شناسهٔ خبر: 25139823 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ابتکار | لینک خبر

28 تن به عنوان نامزد تصدی شهرداری تهران انتخاب شدند

کاندیداهای بهشت

صاحب‌خبر - پویان خوشحال
ماجرای رفتن نجفی یک طرف و انتخاب شهردار جدید برای پایتخت یک طرف! این روزها اعضای شورای شهر تهران به دنبال انتخاب یک شهردار جدید برای شهرشان هستند. انتخابی که براساس شواهد و خبرهایی که منتشر شده است، بسیار سخت و پرحاشیه جلوه می‌کند. در آخرین خبرها که در روز گذشته منتشر شد، اعضای شورای شهر تهران 28 گزینه را به عنوان کاندیدای پست شهرداری پایتخت انتخاب کردند. فرآیند انتخاب شهردار به خودی خود پیچیده است حال اینکه گزینه های مطرح شده و حواشی پس از آن می تواند انتخاب شهردار را سخت و سخت تر کند. در این بین نام محسن هاشمی، رئیس شورای شهر نیز به چشم می خورد که روز گذشته انتخاب او هم به عنوان شهردار گویا برای رجوع اول منتفی شد.
لیست سیاسی یا کاربلد!
روز گذشته در جلسه ای با حضور اعضای شورای شهر بحث اصلی در ارتباط با حضور یا عدم حضور محسن هاشمی رفسنجانی به عنوان کاندیدا مطرح بود. هرچند تمایل اعضای شورای شهر این بود که ایشان در شورا به کار خود ادامه دهند و در رای گیری که صورت گرفت نهایتاً تصمیم بر این شد که هاشمی در شورا به کارخود ادامه دهد. از نکات دیگر جلسه روز یکشنبه شورای شهر انتخاب 28 تن به عنوان کاندیداهای اولیه انتخاب شهردار بود. قدم بعدی اعضای شورای شهر انتخاب هفت نفر از این 28 تن به عنوان گزینه های اصلی است. براساس اطلاعات منتشرشده 28 نفری که در لیست انتخاب اولیه شهردار مطرح شده اند آقایان افشانی، علی اوسط هاشمی، انصاری لاری، مرتضی بانک، بیطرف، پنجه فولادگران، تبادار، ترک نژاد، تقی زاده، تندگویان، محمود حجتی، سید محمود حسینی، حقانی، حناچی، خواجه نصیر، مصطفی سلیمی، عارف، فرشید گلزاری، حسینی مکارم، مهرعلیزاده، مقیمی، مناف هاشمی، حجت اله میرزایی، سید جعفر موسوی، رضا ویسه، مرعشی، واعظ مهدوی و محسن هاشمی هستند.
هاشمی رفسنجانی: می توان سه بار رجوع داشت
هرچند نام محسن هاشمی همچنان در میان گزینه ها مطرح است؛ علی اعطا عضو شورا در ارتباط با اصرار اعضا به ماندن هاشمی در شورا به ایسنا گفت: «در هر حال افراد باید بپذیرند که به عنوان نماینده مردم انتخاب شده‌اند و بعد از انتخابات توافق کردیم که کسی از شورا خارج نشود و این ربطی به میثاق نامه ندارد.»
پس از اصرار اعضای شورا برای ماندگاری هاشمی در شورا او نسبت به این موضوع واکنش نشان داد و دراین باره گفت: «هر عضوی که بخواهد از شورای شهر خارج شود حتما باید رای اعضا را داشته باشد. لذا در جلسه هم اندیشی و به درخواست شخص بنده رای گیری استمزاجی و محرمانه‌ای فقط برای خود من انجام شد که بدانم اعضا مایل هستند که من در شورا بمانم یا از شورا خارج شوم و این رای گیری محرمانه و برای خود من بود و بعدا به این نتیجه رسیدیم که اعضا بسیار علاقه زیادی دارند که من در شورا بمانم. مگر اینکه بنا به دلایلی از شورا خارج شویم. البته افرادی مثل من که مریض هستند و نمی‌توانم در شورا بنشینم، می‌توانم در شهر راه بروم.»
وی در ارتباط با تمایل شهروندان تهرانی به شهردار شدن خود به ایسنا گفته بود: «در هیچ کجا از مردم رای گیری نشده که ببینیم مایل هستند من کجا بمانم و دقت داشته باشید که در ایران شهردار، منتخب مردم نیست بلکه منتخب شورا است و در نتیجه نمی‌شود به صورت قاطع گفت که مردم علاقه دارند که من در شورا باشم یا شهرداری. البته احترام به رای اعضا بسیار مهم است و اعتقاد دارم با توجه به تجربیات و سوابق من در کشور و همچنین ارتباطات سیاسی با گروه‌های مختلف و روش اعتدالی می‌توانستم و می‌توانم به پیشرفت شهر کمک کنم اما برای من رای اعضا مهم است و دلیلی نداشت که به خاطر اینگونه مسائل موجب ایجاد اختلاف و ... شوم.»
هاشمی با بیان اینکه طبیعت ما هاشمی‌ها است که اختلافات را کم کنیم و در صدد کمک به شهر هستم، گفت: «البته سه بار می‌توان رجوع کرد و حتی می‌توان «محلل» هم انجام شود.»
وی با تعریف از لیست اولیه انتخاب شهردار توسط اعضای شورای شهر تهران گفته بود که همه کاندیداها از قابلیت‌های قابل تقدیری برخوردار هستند. همچنین هاشمی در مورد احتمال حضورش در شهرداری به شوخی گفته است که امکان سه بار رجوع وجود دارد و حتی محلل نیز می‌توان انجام داد و همیشه آماده به خدمت هستم.
هاشمی میثاق نامه را امضاء نکرده است!
در حالی اعضای شورای شهر تصمیم به ماندن هاشمی رفسنجانی در تصدی ریاست شورای تهران گرفتند که روز گذشته محمد علیخانی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران می گوید: «بر اساس اطلاعاتی که من دارم، محسن هاشمی میثاق نامه را امضا نکرده است.» این به آن معنا است که شوخی هاشمی رفسنجانی مبنی بر رجوع دوباره برای شهردار شدن دور از ذهن نیست.
محمد علیخانی با بیان اینکه تا آنجا که من اطلاع دارم میثاق نامه توسط محسن هاشمی امضاء نشده است، به مهر گفت: «اما متعهدترین فرد به این میثاق نامه، محسن هاشمی است که می گوید اگر جمع به حضور من رای دهند در انتخابات شهرداری به عنوان کاندید شهرداری برنامه ارائه می کنم و اگر نه به نظر جمع احترام می گذارم. من میثاق نامه را امضا کرده ام و به آن پایبندم اما میثاق نامه چیزی جز توافق اعضای شورا نیست و می توان به توافق جدیدی رسید.»
علیخانی تاکید کرده بود: «کسانی که می گویند ۲۱ عضو شورا این میثاق نامه را امضاء کردند، آن را منتشر کنند.»
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه برخی نگرانند هاشمی برنامه هایش را در شورا ارائه کند، گفت: «این نگرانی به این دلیل است که ممکن است این برنامه ها سبب افزایش رای وی شود. به اعتقاد من تنها کسی که می تواند به سرعت برنامه های رشد پایتخت را عملیاتی کند، همین فرد است زیرا در داخل شهرداری بوده و حالا نیز اگر رای بیاورد باز هم در کنار شورا خواهد بود.»
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر اتفاق بدی که افتاده آن است که عملکرد مدیریت شهری طی این ۷ ماه با ۱۲ سال گذشته مقایسه می شود، گفت: «این مقایسه درست نیست و باید مقایسه منصفانه باشد. عملکرد ۷ ماه گذشته، عملکرد مناسبی بوده هرچند نقص هایی وجود دارد.»
چه می گوید، نه اینکه چه کسی می گوید
هاشمی، عارف، افشانی یا هر گزینه ای دیگری که قرار است به عنوان شهردار تهران انتخاب شود در گام اول باید برنامه دقیقی را ارائه کند. این موضوع شاید بالاترین اهمیت را در انتخاب شهردار داشته باشد چرا که تهران امروز با تهران قالیباف و حتی نجفی زمین تا آسمان فرق کرده است و گره های ترافیکی، آلودگی هوا و بسیاری از مشکلات دیگر دست به یقه تهران برده اند تا حال شهروندان آن را خراب کنند و مردم تهران تفاوت اینکه چه کسی قرار است سرکار بیاید با اینکه چه کاری برای بهبود وضعیت تهران می خواهد انجام دهد را به خوبی درک می کنند.

نظر شما