شناسهٔ خبر: 25140428 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

نتایج امیدوارکننده اکتشاف ذخایر بزرگ هیدروکربوری در دریای خزر

صاحب‌خبر -
 

معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران نتایج مطالعات ارائه شده از سوی شرکت ORGنروژ در چهار بلوک ‎اکتشافی خزر را بسیار امیدوارکننده دانست و گفت: اگر برآوردهای این شرکت نروژی از ذخایر هیدروکربوری موجود در خزر جنوبی تایید شود، می‎ توانیم به افزایش ذخایر هیدروکربوری درجا و قابل برداشت کشور از این محل امیدوار باشیم.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما، غلامرضا منوچهری در حاشیه برگزاری نشست بررسی مطالعات شرکت ORGنروژ در شرکت نفت خزر گفت: بحث توسعه در دریای خزر طی دهه‎های گذشته همیشه مطرح بوده و با وجود حفاری دو حلقه چاه اکتشافی در خزر از یک سو و انجام مطالعات شرکت‎های خارجی روی ظرفیت ‎های خزر از سوی دیگر، این مبحث همواره دچار افت و خیزهایی بوده و تا به حال برنامه مستمری در این زمینه پیاده نشده و کار پیوسته‎ای صورت نگرفته است.
وی سرمایه ‎بری فراوان و نیاز به فناوری ‎های پیشرفته و روزآمد را که به‌طور عمومی در اختیار شرکت‎های غربی قرار دارد، از پیش‎ شرط‎ های توسعه در خزر بیان کرد و افزود: در سال‎های گذشته، موضوع حوزه ‌های مشترک با همسایگان حاشیه دریای خزر افزون بر موارد یاد شده، همه و همه بر سختی‎های فرآیند توسعه در خزر افزوده و این کار را با چالش ‎ هایی روبه‌رو کرده است. همچنین بهره‎مندی ایران از میدان‌های ارزان‎تر و ظرفیت‌‎های هیدروکربوری مناسب در مناطق خشکی جنوب کشور هم از جمله عواملی بوده که توسعه در این بخش ‎ها را همواره نسبت به خزر در اولویت قرار داده است.
معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران با بیان این‎که همسایگان ما در حاشیه دریای خزر نسبت به توسعه و تولید در این منطقه بی ‎تفاوت نبوده‎اند و ما شاهد فعالیت‎های توسعه ‎ای روسیه، جمهوری آذربایجان، قزاقستان و ترکمنستان در خزر هستیم، ادامه داد: اگرچه فعالیت‎های توسعه‎ای ایران در خزر به واسطه عمیق‎تر بودن آب در بخش خزر جنوبی، کار را سنگین‎ تر می‎کند، اما این موضوع نمی‎تواند نفی‌کننده ضرورت توسعه در خزر باشد.
به گفته وی، وزارت نفت به دنبال راهکار جامعی برای توسعه در خزر است تا هم بتواند در جذب سرمایه و انتقال فناوری موفق باشد و هم از این رهگذر، در مسیر اشتغال‌زایی و حمایت از ساخت داخل نقش موثری ایفا کند.
منوچهری به نقش کلیدی مطالعات میدان در تصمیم‎ گیری‎ های توسعه ‎ای اشاره کرد و افزود: نتایج فاز نخست مطالعات شرکت ORGنروژ روی میدان سردارجنگل و بلوک‎های اکتشافی ۲۴، ۲۶ و ۲۹ خزر بسیار امیدوارکننده است و افق روشنی را پیش روی توسعه در این منطقه ترسیم کرده است. در این مطالعات اعداد بزرگی از ذخایر هیدروکربوری ایران اعلام شده که در صورت تایید این اعداد، می‎توانیم به افزایش حجم ذخایر درجا و قابل برداشت کشور از محل ظرفیت‎های موجود در این بخش امیدوار باشیم.
وی به پیشنهاد شرکت نروژی برای بازسازی سکوی امیرکبیر هم اشاره کرد و گفت: شرکت ORGدر این پیشنهاد ضمن آن‌که بازسازی سکو را با به‌کارگیری ظرفیت‎های داخلی کشورمان مورد اشاره قرار داده، اعلام کرده است پس از بازسازی سکو قادر است سالانه چهار تا پنج حلقه چاه در خزر حفاری کند که این تعداد حفاری می‎تواند بسیار امیدوارکننده باشد.
معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران با بیان این‎ که قراردادهای کنونی نفت جوابگوی نیازهای توسعه ‎ای در خزر نیست، ادامه داد: موضوع مدل قرارداد در توسعه خزر هم باید حل شود؛ کما این‌که در تبصره‎ای در برنامه چهارم توسعه، قانون به دولت اجازه داد برای توسعه در خزر از طریق امضای قرارداد مشارکت در تولید عمل کند.
وی ارائه نتایج مفید مطالعاتی از سوی شرکت ORGنروژ برای انجام فعالیت‎های توسعه ‎ای در خزر و امضای سند همکاری بین ایران و جمهوری آذربایجان را نویدبخش روزهای بهتری برای توسعه صنعت نفت در خزر بیان کرد و با بیان این ‎که تحقق این اهداف در گرو حمایت و توجه بیشتر شرکت ملی نفت ایران به مقوله توسعه در خزر است، ابراز امیدواری کرد که با به نتیجه رسیدن این اقدام‌ها، آرزوی یکصدساله ایران برای برداشت از ذخایر هیدروکربوری خزر محقق شود.
از سوی دیگر، مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران آخرین اخبار از میزان و مذاکرات صورت گرفته در مورد سوآپ نفت خام و فرآورده‌های نفتی را تشریح کرد.
جعفری‌نسب در گفتگو با ایسنا با تاکید بر این‌که آغاز برنامه سوآپ به نیازهای کشورهای همسایه بستگی دارد، اظهار داشت: تاکنون دراین مورد درخواست جدیدی نداشتیم، اما احتمال دارد با عراق از طرف جنوب یعنی از سمت بصره هم سوآپ داشته باشیم.
وی افزود: این سوآپ، سوآپ فرآورده و نفت خام است و در حال مذاکره هستیم. مذاکرات در این مورد است که فرآورده‌های نفتی پالایشگاه آبادان را برای عراق سوآپ کنیم و معادل آن نفت خام بگیریم.
مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران در ادامه از سوآپ ۳ میلیون و ٣٠٠هزار بشکه نفت خام سوآپ به منطقه تهران خبر داد و گفت:افزایش میزان روزانه سوآپ بستگی به برنامه شرکت نیکو دارد. براساس این گزارش، پارسال پس از هفت سال وقفه در سوآپ نفت کشورمان ۳۶۰ هزار بشکه نفت خام از طریق خط لوله ۳۲ اینچ نکا، ساری و ری سوآپ و به پالایشگاه تهران وارد شد.

برچسب‌ها:

نظر شما