شناسهٔ خبر: 25141713 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نصر-قدیمی | لینک خبر

رئیس کانون انجمن صنفی های آذربایجان شرقی:

95 درصد کارگران به صورت قرارداد های موقتی مشغول فعالیت هستند/ کارگران از امنیت شغلی محروم اند

نصر: رئیس کانون انجمن صنفی های آذربایجان شرقی گفت: وجود 14 هزار پرونده کارگری در دادگستری استان، یعنی اخراج شدن 14 هزار نفر از کار، یعنی بیکاری و تهی دستی، یعنی عدم توانایی برای خریدن نان و در نهایت یعنی ایجاد فساد.

صاحب‌خبر -

به گزارش نصر، "ناصر چمنی" بعد از ظهر امروز در جلسه ستاد بزرگداشت هفته کارگر در جمع اصحاب رسانه اظهار کرد: من نمیتوانم هفته کارگر را تبریک بگویم چرا که در کل کشور وضعیت کار و کارگری خوب و مساعد نیست؛ منزلت کارگری در کشور وجود ندارد اما آذربایجان شرقی باتوجه به اینکه یک قطب صنعتی در کشور محسوب می شود، از مشکلات کمتری نسبت به سایر استان ها برخوردار است و شرایط در این منطقه بهتر است چرا که تلاش های زیادی در این حوزه می شود.

وی ادامه داد: جای تامل دارد که چرا باید دستمزد تلاش های بی وقفه در این بخش، گره گشای مشکلات جامعه کارگری نباشد و منجر به نامناسب بودن وضعیت جامعه کارگری شود؟! چون کسی برای دفاع از حق عدالتی کارگران پاپیش نمی گذارد. من معتقدم روزی که کارگر میمیرد یا بهتر است بگویم اورا میکشیم، نمی توان جشنی به مناسبت هفته کارگر گرفته شود.

رئیس کانون انجمن صنفی های آذربایجان شرقی تاکید کرد: 95 درصد کارگران به صورت قرارداد های موقتی مشغول فعالیت هستند؛ همان قراردادهایی که عامل استسماع کارگر است.

چمنی با بیان اینکه در جامعه کارگری محروم از امنیت شغلی کارگران هستیم، افزود: اگر در جامعه ای امنیت شغلی وجود نداشته باشد به این معنی است که ما فارغ از کرامت انسانی هستیم و درخواست مطالبات و حق از حکومت اسلامی را نداریم.

وی به وجود 14 هزار پرونده کارگری در دادگستری استان خاطرنشان کرد و گفت: وجود 14 هزار پرونده کارگری در دادگستری استان، یعنی اخراج شدن 14 هزار نفر از کار، یعنی بیکاری و تهی دستی، یعنی عدم توانایی برای خریدن نان و در نهایت یعنی ایجاد فساد.

عضو هیئت مدیره کانون عالی کشور اذعان کرد: اگر قرار باشد یک نماینده کارگر، نامه ای به مقام معظم رهبری در رابطه با مشکلاتش بنویسند و آن را بر اساس سناریوهای نوشته شده اخراج کنند، باید نشست و به حال جامعه گریست. مگر یک کارگر از چه کسی می تواند حق خواهی کند؟ کارگرانی از کارخانجات اخراج می شوند که نماینده کارگری و یا عضو شورا دارد؛ با این حال چطور می توان در این جامعه ادعای آرامش روانی کارگر را داشت؟ و در نهایت این است وضعیت تشکلات جامعه کارگری!

چمنی گفت: نهایت قدر دانی را از "علی ربیعی " وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی به لیل پیگیری بند یک آیین نامه ماده هفت و در صدور دستورجلسه شورای عالی کار را دارم. آرزومندم شرایط این بند از ماده تا اواخر دولت دوازدهم مشخص شود تا بتوانیم در قرن بیست و یکم از بحث های قراردادی رهایی جویم. تا چه زمانی باید خانه کارگر را ویران سازیم؟

وی با اشاره به اینکه کارگران عاملان اصلی افزایش تولید محصولات در صنایع هستند، اظهار کرد: وقتی جایی صحبت از افزایش تولید می شود، تمامی موفقیت ها ازآن مدیر آن مجموعه می شود این در حالی است که اگر کارگر نبود، خبری از افزایش تولید نیز نبود. ما با استدلال های بی جا همین کارگرانی را که منجر به افزایش تولید می شوند را اخراج می کنیم.

چمنی با بیان اینکه بعد از انقلاب، هیچ دولتی به نفع جامعه کارگری اقدامی انجام نداده است، تصریح کرد: در بحث وزارت کار بدون در نظر گرفتن جناح بندی ها، وزیر کار در دوران دولت دهم، هیچ ارزشی به جامعه کارو کارگری قائل نبود و حضور فعالی در جلسات نداشت اما بعد از به کار آمدن دولت دوازدهم و سابقه کارگری ربیعی منجر به دگرگون شدن شرایط شورای عالی کار شد و بدون استثنا در تمامی جلسات حضور فعال داشته اند.

رئیس کانون انجمن صنفی های آذربایجان شرقی ادامه داد: برای اولین بار بعد از انقلاب جلسات پیاپی شورای عالی کار برای تعیین و تحقیق حقوق کارگران تا بعد از عید به طول انجامید و ما نتایج خوبی برای قشر کارگران به دست آوردیم، اما افزایش نرخ ارز این دستاورد ما را کم رنگ کرد.

وی افزود: اصحاب رسانه و قلم به دستان نباید با فراهم شدن هر زمینه ای در هفته کار و کارگر، شرایط را به گونه ای جلوه دهند که هیچ مشکلی در این راستا وجود نداشته و همه چیز در خوشی به سر می برد و برگزاری چنین جشن و شادی هایی در هفته کارگر به دلیل وضعیت مساعد جامعه کارگری است!

چمنی در پایان تاکید کرد: جامعه کارگری نیازمند حمایت مطبوعات است؛ مطبوعاتی که به مسائل و مشکلات کارگری آشنا بوده و آن ها را به صراحت بازتاب دهد.

انتهای پیام/

نظر شما