شناسهٔ خبر: 25141901 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

آمریکا برای تضعیف حزب الله باز به تکاپو افتاد

در حالی که لبنان در آستانه انتخابات پارلمانی در16اردیبهشت است، فصل جدیدی از توطئه علیه حزب الله به دست دو سناتور آمریکایی در کنگره این کشور رقم خورد. آن ها با تهیه پیش نویسی، خواستار تشدید تحریم ها وخلع سلاح این حزب شدند.

صاحب‌خبر -
به گزارش افکارنیوز،

این پیش نویس با عنوان ' قانون خلع سلاح حزب الله HR5540، از سوی 'تام سیوزی' سناتور دمکرات و 'آدام کینزینگر' سناتور جمهوری‌خواه به کنگره ارائه شده است.

کنگره آمریکا در سال 2015 نیز تحریم هایی را علیه حزب الله که از نظر آن کشور جزو گروه های تروریستی است، تصویب کرد.

تشدید حملات آمریکا، رژیم صهیونیستی و نیز دولت سعودی علیه حزب الله لبنان در شرایطی است که آن ها در سوریه و عراق با ناکامی های زیادی روبرو شده اند و از سوی دیگر توانمندی های حزب الله همچنان روند صعودی دارد.

الاخبار تنها هدف آمریکا از این طرح را حمایت از دشمن اسرائیلی در برابر مقاومت لبنان دانست وافزود: رژیم صهیونیستی متحد اصلی آمریکا است که از سوی حزب الله احساس خطر می کند، به همین دلیل این دو عضو کنگره از دستگاه اطلاعات داخلی آمریکا خواسته اند برای ارزیابی توانمندی های حزب الله تحقیقاتی را انجام دهد.

سناتور دمکرات کنگره در بیانیه خود از این که حزب الله ده ها هزار سلاح پیشرفته دارد ومی تواند منافع آمریکا و'اسرائیل' را در خاورمیانه تهدید کند، ابراز نگرانی کرد.

کینزینگر نیز در بیانیه خود با بیان این که به رغم تحریم های بین المللی، حزب الله توان و زرادخانه خود را تقویت می کند خواستار مقابله با این امر شد.

پیش نویسی که سناتورهای آمریکایی تهیه کرده اند شامل پنج بخش است که در بخش دوم آن حضور نظامی حزب الله در سوریه به عنوان خطری برای منافع آمریکا ومتحدانش عنوان شده است.

این پیش نویس همچنین خواستار جلوگیری از پیشرفت نظامی حزب الله وتجهیز آن به سلاح های مدرن شد.

در بخش سوم این پیش نویس به سیاست آمریکا درباره لبنان پرداخته شده از جمله: به منظور خلع سلاح وتضعیف قدرت موشکی حزب الله، نیروهای یونیفل در جنوب لبنان تقویت شوند واز همه ابزارهای ممکن برای کشف تسلیحات این حزب استفاده گردد.

همچنین در این پیش نویس به هماهنگی با نیروهای یونیفل و همپیمانان منطقه ای آمریکا برای در پیش گرفتن راهبردی برای خلع سلاح حزب الله پرداخته شده است.

در بند چهارم این پیش نویس به شرح رویکرد کنگره درباره همکاری بین المللی برای خلع سلاح حزب الله پرداخته و به آمریکا توصیه می کند که به همکاری با تل آویو برای تضعیف قدرت این حزب بپردازد.

در بند پنجم نیز خواسته شده تا در عرض 90 روز پس از تصویب این قانون، یک گزارش اطلاعاتی -ارزیابی از حزب الله تهیه شود.

بر اساس این طرح، مدیر اطلاعات داخلی آمریکا باید در رایزنی با وزیر خارجه گزارشی اطلاعاتی از حزب الله ارائه کند که شامل: برآورد زرادخانه موشکی حزب الله، ارزیابی موفقیت ماموریت یونیفل ، ارزیابی توان تاکتیکی حزب الله از جمله قدرت دفاعی آن ، ارزیابی حامیان بین المللی حزب الله، تاثیر دخالت حزب الله در بحران های منطقه ای وهفتم: شناسایی منابع درآمد حزب الله در مناطق تحت نظر یونیفل، باشد.

 

نظر شما