شناسهٔ خبر: 25140576 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

خوش خوشان جشنواره جهانی فیلم فجر

این روزها طبقات بالایی پردیس چارسو شلوغ‌تر از همیشه است و اهالی سینما و رسانه و علاقه‌مندان فیلم با حضور همیشگی خود تا پاسی از شب، شور و حرارت خاصی به این فضا می‌دهند. تقریبا همین وضعیت هم در فلسطین، سینمای مردمی جشنواره وجود دارد. جشنواره جهانی فیلم فجر نسبت به دوره‌های پیشین، چیزهای بیشتری برای دوست داشتن دارد. اگرچه هنوز مشکلاتی در این رویداد همچون بلیت‌های بدون شماره صندلی وجود دارد که باعث دردسرهایی می‌شود، اما حضور برخی سینماگران شناخته شده و معتبر سینمای جهان، نمایش برخی فیلم‌های جدید ایرانی و چند فیلم خوب سینمای جهان و وجود بخش‌های مختلفی همچون کارگاه‌های آموزشی سینما از جمله امتیازات این دوره جشنواره جهانی فیلم فجر است.

صاحب‌خبر -

به گزارش جامجم، حضور الیور استون در ایران برای برگزاری کارگاه آموزشی فیلمسازی، نمایش «مارموز» آخرین ساخته کمال تبریزی و اکران نسخه بازسازی شده فیلم «بازمانده» در بخش زیتونهای زخمی از جمله مهمترین اخبار اخیر جشنواره جهانی فیلم فجر است.

بازگشت به حیفا

مرحوم سیفا...داد، ضمن اینکه دوران پربار و تاثیرگذاری را در سمت معاونت ارشاد در سالهای 76 تا 79 سپری کرد، همواره با دو فیلم مشهور، موفق و خاطرهانگیز به یاد آورده میشود؛ اولی فیلم جنگی «کانی مانگا» و دومی هم فیلم «بازمانده» که قصهای درباره مظلومیت فلسطینیها و تشکیل حکومت غاصب رژیم صهیونیستی در 1948 است.

بازمانده باوجود تلاشهای صورت گرفته از سوی برخی سینماگران ایرانی برای روایت جریان مقاومت فلسطین و جنایات اسرائیلیها در این سرزمین و لبنان، هنوز بهترین و سینمایی ترین اثر در این زمینه است. بازی خوب بازیگران عرب همچون سلما مصری (صفیه)، جمال سلیمان و بسام کوسا، فیلمبرداری علیرضا زریندست و موسیقی مجید انتظامی، فقط برخی از نقاط قوت این فیلم است.

سیفا...داد، فیلمنامه بازمانده را براساس داستان «بازگشت به حیفا» نوشته غسان کنفانی، نویسنده فلسطینی به رشته تحریر درآورده بود.

روز گذشته و در قالب بخش «زیتونهای زخمی» سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر ـ که پنجرهای به تحولات امروز جهان اسلام به ویژه موضوع فلسطین است ـ نسخه بازسازی شده «بازمانده» به نمایش درآمد و علاقهمندان این فیلم پس از سالها بار دیگر با آن در سینما تجدیدخاطره کردند.

شیطنت یک «مارموز» در چارسو

کمال تبریزی شامگاه شنبه به پردیس چارسو آمد و همراه تماشاگران، اهالی رسانه و برخی اهالی سینما به تماشای آخرین ساختهاش، «مارموز» نشست. البته همین الان که دارید این سطور را میخوانید، تبریزی در حال ساخت فیلم دیگری به نام «ما همه با هم هستیم» است و مارموز به نوعی فیلم یکی به آخر تبریزی تا اینجا محسوب میشود.

تبریزی در ابتدای این نمایش به شوخی عنوان کرد که امیدوارم این، آخرین اکران فیلم مارموز نباشد! مارموز که بزودی در همین صفحه و بهصورت تحلیلی در کنار برخی دیگر از فیلمهای ایرانی جشنواره جهانی فیلم فجر به آن خواهیم پرداخت، قصه شخصی به نام قدرت صمدی با بازی خوب و بامزه حامد بهداد را روایت میکند که در سودای رسیدن به قدرت است.

استون در اصفهون و تهرون

سرانجام پای الیور استون به خاک ایران باز شد؛ کارگردان فیلمهایی چون قاتلین بالفطره و جوخه در ابتدای ورودش به ایران، شهر تاریخی اصفهان را برای بازدید انتخاب کرد و پس از آن شب گذشته به تهران آمد. او امروز یک کارگاه آموزشی کارگردانی در چارسو برگزار میکند و روز چهارشنبه هم در یک نشست خبری حاضر خواهد شد.

استون با ایران بیگانه نیست، او قرار بود چند سال پیش برای ساخت مستندی درباره محمود احمدینژاد، رئیسجمهور سابق به ایران بیاید که نشد، همچنین پسرش سفرهایی به ایران داشت که باعث شد حتی مسلمان شود و اسمش را به شان علی استون تغییر دهد.

استون همچنین فیلم «اسکندر» با بازی کالین فارل، آنجلینا جولی، وال کیلمر، جرد لتو و آنتونی هاپکینز را در کارنامه دارد؛ فیلمی که روایتی است درباره زندگی اسکندر مقدونی و لشکرکشی او به ایران برای نابودی امپراتوری هخامنشیان.

نظر شما