمد و کار داشتند خیلی فراوان است.

تأکید بر مسئله اقتصاد از نظر سیاسی نیز مهم است، کشور برای مستقل بودن، باید خودکفا باشد به ویژه در مسائل ضروری همچون اقتصاد، مهم است که بر روی اجناس چه نوشته شود. در اوایل اسلام، مسلمانان نمی‌توانستند سکه بزنند و سکه‌های رومی در دسترس مردم بود، پارچه نیز در روم تولید می‌شد، در زمان عبدالملک مروان، روی پارچه‌هایی که از روم می‌آمد چیزهایی نوشته شده بود که پس از ترجمه، متوجه شدند که در قسمت نقش پارچه، نوشته شده: «خدا، عیسی و روح القدس» همان شعار غلط مسیحیت که شرک است، عبدالملک مروان دستور داد که این پارچه نباید وارد شود و حکومت روم پیام داد که اگر جلوی واردات پارچه رومی گرفته شود از این به بعد روی سکه‌ها به پیامبر اسلام توهین می‌کنیم، عبدالملک نمی‌دانست چه کند و درمانده شده بود، از طرفی پارچه‌ها با شعار غیر اسلامی وارد می‌شد و از سوی دیگر تهدید شد که اگر مانع از واردات پارچه شود به پیامبر اسلام توهین می‌شود.

علما جمع شدند فکرشان به جایی نرسید، یک نفر گفت که امام محمد باقر(علیه السلام) می‌داند که باید چه کرد، ماجرا را برای ایشان تعریف کردند آن حضرت زدن سکه را به آنان آموزش داد – نخستین کسی که دستور زدن سکه در اسلام را صادر کرد، آن حضرت بود – به آنان آب کردن طلا یا نقره و غیره و ساخت قالب را آموزش داد، ایشان گفتند تمام پارچه‌ها باید جمع آوری شود و تمام سکه‌های رومی به سکه‌های تولید مسلمانان تبدیل شود و با این اقدام امام باقر(علیه السلام)، ضربه مهمی به اقتصاد روم وارد شد. با این کار دیگر پارچه با شعار کفرآمیز در کشور اسلامی نبود.

تاریخ اسلام نمونه‌های زیادی دارد که زیربار رفتن‌ها و ذلیل شدن‌ها به دلیل مسائل اقتصادی و عدم خودکفایی اقتصادی بوده است. اینکه رهبری تأکید دارند به همین دلایل است، باید دانست که اگر اقتصاد مستقل نباشد نمی‌توان استقلال سیاسی کامل داشت، اگر کشور وابسته باشد مشکل ایجاد می‌شود، اگر ما وابسته باشیم به ما گفته می‌شود که نباید به فلان کشور کمک کنید و یا از مظلوم حمایت کنید. البته دشمنان، حمایت ایران از مظلومان را دخالت نام گذاری می‌کنند، اما در واقع ایران، در سوریه و عراق دخالت نکرده است و این کشورها از ایران دعوت کردند و ما بر اساس قرآن عمل کردیم.

خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: «وَإِن طَائِفَتَانِ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ اقْتَتَلُوا فَأَصْلِحُوا بَیْنَهُمَا فَإِن بَغَتْ إِحْدَاهُمَا عَلَى الْأُخْرَىٰ فَقَاتِلُوا الَّتِی تَبْغِی حَتَّىٰ تَفِیءَ إِلَىٰ أَمْرِ اللَّهِ» اگر دو گروه از مسلمانان و مؤمنان با هم درگیر شدند، بین آنان صلح دهید، اگر یک گروه ظلم می‌کند و گروه دیگر مظلوم است، باید طرفدار مظلوم باشید و با ظالم مؤمن بجنگید تا در امر خدا بیاید، در این کشورها کافران، نیرو آوردند و مسلمانان فریاد کمک خواهی بلند کرده‌اند، بنابراین کمک ما به عراق و سوریه، یک وظیفه اسلامی، انسانی و دینی است.

قرآن کریم درباره فرعون می‌فرماید که فرعون اهالی سرزمین خود را به دو قسمت اسرائیلی و قبطی تقسیم کرده بود و به عده‌ای کمک مالی می‌کرد و عده‌ای که وضع مالی خوبی نداشتند زیر نظر او کار می‌کردند و مجبور بودند از او اطاعت کنند.

دشمنان به دنبال تحمیل کردن فرهنگ و سیاست خود هستند بنابراین برای استقلال فرهنگی، نظامی و … باید استقلال اقتصادی داشت و در این بخش خودکفا بود؛ تهدیدات اقتصادی سبب می‌شود که برخی از کشورها ذلیل کشورهای دیگر شوند، خوشبختانه کشور ما 40 سال است که همه سختی‌ها را تحمل کرده و روی پای خود ایستاده است و یکی از افتخارات حکومت اسلامی است، البته دشمنان می‌گویند حکومت اسلامی کارآیی ندارد، بر عکس ایران توانسته است در مقابل همه تهدیدات بایستد و کارآیی خود را نشان داده است.

بنابراین مسئله اقتصادی مسئله مهم و ریشه‌ای است، به همین دلیل رهبر انقلاب در مسائل تولید ملی و اقتصادی مقاومتی صحبت و تأکید می‌کنند، به نظر بنده نخریدن کالای ایرانی به ویژه محصولاتی که مشابه آن در داخل وجود دارد، نوعی خیانت به کشور است البته افراد ممکن است توجه نداشته باشند و این خیانت عمدی نیست.

مهمترین موانع در مسیر تحقق شعار سال 97 چیست؟

موانع را مقام معظم رهبری اشاره کردند؛ یکی از آن‌ها ورود کالای خارجی است، متأسفانه راه درآمد برخی از افراد از مسیر ورود کالای خارجی است، این افراد به کشور خیانت می‌کنند و حتی ممکن است فرد وارد کننده، دولتی باشد و اگر کالای خارجی خرید کند، هدایا و امتیازاتی را دریافت می‌کند، متأسفانه دولت‌ها با وجود اینکه می‌توانند جلوی کالای قاچاق و واردات را بگیرند، اما این کار را انجام نداده‌اند.

کارهای فرهنگی و تبلیغی باید انجام شود، اگر بخواهیم عزت داشته باشیم، باید سختی‌ها و کمبودها را تحمل کنیم از سوی دیگر، تولیدکننده باید کیفیت مناسب با قیمت خوب ارائه دهد، تولیدکننده هم باید وطن پرست باشد و تولیدات خود را ارتقاء دهد؛ مشاهده می‌کنید که ژاپنی‌ها به اجناس وارداتی اکتفا نمی‌کنند و اگر کالایی را وارد کردند، تغییراتی در آن انجام می‌دهند و کیفیتش را ارتقاء می‌بخشند.

مقام معظم رهبری در رابطه با مبارزه با قاچاق تأکیداتی داشته‌اند، به نظر شما مبارزه با قاچاق کالا چقدر می‌تواند حمایت کننده کالای ایرانی باشد؟

رهبر انقلاب فرمودند منظور از قاچاق این نیست که یک نفر، کالایی قاچاقی را در مغازه و فروشگاه خود آورده است و با او مبارزه شود، نه، منظور قاچاق‌های عمده است به ویژه در مرزها و کمرگ، متأسفانه کمرگ که در زمان طاغوت خیلی وضعیت خرابی داشت، آنگونه که باید و شاید اصلاح نشده است، همچنین باید تعرفه‌های گمرک کاهش یابد تا واردکننده بداند که می‌تواند از روش صحیح، جنس مورد نیاز را وارد کند، برای اینکه دولت پولدار شود، تعرفه‌های کمرگ را افزایش می‌دهند و واردکننده به دلیل اینکه قاچاق صرفه بیشتری دارد به سمت قاچاق می‌رود. اگر دولت تعرفه‌ها را کاهش بدهد درآمدش حفظ می‌شود چراکه واردکنندگان به سمت قاچاق نمی‌روند و به صورت طبیعی به قاچاق ضربه می‌خورد.

دولت تا چه حد توانسته فضای کسب و کار را در راستای رونق اقتصادی مهیا کند؟

دولت نتوانسته است این فضا را مهیا کند، علت دارد یکی از اشتباهات وجود بانک‌های خصوصی است و بانک مرکزی نمی‌تواند بهره بانکی را کنترل کند، این بهره بانکی که در ایران است در دنیا وجود ندارد، در تمام دنیا 4 درصد است، بالا بودن بهره بانکی اشتباهی است که هیچ یک از کشورهای دنیا انجام نمی‌دهند اما در کشور ما وجود دارد، تا زمانی که بهره بانکی 15 درصد یا 20 درصد است، پول و سرمایه در بانک‌ها می‌ماند و به بخش تولید نمی‌آید، چراکه ریسک و مالیات ندارد.

شما همواره گفته‌اید که باید بانک‌ها دولتی می‌ماندند حال که اینگونه نیست و بانک‌های خصوصی متعددی تأسیس شده است باید چه کرد؟

به نظر من باید بانک‌های خصوصی کاملاً تحت نظر بانک مرکزی باشند و هر کس تخلف کرد برخورد کنند و دوباره مجوز صادر نشود، باید کارهای اساسی کشور، دولتی باشد مثل پالایشگاه، بانک‌ها و غیره، چه معنا دارد یک خانواده چند نفره، مؤسسه قرض الحسنه راه‌اندازی کنند و بعد از مدتی به مؤسسه اعتباری و بانک تبدیل شود؟ بانک خصوصی، می‌تواند خیلی از کارها را انجام دهد به کارمندش حقوق بسیار زیاد پرداخت کند که این موضوع بر روی فعالیت کارمند بانک‌های دولتی اثرگذار است.

با وجود بانک‌های خصوصی و بهره بانکی بالا، پول به بانک دولتی نمی‌آید و دولت نمی‌تواند به مسائل کشور همچون تولید رسیدگی کند. همچنین بانک خصوصی می‌تواند به وسیله دلال به کار سکه و ارز وارد شود تا سود بیشتری به دست بیاورد و وضع مملکت را بر هم بزند، بنابراین باید این مسئله ساماندهی شود و به همان سیستم بانک دولتی بازگردیم تا بتوان با پولی که در بانک دولتی می‌آید از تولید حمایت کرد، اما فعلاً به جای اینکه دولت بانک‌ها را کنترل کند، بانک‌ها، دولت را کنترل می‌کنند این خطر بزرگی است.

مقام معظم رهبری روحیه‌ انقلابی و خدمتگزارانه‌ حاکم بر مدیران دهه‌ 60 در رابطه با بی‌اعتنایی به مال دنیا را یادآوری کردند، به نظر شما مسئولان در استان اصفهان اهتمام و جدیت به خدمت گزاری دارند؟

اشکال کار این است که ارزش‌های آن دهه فراموش می‌شود، روی سخن با مسئولان رده بالاست، چرا که مدیر یک اداره جز، حقوق مشخصی دریافت می‌کند و موضوع توجه به مال مطرح نیست، منظور این است که تنبلی را کنار بگذارند و جدیت سال 60 را داشته باشند، حتی آن روزی که موضوع حقوق‌های نجومی مطرح شد، مربوط به حقوق‌های کلان در شرکت‌ها است، دولتی‌ها نمی‌توانند حقوق نجومی دریافت کنند چون حساب کار مشخص است، شرکت‌ها و هیئت امناها هستند که می‌توانند حقوق نجومی بدهند و بگیرند چون دست خودشان است،  و مثلاً جنس خارجی وارد می‌کنند به دلیل همان سودی که در واردات کالای خارجی است./1304/د103/ب1

نظر شما