شناسهٔ خبر: 25142423 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

بخوانید و سالم بمانید

راستی آزمانیی 7 باور غذایی

اگر به‌دنبال دستور سالم تغذیه‌ای باشید، نمونه‌هایی از آن را در گوشه و کنار خواهید دید اما این به منزله مناسب بودن این دستورها و برنامه‌های غذایی نیست.

صاحب‌خبر -

گاهی از دوستان و آشنایان اطلاعات یا توصیههایی درباره نوعی ماده غذایی، میوه یا سبزیجات به دست میآوریم که ممکن است در راست و درست آن شک کنیم. البته گاهی اوقات این توصیهها باعث میشود شما حتی از غذا و میوه مورد علاقه خود نیز اجتناب کنید. بدترین حالت ممکن، زمانی است که غذاهای سالم جایشان را به ناسالمتر میدهد، در این گزارش 7 باور غذایی را راستیآزمایی میکنیم.

زرده تخممرغ کلسترول را بالا میبرد

همیشه به ما گفتهاند که زرده تخممرغ برای سلامتی مضر است. زرده تخممرغ سالها به اشتباه متهم به بالا بردن میزان کلسترول خون بوده است. واضح است که چربیهای اشباع و چربیهای ترانس نقش بیشتری در بالا رفتن کلسترول خون ایفا میکنند. در حالی که زرده تخممرغ کلسترول بالایی دارد، حاوی چربیهای اشباع کمی است. تحقیقات اخیر صورت گرفته نشان میدهد تمام مواد داخل تخممرغ در گروه رژیمغذایی سالم به شمار میرود و در بیشتر افراد تأثیر قابل توجهی روی میزان کلسترول یا بالا بردن خطر ابتلا به بیماری قلبی ندارد.

قهوه، آب بدن را از دست میدهد

قهوه یک نوشیدنی ادرارآور است و تولید ادرار را بالا میبرد. اما ادرارآور خیلی قوی محسوب نمیشود. قهوه حاوی مقادیر زیادی آب است بنابراین میتواند بخشی از آب مصرفی بدن را تأمین کند. در واقع، مقدار قهوه مصرفی روزانه هر فرد باید خیلی بالا باشد که بتواند فرد را کم‌‌آب کند.

اگر شما دو تا سه فنجان در روز قهوه مینوشید، سطح مایعات بدن شما کاملا عادی
است.

قند طبیعی با قند افزوده فرق دارد

قند، قند است و بین قند طبیعی و قند افزوده شده به موادغذایی تفاوتی نیست. بهعنوان مثال، در سطح مولکولی، قند موجود در سیب مشابه مقدار شکری است که به قهوه اضافه میکنیم. تفاوتی که در این میان وجود دارد، چگونگی تجزیه موادقندی در زمان ترکیب با سایر موادمغذی از جمله پروتئین است اما طبیعی بودن آن چیزی را توجیه نمیکند. قند در یک میوه کامل به همراه فیبر موجود است و از این رو گوارش را کند میکند و از بالا رفتن قند خون جلوگیری میکند. بهتر است قند بدون سایر موادمغذی همراه باشد.

غذاهای ارگانیک همیشه مفیداند

واژه ارگانیک همیشه هالهای از سلامتی همراه دارد و همیشه این برچسب به آنها زده شده که برای سلامت مفید است. اما حقیقت این است که اسنکها همچنان اسنک باقی میمانند و خوردن مقادیر زیاد از آنها به صرف این که برچسب ارگانیک به آنها زده شده، مناسب نیست.

در واقع، انواع کلوچهها، چیپس یا آبنباتهایی که با عنوان ارگانیک در اختیار مشتریان قرار میگیرند، به همان اندازه مواد غیرارگانیک دارای قند و چربی هستند.

سالاد همیشه سالمترین گزینه در منوی غذاهاست

انتخاب سالاد در رژیمغذایی حائز اهمیت است اما معمولا گزینههایی که به آن اضافه میکنیم و به عنوان تزئینات سالاد روی آن قرار میگیرد، باعث بالا رفتن مقدار قند، چربی و کالری به اندازه خوردن یک برگر میشود و موادی که همراه سالاد سرو میشود، حجم آن را افزایش میدهد. برای اطمینان از سلامت بودن سالاد، تا حد امکان از سبزیجات برگ سبز، پروتئین محدود مانند استفاده از گوشت مرغ، مقدار کمی روغن سالم استفاده کنید. چربی موجود در سالاد به جذب موادمغذی محلول در چربی کمک میکند.

مارگارین بهتر از کره است

سالها اعلام شده است که مارگارین به مراتب بهتر از کره است و مضرات آن را در خود ندارد اما بررسیها نشان میدهد مارگارین نیز حاوی چربیهای ترانس است که ضرر آن بیش از چربی اشباع موجود در کره است. محققان مصرف مداوم مارگارین را به دلیل دارا بودن مقادیر بالای چربیهای ترانس توصیه نمیکنند.

غذاهای کمچرب مناسبترند

اگر شما هم جزو آن دسته افرادی هستید که به بهانه تغذیه سالم بهدنبال غذاهای کمچرب هستید، بهخاطر داشته باشید که چربی، بخش لازم در هر رژیم غذایی است و هر شخصی در رژیم خود باید چربی را بگنجاند. چربی، ماده مضری نیست. کالریهای اضافی که مصرف میکنیم، بدن قادر به تبدیل آن به چربی بدن یا چربی غذایی نیست. با خروج چربی از بدن، این خلأ ایجاد شده با قند یا نمک جایگزین میشود. بنابراین بهتر است پیش از خرید، به مواد تشکیلدهنده آن ماده غذایی توجه کنید. بهطور قطع بارعایت این نکات و تجدید نظر در یافتههای سابق میتوان به حفظ سبک زندگی ایدهآل دست یافت .
منبع: msn

ندا اظهری – مترجم علمی

نظر شما