شناسهٔ خبر: 25139802 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: فرارو | لینک خبر

لباس چی می‌پوشند؟!

صاحب‌خبر -

دختران وزنه‌بردار بعد از ٧٠ سال پنجشنبه در یک تورنمنت بین‌المللی روی تخته می‌روند.

به گزارش شهروند، وزنه‌برداری زنان چند ماه پس از رسمی شدن فعالیتش در ایران، حالا برای نخستین‌بار در مسابقات بین‌المللی شرکت می‌کند. رقابت‌های قهرمانی نوجوانان و جوانان آسیا از دیروز در ازبکستان استارت خورده و نمایندگان کشورمان هم در بخش دختران و پسران در این مسابقات حاضر هستند. دختران ایرانی که نخستین تجربه بین‌المللی خود را پشت سر می‌گذارند، با تیمی ٤ نفره راهی ازبکستان شدند و از پنجشنبه روی تخته حاضر خواهند شد.

پایان طلسم ٧٠ ساله
پارمیدا محمودیان (دسته ٥٨کیلوگرم)، الناز باجلانی (دسته ٦٣کیلوگرم)، مهدیه کلالی (دسته ٦٩کیلوگرم) و سیده نرگس میرزکی (دسته ٧٥+ کیلوگرم) چهار وزنه‌بردار نوجوان کشورمان در بخش دختران هستند که با هدایت ریحانه طریقت، نایب‌رئیس بانوان فدراسیون وزنه‌برداری در مسابقات نوجوانان قهرمانی آسیا شرکت می‌کنند.

پارمیدا محمودیان نخستین وزنه‌بردار ایرانی است که در این رقابت‌ها روی تخته می‌رود تا نخستین وزنه‌بردار زن ایرانی باشد که بعد از ٧٠‌سال که این رشته در ایران راه‌اندازی شده، در مسابقات بین‌المللی شرکت ‌کند. سه وزنه‌بردار دیگر کشورمان هم روزهای جمعه، شنبه و دوشنبه آینده روی تخته خواهند رفت.

چگونه مجوز صادر شد؟
در یکی، دو‌سال اخیر فدراسیون وزنه‌برداری ایران با توجه به تاکید فدراسیون جهانی، بخش بانوان خود را فعال کرده و در استان‌ها به آموزش داوطلبان پرداخته است. نخستین رکوردگیری رسمی وزنه‌برداری زنان بهمن‌ماه‌ سال ٩٦ برگزار شد و فدراسیون چند روز بعد اردوی تیم‌ملی را با حضور نفرات برتر این رقابت‌ها تشکیل داد.

با این‌که زنان وزنه‌بردار در مسابقات داخلی روی تخته رفتند، هنوز مجوز حضور آنها در مسابقات بین‌المللی به خاطر نداشتن پوشش مصوب صادر نشده بود که با تلاش وزارت ورزش و فدراسیون وزنه‌برداری این اتفاق رخ داد. در این مدت نایب‌رئیس فدراسیون جهانی هم به آموزش چند روزه وزنه‌برداران دختر ایرانی پرداخت. «اورسلا پاپاندرا» که برای مسابقات جام فجر به اهواز سفر کرده بود، برای دختران ایرانی کلاس آموزشی برگزار کرد.

رونمایی از پوشش در ازبکستان
برخلاف سایر رشته‌هایی که در سال‌های اخیر فعالیت زنان در آنها رسمی شده، فدراسیون وزنه‌برداری قبل از اعزام تیم دختران به مسابقات آسیایی از پوشش مصوب آنها رونمایی نکرد. در مسابقات داخلی هم که چندی پیش برگزار شد، اجازه تصویربرداری به خبرنگاران حاضر در سالن داده نمی‌شد. حالا در مسابقات آسیایی ازبکستان برای نخستین‌بار تصاویری از وزنه‌برداران دختر ایرانی در میادین بین‌المللی ثبت خواهد شد.

بیرانوند: باید برای المپیک ٢٠٢٠ برنامه‌ریزی کنیم
محسن بیرانوند، دبیر فدراسیون وزنه‌برداری درباره اعزام تیم‌های نوجوانان و جوانان به مسابقات قهرمانی آسیا به «شهروند» می‌گوید: «در بخش پسران مدعی قهرمانی در هر دو رده نوجوانان و جوانان هستیم. ‌سال گذشته تیم جوانان ایران قهرمان آسیا شد و نوجوانان هم روی سکوی سوم ایستادند. این دوره نیز تیم کاملی را اعزام کردیم؛ اگرچه در بخش جوانان برخی از نفرات اصلی در اردوی تیم‌ملی بزرگسالان حضور دارند و به خاطر نزدیکی به مسابقات جهانی به ازبکستان نرفتند.»

وی با اشاره به اهمیت وزنه‌برداری زنان عنوان کرد: «با توجه به این‌که در المپیک ٢٠٢٠ دو سهمیه آقایان و دو سهمیه بانوان به ایران تعلق گرفته، درواقع نیمی از شانس ما به بخش بانوان مربوط می‌شود. فعلا که سعی می‌کنیم در مسابقات آسیایی یک سهمیه برای المپیک جوانان در بخش بانوان کسب کنیم. ظرف چند ماه نمی‌توانیم خیلی نتیجه‌گرا باشیم و باید این بحث در برنامه‌های طولانی‌مدت دیده شود.

به‌هرحال این نفرات سرمایه‌های بخش بانوان هستند و نباید از آنها غافل شویم.» دبیر فدراسیون وزنه‌برداری در پایان درباره پوشش دختران وزنه‌بردار می‌گوید: «نباید از این غافل شویم که حضور دختران ایرانی در میادین بین‌المللی برابر با موازین شرعی و عرفی کشورمان باشد. ما با وزارت ورزش هماهنگی‌های لازم را انجام دادیم و محمدیان، معاون ورزش بانوان وزارتخانه در سرعت بخشیدن به این ماجرا کمک زیادی کرد.»

نظر شما