شناسهٔ خبر: 25140861 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

داستان‌های تاریخ فوتبال

حرکت سیاسی که در یک داربی اتفاق افتاد

کاپیتان‌های دو تیم رئال سوسیداد و اتلتیک بیلبائو با حمل پرچم ایالت باسک بر خلاف سیاست حاکم در اسپانیا عمل کردند و باعث تعجب تماشاگران حاضر در ورزشگاه شدند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، فرانسیسکو فرانکو در بیستم نوامبر ۱۹۷۵ درگذشت و سپس اسپانیا وارد دوره انتقال شد. آن سال‌ها دوران سیاسی، پر از جنجالی بود که مدافعان فرانکو با موج عظیمی از افراد خواستار آزادی روبرو شدند. در آن زمان استفاده از "لا ایکورینیا" (پرچم باسک) مانند "سنیرا" (پرچم کاتالونیا) هنوز ممنوع بود. با این حال پرچم کاتالونیا در کنار برخی از پرچم‌های دیگر در نوکمپ دیده می‌شد، به خصوص در تقابل با رئال مادرید. لا ایکورینیا هنوز تحت تعقیب بود و کسی که این پرچم را در دست داشت همچون یک تروریست اتا (گروه های مسلح آزادی طلب باسک) محسوب می‌شد.

در سال ۱۹۷۶ اتفاق مهمی در این رابطه رخ داد و باعث شد همه مرزها شکسته شود. نخستین داربی باسک در آن فصل لالیگا همه را شگفت زده کرد. دو تیم اتلتیک بیلبائو و رئال سوسیداد که هیچ وقت رابطه خوبی با هم نداشتند و رقیب یکدیگر محسوب می‌شدند در یک موضوع مهم به توافق رسیدند. در آن روز (پنجم دسامبر) بدون اطلاع قبلی پرچم لا ایکورینیا وارد زمین شد. کورتاباریا، کاپیتان رئال سوسیداد با دست چپ پرچم را گرفته بود و در طرف دیگر اریبار، دروازه‌بان و کاپیتان اتلتیک بیلبائو قرار داشت. پشت سر آن‌ها بازیکنان دو تیم به صف همراهی‌شان می‌کردند. بازی در ورزشگاه قدیمی آتوچا برگزار می‌شد و این تصویر سر و صدای زیادی در آن جا به وجود آورد. اغلب حاضران چشمانشان پر از اشک شده بود. ایده این کار از کورتاباریا بود. یکی از دوستانش پرچم را به صورت مخفیانه به نیمکت ذخیره‌ها رسانده بود. حمل پرچم با توافق همه بازیکنان دو تیم و سرمربیانشان (ایرولگی و آگیره) انجام شد. تنها کسی که از این اتفاق خبر نداشت سانچس ریوس، داور اندلوسی بود که در زمان انجام این کار متوجه همه چیز شد.

پس از تشریفات ناسیونالیستی دو تیم به رقابت خود در جهان فوتبال پرداختند. رئال ۵ بر صفر پیروز شد. در آن دوران رئال سوسیداد تیم بزرگی محسوب می‌شد که توانسته بود دو بار فاتح لالیگا شود. در آن دیدار تاریخی آرکونادا، چوپرنا، کورتاباریا، گازتلو، اولایسولا، دیگو، موریو، سامورا، ایدیگوراس، ساتاروستگی و لوپس اوفارته برای رئال به میدان رفتند.

در ترکیب اتلتیک ایریبار، لاسا، گیساسولا، ماداریاگا، اسکالسا، اونائدرا، آنخل ماریا ویار (چند سال بعد به عنوان رییس فدراسیون فوتبال اسپانیا انتخاب شد)، چوروکا، دنی، کارلوس و روخو حضور داشتند. در بین دو نیمه ایرورتا به جای ویار وارد زمین شد. رئال با وجود چنین پیروزی فصل را با رتبه پایین تری نسبت به اتلتیک به پایان رساند. آنها در جایگاه هشتم و قرمز و سفیدپوشان در رتبه سوم قرار گرفتند.

انتهای پیام

نظر شما