شناسهٔ خبر: 25141604 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

ضرورت ️ایجاد و تعریف یک مسیر گردشگری شهری برای کهن شهر اردبیل

به گزارش خبرگزاری خبر آنلاین از اردبیل؛ وجود نقاط طبیعی و بناهای متعدد تاریخی با فواصلی نزدیک به هم، کهن شهر اردبیل را در ردیف مستعدترین شهرها

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری خبر آنلاین از اردبیل؛ وجود نقاط طبیعی و بناهای متعدد تاریخی با فواصلی نزدیک به هم، کهن شهر اردبیل را در ردیف مستعدترین شهرها برای تبدیل شدن به یک شهر توریستی زیبا (موزه-شهر ) قرار داده است.

اما از طرفی قصور در حفظ، احیا و معرفی این داشته ها، عدم اشراف عموم شهروندان به عناوین آنها و نداشتن اطلاعات کافی گردشگرانی که پا به شهر می گذارند، امکان فایده مندی و بهره وری از صنعت توریسم را با ضعف های گسترده ای مواجه کرده است.

با احتساب امر فوق ضرورت می یابد طرح و راهکاری اساسی برای معرفی و هدایت مسافران و علاقه مندان به نقاط دیدنی شهر اندیشیده شود، تا بدین وسیله علاوه بر تسهیل در امر راهنمایی گردشگران، مدت زمان اقامت آنان نیز افزایش یابد و چنین نباشد که مسافران، از دروازه ای وارد شده و از دروازه ای دیگر، شهر را ترک کنند.

در این راستا و با لحاظ رضایت بخش نبودن میزان مراجعه و بازدید مسافران و گردشگران و مدت اقامت آنان و با هدف جبران این کاستیها، ضرورت می یابد که با سعی و تلاشهای نهادهای مربوطه، متخصصان و کارشناسان امر، مطالعات و اقداماتی با رویکردهای پژوهشی و با بررسی چگونگی تاثیر گذاری و تبیین ارتباط میان ایجاد و تعریف یک مسیر گردشگری شماره گذاری شده براساس سهولت دسترسی، بر میزان بازدید گردشگران از نقاط دیدنی شهر اردبیل، انجام شود.

به این منظور، پیش فرض های اولیه ای که در پی می آیند می توانند مقدمه ای برای پرداختن به این طرح باشند؛ که با تحقق هر یک از آن بندها و اجرایی شدن یک مسیر گردشگری معقول، نتیجتا مسافران در یک ریل سیاحتی سیستماتیک قرار گرفته و خواهند توانست حداکثر استفاده را از تمامی ظرفیتهای موجود در شهر برده باشند.

1. مسیر و یا خطی برای نقاط گردشگری شهر، علی الخصوص بناهای تاریخی موجود، تعریف شود و تمامی این نقاط با توجه به سهولت دسترسی، به ترتیب، کد گذاری شده و در این خط قرار گیرند.

2. تابلوهای راهنما و علایم هدایت کننده، ویژه ی مسیر گردشگری، با رنگی متفاوت از تابلوهای راهنمایی و رانندگی در طول مسیر نصب شده و خط کشیهای ویژه ای برای هدایت گردشگران در نظر گرفته شود.

3. طی برنامه ای بلند مدت بخشهای اصلی مسیر، با سنگفرش و پازل چینی، زیباسازی شود.

4. تمامی بناهای تاریخی، از جمله پل های تاریخی، با نور پردازی مناسب زیبا سازی شده و با تابلوهای بزرگ معرفی شوند تا این آثار با منظر و دید چشم نوازشان، توجه گردشگران را جلب کنند.

5. اتوبوسهای روباز گردشگری برای مسافران جهت تماشای نقاط زیبای شهر اختصاص یابند تا با ادامه و تکرار این روند، بتوان بازدید مردم شهر و گردشگران از این مسیر را فرهنگسازی کرد.

6. و کارهای بسیاری از این دست؛ مانند ایجاد سرویس ها، پارکینگ ها و... که می توان در بخش هایی از مسیر برای آسایش مسافران تعبیه کرد.

شروع این مسیر و هدایت گردشگران می تواند از مبادی ورودی شهری و یا از نقاط گردشگری شناخته شده ی شهر همچون دریاچه ی شورابیل آغاز شده و بر اساس مسیر ذیل ادامه یابد که به عنوان پیش فرض و بطور جزئی نقاطی منتخب شده و در پی آورده می شوند:

شماره یا کد 1) تپه تاریخی نادری؛
2) پل تاریخی نادری؛
3) پل یددی گوز؛
4) پل ابراهیم آباد؛
5) حمام ابراهیم آباد؛
6) پل یعقوبیه؛
7) حمام یعقوبیه؛
8) پل سیدآباد (پیرمادر)؛
9) حمام سید آباد؛
10) اوچوق مسجد (جمعه مسجد)؛
11) حمام پیر زرگر؛
12) مجموعه ی اوستی اورتولو بازار، مساجد، سراها و دیگر بناهای اطراف آن؛
13) خانه های تاریخی محله اوچ توکان و تاوار؛
14) بناهای تاریخی موجود در مرکز شهر (عمارت قدیم شهرداری، فرمانداری، مدرسه صفویه، باغ ملی و...؛
15) موزه شاه اسماعیل ختایی؛
16) مجموعه بقعه شیخ صفی؛
17) موزه مردم شناسی؛
18) موزه صنایع دستی؛
19)کلیسای مریم مقدس و دیگر آثار تاریخی اطراف آن؛
20) موزه مفاخر دینی؛
21) حمام تاریخی محمدیه؛
... ) و پایان مسیر به مجموعه ی آثار موجود در شیخ کلخوران ختم شود.

جهان در حال تغییر است و رشد و توسعه به مدل روستایی برای یک کلان شهر، پاسخگوی نیازهای آتی ساکنان آن نخواهد بود؛ و تنها با اجرای طرح های خلاقانه، منحصر بفرد و دوراندیشانه است که می توان گرهی از مسایل پیش آمده را گشود و موجبات توسعه پایدار شهری را فراهم آورد.

بیایید طرح مزبور را برای اولین بار در کشور و یا شاید در جهان، برای شهر اردبیل به اجرا در آوریم.

چرا باید چون تجارب گذشته، ایده و طرحی را دیگر شهرها و یا کشورها پیاده کنند و ما دهها سال بعد به فکر آن بیافتیم، آن هم در شرایط و زمانی که تمامی فرصتها از دست رفته است؟

46

انتهای پیام

نظر شما