شناسهٔ خبر: 25140156 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

روزنامه رأی الیوم در سرمقاله خود نوشت:

ترکیه گزینه بعدی تجزیه توسط آمریکا است/ اردوغان برای مقابله با طرح خطرناک آمریکا در خاورمیانه چه در سر دارد؟

طرح آمریکا که به دنبال تجزیه کشورهای منطقه و ایجاد نظام های جدید بر اساس پایه های طایفه ای و نژادی است امروز آغاز نشده است بلکه هفت سال پیش آغاز شد و در آن خود ترکیه و چندین کشور عربی به دلیل بد فهمی یا فشار آمریکا در آن شرکت کردند.

صاحب‌خبر -

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران،«عبدالباری عطوان»نویسنده و تحلیلگر مشهور عرب در سرمقاله روزنامه فرامنطقه ای رأی الیوم به آخرین تحولات منطقه خاورمیانه به ویژه تحولات مرتبط با ترکیه و سوریه پرداخت و نوشت: «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه در سخنرانی خود که روز جمعه ایراد کرد هشدار داد که ایالات متحده آمریکا با ارسال بیش از پنج هزار محموله سلاح برای حمایت از افراد مسلح کُرد در شمال سوریه امنیت ترکیه را به خطر انداخته است. وی تأکید کرد که تلاش هایی برای اجرای طرحی وجود دارد که هدف از آن سازماندهی دوباره شاکله منطقه است و اجرای این طرح از عراق و سوریه آغاز شده است و این امر بار سنگینی بر دوش ترکیه می اندازد.

این هشدارهای رئیس جمهور ترکیه چیز جدیدی نیست. چیزی که ما و بسیاری دیگر توقع آن را داشتند چگونگی مقابله با این گونه خطرات است که ترکیه و دیگر کشورهای منطقه را تهدید می کند.چیز دیگری که توقع داشتیم سیاست منطقه ای است که ممکن است اردوغان در مرحله آینده در پیش گیرد.

طرح آمریکا که به دنبال تجزیه کشورهای منطقه و ایجاد نظام های جدید بر اساس پایه های طایفه ای و نژادی است امروز آغاز نشده است بلکه هفت سال پیش آغاز شد و خود ترکیه و چندین کشور عربی به دلیل بد فهمی یا فشار آمریکا در آن شرکت کردند. آن چه اکنون در سوریه و عراق رخ می دهد اوج آن و عملی کردنش یعنی عملی کردن طرح تجزیه کشورها توسط آمریکاست.

آمریکا و دیگر کشورهای غربی به ویژه فرانسه و انگلیس طرح سازماندهی دوباره منطقه را از بین بردن سه کشور منطقه ای اصلی یعنی ترکیه، عراق و سوریه از طریق تجزیه آنها از داخل و ایجاد  مناطق درگیر با هم در سایه حکومت مرکزی سست و ظاهری می دانند؛ اجرای این طرح نیز در خدمت اسرائیل و برای حمایت از وجودش به عنوان قدرت منطقه ای در خاورمیانه صورت می گیرد.

حمله سه جانبه آمریکایی به عراق موفق به تقسیم این کشور به سه بخش شیعه،اهل سنت و کردها شد و اکنون آمریکا تلاش می کند که همین سناریو را در سوریه تکرار کند(کشور کرد در شمال سوریه،شمری در شرق فرات و حورانی در جنوب غرب سوریه) تا پس از آن و در مرحله سوم و پایانی این طرح ترکیه هدف قرار گیرد.

ترکیه نمی تواند به تنهایی با این توطئه آمریکا که می خواهد شاکله منطقه را سازماندهی دوباره کند و نقشه های جدیدی برای آن ترسیم کند، مقابله نماید. ترکیه باید با همکاری همسایگان سوری و عراقی در چارچوب استراتژی قوی با این توطئه مقابله کند ولی ترکیه متأسفانه این کار را نمی کند و به جای آن یک پایش را در آمریکا و پای دیگرش را در روسیه و همپیمانانش می گذارد و بیانیه ای صادر می کند که بر اساس آن تجاوز سه جانبه به سوریه را تأیید می کند.

با اردوغان در این مقوله اش که این طرح(طرح آمریکا برای تجزیه کشورهای منطقه) بار سنگینی بر دوش ترکیه می اندازد موافق هستیم و دعوتش برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی زودهنگامف بازتاب دهنده حالت نگرانی حاکم بر حزب عدالت و توسعه حاکم و همپیمانانش است که در حال کم شدن هستند و محدود به حزب ملی گرای راستگرا شدند که خود این حزب نیز دچار چنددستگی داخلی شده است. این در حالی است که دشمنان اردوغان به رغم تناقض های میان شان برای سرنگونی وی و پایان حاکمیت اش بر همه پیکره های کشور به مدت بیش از 15 سال که طی موفقیت های اقتصادی زیادی به دست آورد، با هم متحد شده اند.

اردوغان زمانی که از آمریکا خواست یکی از گزینه های ترکیه یا کردها را انتخاب کند آمریکا به وی بی توجهی کرد و کردها را انتخاب کرد و حمایت نظامی و مالی و سیاسی از کردها را افزایش داد. اکنون نیز ما حق داریم از اردوغان بخواهیم که تعیین کند که در اردوگاه آمریکایی که می خواهد کشورش را تجزیه ، بی ثبات و ناامنش کند و در آن مناطق نژادی و طایفه ای ایجاد کند، می ایستد یا در اردوگاه دیگر که علیه این طرح آمریکا در منطقه می جنگد؟

ما بر این باور نیستیم که برای این پرسش پاسخ سریعی بگیریم؛ نه به دلیل آن که اردوغان سرگرم انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی زودهنگام است که دعوت به برگزاری اش کرد و چالشی واقعی برای رهبری اش را شکل می دهد بلکه به دلیل این که باور داریم وی هنوز هم به همپیمان آمریکایی اش و اصلاح روابط با این همپیمان و بازگرداندن همه چیز به جای اولش دل خوش کرده است.

بار دیگر می گوییم چیزی که اردوغان رئیس جمهور ترکیه آن را درک نمی کند این است که آمریکا همه امور را در خاورمیانه از عینک اسرائیل می بیند و غرب همچنان بر این باور است که ترکیه قوی تهدیدی برایش شکل می دهد. در چنین احوالی گزینه جایگزین و منطقی برای اردوغان این است که به بستر طبیعی و گرم ترکیه یعنی شرق روی بیاورد...و الله اعلم.

انتهای پیام

نظر شما