شناسهٔ خبر: 25139855 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ابتکار | لینک خبر

«ابتکار» درباره روند اعلام آمار فروش در سینماهای کشور گزارش می دهد

اخطار علیه تنبلی ها و لجبازی های گیشه

صاحب‌خبر - فاطمه رنج‌اندیش
اختلال در روند اعلام آمار فروش بلیت در سینماهای کشور موضوع تازه‌ای نیست. از سال‌ها پیش عوامل سینما و مشخصا تهیه‌کننده بر سر این ماجرا با سالن‌داران اختلاف داشتند. البته در جریان فروش بلیت‌های به صورت آنلاین انتظار می‌رود بخش زیادی از مشکلات حل شود ولی همچنان تکلیف بخش فروش روزانه بلیت‌هایی که به صورت حضوری از گیشه خریداری می‌شود، نامشخص است. اگرچه اختلالات اینچنینی در تمام سینماها حاکم نیست اما هر از چندگاهی اعلام فروش فیلم‌ها مشکل‌ساز می‌شود. صحت این ادعا را اطلاعیه سایت رسمی شورای صنفی تهیه‌کنندگان اثبات می‌کند. از آنجا که این منبع طبق روال معمول باکس آفیس فیلم‌های روی پرده را منتشر می‌کند در تاریخ 10 اسفند ماه سال 96 در قالب یک اطلاعیه اینگونه نوشت: «گزارش هفتگی گیشه سینمای ایران تا سال ۹۷ منتشر نخواهد شد. علت این امر، عدم همکاری تعدادی از سینماهای کشور در ارسال به موقع گزارش فروش روزانه است.» عکس‌العمل شورای صنفی به این اتفاق نشان می‌دهد که اعتراضات برخی از کارگردان‌ها و تهیه‌کنندگان درباره ممانعت سینماداران در اعلام نادرست آمار فروش پر بی راه نیست. با فرض صحت این اتفاق سوال‌های زیادی نظیر اینکه تکلیف سهم تهیه‌کننده از فروش بلیت‌هایی که اعلام نمی‌شود چیست، مطرح می‌شود که در راستای شفاف سازی بیشتر با فعالان این حوزه گفت‌و‌گو کردیم.
حداقل یک رای خودم را اعلام کنید
در جریان گفت‌و‌گویی که با سامان سالور درباره مافیای سینما داشتیم، به نکاتی درباره ممانعت سینماداران در اعلام آمار فروش فیلم «تمشک» نیز اشاره شد که در ادامه به مختصری از آن پرداخته می‌شود: «به ضرس قاطع می‌گویم 98 کسانی که مافیا در سینما را رد کردند با این قواعد نانوشته کار کردند و احتمالا موفق هستند. لابد آن‌ها توانسته‌اند لابی‌های مختلف و زمان پخش مناسب داشته باشند تا فیلم‌های شان دیده شوند. در پخش فیلم آخرم «تمشک» کار به جایی رسید که گفتم واژه مافیا برای اتفاقی که در پخش می‌افتد، کم است. با کوچک‌ترین اعتراض دو سالن بزرگ سینما فروش پنجشنبه و جمعه فیلم را صفر اعلام کردند. جالب است که در همان روزها حداقل 50 تا 100 نفر از آشنایان مان در آن سالن‌ها فیلم را دیدند و من مانند مدرس گفتم حداقل یک رای که خودمان دادیم را حساب کنید! به هر حال اتفاقات اینچنینی رخ می‌دهد و پول‌های بادآورده و بی‌حساب رد و بدل می‌شود. با این همه استفاده از واژه مافیا حساسیت برانگیز است وگرنه هیچکدام از اهالی سینما منکر آن نیستند و اگر منکر شود احتمالا جزئی از بدنه این جریان است.»
آمار اشتباه منفعتی برای سینمادار ندارد
حسین فرحبخش عضو هیات رئیسه جامعه صنفی تهیه کنندگان درباره اخطاریه منتشر شده، توضیح می‌دهد: «در حال حاضر قریب به 95 درصد سینماها به سایت سینما تیکت متصل هستند و آمار از طریق همین سامانه مشخص می‌شود. همچنین سینما شهر نیز در جریان ریز آمار فروش است. با این حال مدیر سینما باید آمار روزانه بلیت را به مدیر پخش و شورای صنفی اعلام کند. به خاطر اینکه لازم است کف فروش سینما بررسی شود. بعضی از سینماداران در این مورد کم‌کاری می‌کنند. البته با توجه به اطلاعاتی که اخیرا به دستم رسیده سینماداران بعد از اخطاریه شورای صنفی نمایش آمار فروش را مرتب اعلام می‌کنند.»
فرحبخش علت ممانعت برخی از سالن‌داران در اعلام به روز آمار فروش اینگونه بیان می‌کند: «به نظرم این یک اتفاق حاصل تنبلی یا لجبازی کودکانه است. وگرنه با توجه به آمار دقیق سینما تیکت هیج منفعت مالی برای سینمادار وجود ندارد. در واقع هر بلیتی که صادر می‌شود بلافاصله در سینما تیکت ثبت می‌شود و در سرورهای سینما شهر قابل رویت است. اگر سینمایی به سینما تیکت هم وصل نباشد قطعا به سیستم مکانیزه سینما شهر متصل هستند و آقای مصری، مدیر سینما شهر به صورت آنلاین تمام آمار فروش را رویت می‌کند.»
فرحبخش در ادامه تاکید می‌کند: «آمار دستی فروش بلیت در حال برچیده شدن است. در واقع اکثر مدیران سینما در سایت اعلام می‌کند و در نهایت مسئول مربوطه از طریق پیامک اطلاعات به روز را در اختیار شورای صنفی و سینما شهر قرار می‌دهند. تک و توک سینماهایی وجود دارند که به صورت سنتی کار می‌کنند. بنابراین در این مورد یک سوءتفاهم ایجاد شد که حل شده است و موضوع لاینحلی باقی نمی‌ماند چراکه در این امر هیچ منفعتی برای صاحبان سینما وجود ندارد.»
این تهیه کننده درباره روند پرداخت سهم پخش کننده از فروش بلیت‌ها توضیح می‌دهد: «وقتی زمان اکران فیلم در سینما تمام می‌شود فاکتور فروش با ریز اطلاعات آمار ثبت شده است. در نهایت با احتساب سهم شهرداری و ارزش افزوده، سهم پخش کننده مشخص و پرداخت می‌شود. البته در برخی موارد آمار فروش را کم و زیاد می‌کنند که یک فیلم بماند یا تعویض شود که با سیستم‌های جدیدی که شورای صنفی در نظر گرفته است چنین امکانی دیگر وجود ندارد.»
افراد بی اطلاع مرتکب اشتباه می‌شوند
رضا سعیدی‌پور مدیر سینما آزادی درباره روند اعلام آمار فروش فیلم‌ها توضیح می‌دهد: «بخش زیادی از فروش کل کشور متعلق به 7 الی 9 پردیس سینمایی است. یعنی اگر این پردیس‌های سینمایی راس ساعت 10 صبح فردا آمار را اعلام کنند، 70 درصد آمار فروش مشخص شده است. بیانیه شورای صنفی به این دلیل است که بعضی از سینماها شهرستان‌ها که در سیستم مکانیزه، برق و اینترنت مشکلاتی دارند آمار را با تاخیر اعلام کردند. با این همه بعید میدانم سینمایی در شهرستان بیشتر از 24 ساعت آمار فروش را نگه دارد چراکه وقتی بلیتی روی سیستم فروخته می‌شود اگر 10 سال دیگر هم اعلام نشوند، تغییری ایجاد نمی‌شود. اصلا امکان ابطال بلیت یا بالا و پایین کردن آمار فروش وجود ندارد. ضمن اینکه دفتر پخش هر شب تماس می‌گیرد و آمار فروش روزانه را از سینمادار می‌گیرد.»
سعیدی پور در ادامه می‌گوید: «بر اساس روتین تمام پردیس‌های سینمایی راس ساعت 10 صبح آمار را اعلام می‌کنند. ضمن اینکه آماری که اعلام نمی‌شود و یا دیرتر اعلام می‌شود اصلا درصد قابل توجهی نیست. به عنوان مثال وقتی فیلم «فراری» نتوانست کف فروش را در سرگروه حفظ کند مشخصا در زیرگروه هم فروشش را از دست داده است. فیلمی که در آزادی نفروخته است پس در ماندانا هم نمی‌فروشد. بنابراین غیرممکن است که کف فروش دست‌کاری شود. در حال حاضر 7 سینمای سرگروه داریم که همگی در تهران هستند و همه می‌توانند در سینما تیکت تعداد فروش فیلم‌ها را از روی پلان سالن نگاه کنند. معتقدم کسانی که کاملا نسبت به این روند بی‌اطلاع هستند چنین اشتباهی را مرتکب می‌شوند. همچنین شورای صنفی بازرس دارد که احیانا احساس کنند سینمایی تخلف می‌کند، بازرس گزارش خودش را می‌دهد.»

نظر شما