شناسهٔ خبر: 25141819 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

ترامپ:

به کره‌شمالی امتیازی نداده‌ایم

رئیس‌جمهور آمریکا می‌گوید، واشنگتن در ازای موافقت کره‌شمالی با توقف آزمایش‌های هسته‌ای و بالستیکی خود، امتیازی به پیونگ‌یانگ نداده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا، روز گذشته در حساب کاربری خود در توییتر درباره مذاکره با کره‌شمالی نوشت: «هیچ امتیازی ندادیم و آنها کنار گذاشتن برنامه هسته‌ای، تعطیلی تاسیسات و پایان آزمایشات (هسته‌ای و بالستیک) را پذیرفتند.»

ترامپ همچنین گفت: «ما هنوز برای نتیجه‌گیری در مورد کره‌شمالی راه درازی در پیش داریم، شاید مسائل حل شوند، شاید هم نشوند. تنها با گذر زمان است که می‌توان برای این پرسش‌ها، پاسخی پیدا کرد.»

طبق این گزارش، «کیم جونگ‌اون» رهبر کره‌شمالی، اخیرا در بیانیه‌ای اعلام کرد که کشورش دیگر نیازی به انجام آزمایش‌های هسته‌ای و موشکی ندارد، آن‌ها را تعلیق کرده و به فعالیت یکی از مهم‌ترین تاسیسات مربوط به آزمایش‌های هسته‌ای نیز پایان می‌دهد.

این بیانیه با استقبال شماری از کشورهای‌ نزدیک به پیونگ‌یانگ و نیز استقبال منتقدان آن روبه‌رو شد. ترامپ در توئیتر خود نوشت: «کره‌شمالی موافقت کرده که تمامی آزمایش‌های هسته‌ای خود را تعلیق کند و یک سایت بزرگ آزمایش هسته‌ای را ببندد. این خبر بسیار خوبی برای کره‌شمالی و جهان است. پیشرفت بزرگ! در انتظار نشست مشترکمان هستم.»

با این وجود طی روزهای گذشته رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها بر این موضوع تاکید کرده‌اند که بیانیه رهبر کره شمالی به معنی موافقت با از میان بردن زرادخانه اتمی فعلی و موشک‌هایی که تولید کرده، نیست. بسیاری از تحلیل‌گران همچنان با تردید به این احتمال که کره‌شمالی دست به نابودی سلاح‌های موجود بزند، نگاه می‌کنند.

 

نظر شما