شناسهٔ خبر: 25140340 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تولید نفت لیبی تا 100 هزار بشکه در روز کاهش می یابد

الجزیره-ایرنا- شرکت ملی نفت لیبی اعلام کرد با توجه به آسیب دیدن لوله های انتقال نفت این کشور در حمله تروریستی دیروز (شنبه)، تولید نفت تا میزان 100هزار بشکه در روز کاهش می یابد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، به نقل از پایگاه لیبیایی «الایام »، یک منبع آگاه در شرکت نفتی 'الواحه' در این کشور گفت، یک گروه تروریستی روز شنبه به لوله های انتقال نفت این شرکت که به بندر «السدره» می رسد، حمله کرد.
تارنمای شبکه «قناه لیبیا » نیز نوشت: بر اثر این حمله، خطوط لوله های انتقال نفت در 117 کیلومتری «الزقوط» و 21 کیلومتری شمال غرب «مراده» آتش گرفته است وپیش بینی می شود تولید نفت لیبی بین 70 تا 100هزار بشکه در روز کاهش یابد.
این خط لوله انتقال نفت در ماه دسامبر گذشته نیز هدف حمله گروه های تروریستی قرار گرفت وبر اثر آن تولید نفت لیبی بین 70 تا 100هزار بشکه در روز کاهش یافت .
گفته می شود حمله روز شنبه نیز تقریبا در همان مکان قبلی روی داده است.
مقام های لیبیایی می گویند احتمالا داعش عامل این حمله باشد.
«الصدیق الکبیر» رئیس بانک مرکزی لیبی 19 فروردین گفت، اقتصاد لیبی تک محصولی است و طی چند سال گذشته، بسته شدن بندرها و همچنین توقف تولید و صادرات نفت، 160 میلیارد دلار به اقتصاد این کشور زیان وارد کرده است.
درآمدهای نفتی لیبی در سال 2016 میلادی، 4.8میلیارد دلار بود و این رقم هرچند در سال 2017 سه برابر شد اما همچنان با درآمدهای نفتی لیبی پیش از سال 2011میلادی که این کشور روزانه یک میلیون و 600هزار بشکه نفت در روز تولید می کرد، فاصله زیادی دارد. در آن زمان قیمت نفت بسیار بالاتر از اکنون ودرآمد لیبی از فروش آن سالانه 50میلیارد دلار بود.
بانک مرکزی لیبی اعلام کرده است که متوسط تولید نفت لیبی در سال 2017 حدود یک میلیون بشکه در روز بود.
تولید نفت لیبی در سال های 2014 تا 2016 به دلیل درگیری ها در این کشور به ویژه در میادین نفتی و پالایشگاه ها، به کمتر از 500هزار بشکه در روز رسید.
بیش از90 درصد درآمدهای لیبی از طریق فروش نفت حاصل می شود. این کشور یکی از بزرگترین ذخایر نفت را در قاره آفریقا دارد.
مسئولان شرکت هواپیمایی لیبی نیز شنبه اعلام کردند 15 فروند هواپیمای مسافربری این کشور در جریان درگیری ها اسیب دیده و این درگیری ها دو میلیارد دلار به این هواپیماها و این شرکت اسیب رسانه است.
لیبی از زمان سقوط حکومت معمر قذافی در سال 2011 دستخوش جنگ و ناآرامی است. این هرج و مرج سبب تقویت گروه های تندرو و تروریستی در این کشور شده است و داعش نیز با شکست های پیاپی در عراق و سوریه سعی در تقویت جایگاه خود در این کشور دارد.
اکنون 2 دولت در لیبی وجود دارد: دولت وفاق ملی به ریاست «فایز السراج» در طرابلس که مورد حمایت جامعه جهانی است و دیگری دولت طبرق در شرق لیبی (دولت موقت) به ریاست «عبدالله الثنی ».
خاورم **2041**1049

نظر شما