شناسهٔ خبر: 25141824 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: جام‌جم آنلاین | لینک خبر

ضعف تاب‌آوری اجتماعی

امروز سیستم‌هایی برای رصد و ثبت آسیب‌ های اجتماعی وجود دارد که کمک می‌کند از میزان وقوع انواع آسیب‌ها در کشور مطلع شویم.

صاحب‌خبر -

طبیعی است با افزایش جمعیت و روند رو به رشد انواع آسیب‌های اجتماعی، معضلاتی همچون خشونت نیز افزایش می‌یابد البته در پژوهش‌هایی که بهزیستی استان تهران در یک سال اخیر انجام داده، روند شتابان رشد خشونت اثبات نشده بلکه درعوض پایین آمدن آستانه تحمل افراد بویژه ضعف تاب آوری اجتماعی در گروه سنی نوجوان و جوان مشاهده شد که موضوع مهمی است.

این تاب‌آوری سال به سال و نسل به نسل در حال کم شدن است و اقدامات آموزشی جدی و فراگیر را می‌طلبد. حتما نیاز است این آموزش‌ها درمدارس، دانشگاه‌ها و حتی در مهدهای کودک مورد توجه باشد. اگر در نحوه رانندگی افراد جامعه دقت کنید، این تاب‌آوری ضعیف و آستانه تحمل پایین را بخوبی لمس می‌کنید در حالی که سال‌ها قبل، ترافیک این همه باعث پرخاشگری و از دست رفتن تحمل افراد نمی‌شد.

بی‌شک نقش عوامل محیطی در بروز این پدیده موثر است. تحقیقات علمی نیز ثابت کرده بجز عوامل وراثتی که می‌تواند سبب‌ساز رفتارهای خشونت‌بار شود، عوامل محیطی نیز در بروز پرخاشگری موثر است مثل تغذیه، آب و هوا، بهداشت یا محرومیت. قطعا در محیط‌های شلوغ و بدون آرامش، ‌زمینه برای ظهور خشونت مهیاست تا آنجا که حتی وقتی افراد از نظر ژنتیک سالم هستند، عوامل محیطی می‌تواند برآنها اثرگذاشته و از آنها افرادی پرخاشگر بسازد.

بنابراین لازم است براین عوامل زمینه‌ای کار شود، بخصوص این که ثابت شده آسیب‌های اجتماعی به هم متصلند و وقوع هرکدام باعث بروز آسیبی دیگر می‌شود.همچنین ضروری است به نقش عوامل ایجاد کننده خشونت نگاهی بوم شناسانه داشته باشیم. به این معنا که بدانیم در هر منطقه از کشور چه نوع رفتارهای خشونت آمیز و با چه انگیزه‌ای روی می‌دهد. در واقع باید مسئولان مطلع باشند نوجوانان و جوانان کشور در هر نقطه از کشور دقیقا چه چیزی را مطالبه می‌کنند و چه عوامل درهرمحل آتش خشونت و پرخاشگری را شعله ور می‌سازد.

احمد خاکی - معاون امور اجتماعی بهزیستی استان تهران

نظر شما