شناسهٔ خبر: 25145225 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دیپلماسی‌ایرانی | لینک خبر

سوریه و تله امریکا برای کشورهای عربی

صاحب‌خبر -

نویسنده: احمد عبدالحکم

دیپلماسی ایرانی: از باتلاق به تله ارتش های عربی. به این ترتیب امریکا تلاش می کند اعراب را درگیر پرونده سوریه کند، با پر کردن جای ارتش های امریکایی در پایگاه های مختلفش در اراضی سوریه، به خصوص در شمال شرق این کشور. امریکا محاسبات و تاکتیک های خودش را دارد و از سوریه خارج نمی شود جز این که پیروز باشد. حالا چه این پیروزی به عقد قراردادهای سلاح های جدید منجر شود یا این که از کشورهای عربی حوزه خلیج فارس در مقابل ماندن نیروهایش در سوریه پول کلانی بگیرد یا این که ارتش های کشورهای دیگر جای آن را بگیرند تا از منافع استراتژیک امریکا پشتیبانی کنند.

هدف اعلام شده توقف نفوذ ایران و جنگ با داعش و تضمین عدم بازگشت آن به اراضی شام است. اما اهداف حقیقی بسیار و اعلام نشده ای وجود دارد.

چگونه می شود ارتش های عربی وارد سرزمینی عربی شوند بدون این که از این کشور صاحب استقلال اجازه داشته باشند؟ تعامل یا رابطه با ارتش سوریه ای که در همه جبهه ها می جنگد تا کشورش را از تروریسم با تمامی وجوهش پاک کند چگونه خواهد بود؟ موازنه ها و محاسبات سیاسی با قدرت های بین المللی و منطقه ای که عملا در اراضی سوریه هستند که شامل روسیه و ایران و ترکیه می شود چگونه خواهد بود؟ هیچ نظر و جوابی ندارم جز آن چه شهروندان عرب در شبکه های اجتماعی نوشته اند و بعضی از آنها را در این جا نقل می کنم:

شهروند عادی، اشرف فتحی می پرسد: چرا سربازان عرب، نیروهای بین المللی و نیروهای شورای امنیت برای رسیدگی به این موضوع کجا هستند؟ آنها هر وقت که بخواهند می توانند به این مصیبت ها پایان دهند.

شهروند عادی، محمد الششتاوی می نویسد: مصر در این تله نمی افتد برای این که تجربیات بسیاری در این رابطه دارد، جنگ خود ما با تروریسم کافی است. به امریکا و هر آن کس که با آن است می گوییم آتشی که خودتان شعله ور کردید خودتان خاموش کنید.

و با آن چه شهروند عادی، محمد صالح نوشته است این یادداشت را به پایان می رسانم: هر کس غول جادو را احضار کرد خودش هم او را به چراغ برگرداند. چیزی برای افزودن نداریم. روشن است که تله ای گذاشته اند و بازی فاش شده ای به راه است و اعراب هنوز طعمه را نخورده اند. آن چه در یمن و لیبی و قبل از آن عراق افتاد برایمان کافی است. هر کشوری را به اهالی خودش واگذار کنید، نسخه پیچیدن برای دیگران کافی است.

منبع: الاهرام / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

نظر شما