شناسهٔ خبر: 25141286 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

در پاسخ به مهرعنوان شد؛

ضرورت خانه تکانی در اقتصاد/روحانی تیم اقتصادی را یکدست کند

استاد دانشکده مدیریت دانشگاه تهران با تاکید بر ضرورت خانه تکانی در اقتصاد در سال حمایت از کالای ایرانی گفت: در دولت یازدهم ژنرال ها در کابینه حضور داشتند اما دو پادشاه در یک اقلیم نمی گنجند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، مجتبی امیری در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در دولت یازدهم ژنرال های اقتصاد در کابینه جمع شده بودند اما صدای واحدی از آنها شنیده نمی شد، گفت: امیدواریم در دولت دوازدهم این روند اصلاح شود؛ چرا که ما به تدبیر دولت امیدواریم و از سوی دیگر دو پادشاه در یک اقلیم نمی گنجند.

استاد دانشکده مدیریت دانشگاه تهران با بیان اینکه اکنون دولت دچار تشتت آراء شده است، گفت: به نظر می رسد نیازمند یک خانه تکانی در اقتصاد هستیم، ضمن اینکه اعضای تیم اقتصادی دولت نیز باید هماهنگی بیشتری با هم داشته باشند و مشخص شود که فرمانده اقتصاد ایران چه کسی است.

وی تصریح کرد: در شرایط کنونی که فشارهای بین المللی بر علیه اقتصاد ایران افزایش یافته، دولت باید با مکانیزمی این فشار را کنترل کند و حداقل مجموعه حاکمیت دست از فشارهای داخلی و اختلاف نظرهای حزبی و سلیقه ای پرهیز کنند؛ چرا که به هر حال یا ما باید ارتباطات بین المللی خود را کاهش دهیم و در فضای داخلی وحدت رویه داشته باشیم یا اینکه اگر قرار بود در داخل مباحث سیاسی و گروه بندی ها افزایش پیدا کند، وارد فضای تنش سیاسی نشویم.

امیری خاطرنشان کرد: نامگذاری امسال مقام معظم رهبری برای حمایت از کالای ایرانی باید در شرایطی عملیاتی شود که استراتژی توسعه داشته باشیم به این معنا که کاملا مشخص باشد که برای حمایت از کدام طیف از کالاهای ایرانی مزیت ها می تواند یاری رسان اقتصاد ایران باشد و در عین حال از سایر بخش هایی که مزیتی ندارند، دست برداریم و حمایت را متمرکز نماییم به نحوی که برخی ها به اقتصاد وارد شوند و برخی ها از اقتصاد ایران خارج گردند و در نهایت مجموعه ای مورد حمایت واقع شود که بر اساس یک استراتژی مشخص می تواند راه اعتلای اقتصاد ایران را هموار نماید.

وی گفت: هیچ فردی در نفس حمایت از کالاهای ایرانی تشکیک ندارد اما زمینه و محتوا را باید فراهم کرد. این در شرایطی است که برخی تولیدکنندگان علیرغم حمایت های سال های متعدد دولت و معافیت های مالیاتی و انحصار، کیفیت مطلوب جامعه را پاسخ نمی دهند و در مقابل محدودیت واردات نمی توانند تولید باکیفیت و رقابتی داشته باشند.

این استاد دانشکده مدیریت دانشگاه تهران بر این باور است که چالش امروز اقتصاد ایران سوءمدیریت است به نحوی که مدیریت مناسبی در حوزه اقتصاد اعمال نمی شود و شوک های بیرونی به راحتی می توانند غلبه می کنند.

امیری ادامه داد: اگر بخواهیم در زمینه تولید داخلی بهبود حاصل کنیم، باید پارادایم ها و مبانی فکری خود را در حوزه اقتصاد به صراحت مشخص نماییم و با تکیه بر یک استراتژی مشخص کار را هدایت نماییم؛ این در شرایطی است که کشوری که اقتصاد دولتی دارد و دولت رانتی هم در آن نقش آفرین است، نمی تواند بهره ور باشد، بنابراین باید این تحول را ایجاد نمود.

وی افزود: یکی از مشکلات بعد از انقلاب نداشتن اولویت توسعه است به این معنا که در هر دولت اولویت های متفاوتی مطرح شده که اتفاقا آثار سوء به دلیل سیاست گذاری ها در اقتصاد داشته اند.

امیری در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر مبنی بر بهبود فضای کسب و کار خاطرنشان کرد: اولویت رییس جمهور، بهبود فضای کسب و کار بوده، در حالی که این موضوع اکنون حاصل نشده است، بنابراین اقتصاد را باید خانه تکانی کرد و زمینه های مساعد برای آن را فراهم نمود. تمام اینها در شرایطی است که در حال حاضر برای یک مجوز ساده مراحل بسیاری وجود دارد و زد و بندهای سیاسی و اداری یک چالش عمده به شمار می رود و تا وقتی که این مشکلات حل نشود، نمی توان شاهد بهبود فضای کسب و کار بود.

همچنین در این نشست نصیری نیز گفت: امسال سال حمایت از کالاهای ایرانی است و برای دومین باری است که مستقیم به این موضوع پرداخته شده، ولی هیچ گاه به صورت همه جانبه نمی توان مفهوم حمایت از کالاهای ایرانی را در اقتصاد ایران شاهد بود.

وی افزود: امسال با توجه به دورنمای نامناسب در اقتصاد ایران به نظر می رسد اگر بخواهیم به شیوه قدیم به حمایت از کالاهای ایرانی مبادرت کنیم، نمی توان کار را به خوبی پیش برد، بنابراین باید بتوان طرحی نو درانداخت.

نصیری از برگزاری کنفرانس ملی الگوهای نوین در مدیریت کسب و کار از سوی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران اشاره و خاطرنشان کرد: رویکرد اصلی این کنفرانس حمایت از کارآفرینان ایرانی در سال حمایت از کالای ایرانی است.

نظر شما