شناسهٔ خبر: 25141827 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

مدیر مرکز رشد واحدهای فناوری دانشگاه زنجان:

برای تولید کالای با کیفیت؛ داشتن دانش یک نیاز اصلی است

نمایندگی زنجان

رئیس مرکز رشد واحدهای فناوری دانشگاه زنجان افزود: برای تولید کالای با کیفیت؛ داشتن دانش یک نیاز اصلی است.

صاحب‌خبر -

جلال صبا در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به شعار سال مبنی بر حمایت از کالای ایرانی با اشاره به نقش شرکت‌های دانش‌بنیان در تحقق شعار سال، گفت: در تولید و فروش کالا، کیفیت و قیمت دو شاخص اصلی هستند و در صورتی که محصول ایرانی بخواهد با کالای خارجی رقابت داشته باشد، باید بتواند در این دو مقوله حرفی برای گفتن داشته باشد.

وی ادامه داد: دولت می‌تواند با کاهش واردات، در راستای حمایت از کالای داخلی ورود پیدا کند. ضمن اینکه گام‌های مهمی نیز در این راستا برداشته شده است. در داخل نیز لازم است انحصاری وجود نداشته باشد و حمایت‌ها تنها برای چند شرکت خاص نباشد و رقابتی سالم در بین تولیدکننده ایجاد شود تا در قالب این رقابت، تولیدکنندگان بتوانند با کمک روش‌های علمی، کیفیت کالای خود را افزایش داده و قیمت آن را کاهش دهند.

مدیر مرکز رشد واحدهای فناوری دانشگاه زنجان افزود: در تولید کالای با کیفیت داشتن؛ دانش یک نیاز اصلی است و در تمام دنیا نیز شرکت‌های فناورانه حرف اول را می‌زنند و در رقابت بازار محصولات مبتنی بر علم و فناوری پیروز می‌شوند.

این مسئول افزود: یک شرکت برای اینکه بتواند به صورت علمی کار کند نیاز به فارغ‌التحصیلانی دارد که از توانایی بالای برخوردار باشند تا بتواند با سرمایه‌گذاری بر روی این نیروهای انسانی کارآمد، محصول خود را ارتقا دهد و از این رو همواره به دنبال نیروی انسانی توانمند است. این موضوع می‌تواند بر ارتقای کیفیت آموزش در مدارس و دانشگاه‌ها نیز تأثیر مثبت داشته باشد.

صبا خاطرنشان کرد: ارتقای پژوهش و کاربردی کردن آن از مقولاتی است که در تربیت نیروی انسانی و فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها باید به آن توجه شود. به عبارت دیگر برای اینکه کیفیت محصول و خدمات را بالا ببریم باید بهره‌وری از منابع مالی و انسانی را بالا ببریم و در این راستا استفاده از علم و فناوری ضروری است.

رئیس مرکز رشد واحدهای فناوری دانشگاه زنجان افزود: در بحث مصرف و تقاضا نیز باید به سمتی حرکت شود که از کالای ایرانی استفاده کنیم و فرهنگ‌سازی در این زمینه بسیار اهمیت دارد. کمپین‌های حمایت از کالای ایرانی و رسانه‌ها در این زمینه نقش مهمی دارند و با فرهنگ‌سازی در میان آحاد جامعه می‌توان مصرف و حمایت از کالای داخلی را افزایش داده و در قبال آینده جوانان کشور مسئولیت ایجاد کنند.

وی با اشاره به اینکه تبلیغات ما در زمینه مصرف کالای ایرانی نیز باید علمی باشد، گفت: باید در زمینه فرهنگ‌سازی استفاده از کالای ایرانی نیز به صورت علمی قدم برداریم، بنابراین در این زمینه نیز شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند وارد شوند.

این مسئول افزود: ما منابع متخصصان زیادی در کشور داریم و برای اینکه از این نیرو سرمایه‌های انسانی بهره ببریم باید موانع را برطرف کنیم. همچنین به دنبال ایجاد مشوق‌هایی برای فعالیت اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی و فناوری در این زمینه ایجاد کنیم.

انتهای پیام

نظر شما