شناسهٔ خبر: 25146265 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: انتخاب | لینک خبر

رویترز: «خلع سلاح اتمی»، «آمریکایی‌های بازداشتی» و «معاهده صلح دو کره» موضوعات اصلی مذاکرات ترامپ و اون است

مقام‌های دولت آمریکا در حال مقدمه‌چینی برای یک نشست غیرمنتظره میان رهبران آمریکا و کره شمالی هستند اما بر روی جزئیات اولیه شامل محل و زمان انجام این نشست و تاکتیک‌های مذاکره هنوز تصمیمات نهایی گرفته نشده است.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مقام‌های دولت آمریکا در حال مقدمه‌چینی برای یک نشست غیرمنتظره میان رهبران آمریکا و کره شمالی هستند اما بر روی جزئیات اولیه شامل محل و زمان انجام این نشست و تاکتیک‌های مذاکره هنوز تصمیمات نهایی گرفته نشده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، این نخستین نشست میان یک رئیس جمهوری آمریکا و یک رهبر کره شمالی است و پس از نشست روز جمعه ۲۷ آوریل(هفتم اردیبهشت) میان کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی و مون جائه این، رئیس جمهوری کره جنوبی برگزار می‌شود.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا گفته که دیدارش با رهبر کره شمالی در اواخر مه یا ابتدای ژوئن سال جاری میلادی برگزار می‌شود.

در این میان چندین موضوع بسیار مهم قرار است در نشست غیرمنتظره میان ترامپ و کیم جوان مطرح شود، که به شرح زیر است؛

خلع سلاح اتمی

متقاعد کردن پیونگ یانگ برای متوقف کردن برنامه‌های اتمی از اهداف تمامی مذاکرات بین‌المللی با کره شمالی از اوایل دهه ۹۰ میلادی بوده است.

برخی مقام‌ها در ژاپن و کره جنوبی نگران این هستند که ترامپ در دیدارش با کیم جونگ اون به توافقی سریع درباره موشک های قاره‌پیمای بالستیک برسد و تهدید موشک‌های کوتاه برد برای متحدان را کنار بگذارد.
تایید و غرامت

کره شمالی به دنبال رهایی یافتن از تحریم‌های اقتصادی جامعه بین الملل است. در توافقات ناکام پیشین، این کشور موافقت کرده بود تا در ازای دریافت کمک، برنامه‌های تسلیحاتی خود را کنار بگذارد.

یکی از سخنگوهای شورای امنیت ملی کاخ سفید در این باره گفت: ما به دنبال یک خلع سلاح اساسی در برنامه‌های اتمی کره شمالی هستیم و تا زمانی که این خلع سلاح اتمی به دست نیاید، کمپین فشارهای حداکثری بر این کشور ادامه خواهد داشت.

آمریکایی‌های بازداشتی در کره شمالی

کاخ سفید گفته است که مساله سه شهروند کره‌ای- آمریکایی بازداشتی در کره شمالی فاکتوری مهم پیش از نشست است.

ترامپ هفته گذشته گفته بود که واشنگتن در حال مذاکره برای آزادی این سه مرد است و فرصت خوبی برای این کار وجود دارد.

معاهده صلح

کره شمالی مدت‌هاست که به دنبال جایگزینی کردن معاهده صلح به جای آتش‌بس جنگ ۱۹۵۳ کره است. دو کره مذاکرات را از سر گرفته اما کره جنوبی بیشتر ترجیح می‌دهد تا از "سیستم صلح" یا "یک توافق برای پایان دادن به اقدامات خصمانه" به جای "معاهده صلح" استفاده کند.

برچسب‌ها:

نظر شما