شناسهٔ خبر: 25139749 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه تعادل | لینک خبر

چرایی کنترل پیامدهای منفی ناشی از حوادث

وظیفه ذاتی صنعت بیمه در دنیا، حمایت و اطمینان‌سازی به تداوم زندگی توام با امید و پایدار در ذهن انسان‌ها و صحنه عملکرد دنیای واقعی می‌باشد.

صاحب‌خبر -

حمیدرضا حاجی‌اشرفی

کارشناس مطالعات ریسک و بیمه

وظیفه ذاتی صنعت بیمه در دنیا، حمایت و اطمینان‌سازی به تداوم زندگی توام با امید و پایدار در ذهن انسان‌ها و صحنه عملکرد دنیای واقعی می‌باشد.

ماموریت صنعت بیمه در کشورمان از فلسفه ذاتی علم بیمه‌گری جدا نیست. وظیفه بیمه‌گران، جمع‌آوری ریسک‌ها از سطح جامعه براساس قانون اعداد بزرگ و اصول مدیریت ریسک و مدیریت نگهداری و توزیع ملی و بین‌المللی ریسک‌ها برای دفاع کامل و جامع از جامعه بیمه‌گذاران پس از وقوع حوادث به خصوص حوادث طبیعی همچون زلزله که گاهی ابعاد خسارت واقعه رخ‌داده به قدری وسیع و فراگیر و متنوع است که دولت‌ها و کمک‌های مردمی نیز توانایی جبران کامل و سریع خسارت‌ها در یک دوره زمانی محدود را ندارند.

یک باور منطقی در علم و فن بیمه‌گری وجود دارد که وظیفه شرکت‌های بیمه بازگرداندن وضعیت بیمه‌گذاران زیان‌دیده به شرایط بلافاصله قبل از وقوع حوادث و خسارت‌هاست.

 در زلزله کرمانشاه و واقعه آتش‌سوزی ساختمان پلاسکو، کارشناسان و مردم عزیز مشاهده کردند که عده‌یی از هموطنان دارای بیمه‌نامه‌های مربوط به همان خطرات بوده‌اند و عده بیشتری نیز بیمه‌نامه خریداری نکرده بودند.

آنها که بیمه‌نامه داشتند در هر صورت شامل حمایت‌های شرکت‌های بیمه‌یی که متعهد بودند، شدند و آنها که بیمه‌نامه نداشتند لزوما و به ناچار برای احیای مجدد و بازسازی روند زندگی نیازمند کمک‌های دولت و وام‌های بانکی و یاری اقوام و دوستان شدند.

اگر ابعاد حادثه و حجم خسارت‌ها پایین باشد، کمک‌های دولتی و مردمی موثر خواهد بود، همان‌طوری‌ که در زلزله کرمانشاه عزیز دیدیم مسوولان محترم و هموطنان مهربان یکصدا به حمایت و یاری از زلزله‌زدگان هموطن پرداختند اما اگر خدای نکرده حجم و ابعاد خسارات بیشتر از حد انتظار باشد، گاهی جبران خسارت‌ها بسیار سخت خواهد بود. مطالعه شرایط اقتصادی کشور در زمان واقعه زلزله رودبار که مقارن با اتمام جنگ تحمیلی بود، نشان می‌دهد که دولت وقت چه تلاش‌های بی‌نظیر و سختی را برای بازسازی منطقه زلزله‌زده و تامین بودجه لازم به انجام رسانده است. همان واقعه می‌توانست به عنوان یک سابقه و حافظه تاریخی برای حوادث طبیعی آتی ثبت و الگو قرار گیرد که البته متاسفانه چنین نشد.راه‌حل برطرف کردن و جبران خسارت‌های حوادث زیانبار طبیعی و غیرطبیعی تحت پوشش بیمه قرار دادن اموال، اشخاص و مسوولیت‌هاست. دولت‌ها در مقاطع مختلف برای جبران خسارت‌های سنگین همچون زلزله، سرمازدگی و سیل و... به یاری مردم حادثه‌دیده می‌شتابند که اقدامی ارزشمند و ستودنی است اما مناسب‌ترین راهکار و اقدام ارزشمند دولت محترم تعمیم و گسترش فرهنگ بیمه و آشنایی هموطنان با انواع ریسک‌ها و تشویق آنها به خرید بیمه‌نامه‌های جامع است. حضور و وجود صنعت بیمه بازرگانی مقتدر و با دانش در کشورمان بیانگر برخوردار بودن بیمه‌گذاران از سرمایه‌های ارزشمند مادی و علمی و کارشناسی برای مدیریت جذب و نگهداری و توزیع ریسک و جبران سریع خسارت‌ها در زمان رخداد حوادث است. از این سرمایه‌ها استفاده بهینه و بهنگام نماییم و این فرهنگ و باور را در ذهن تک تک خویش پرورش دهیم که خرید پوشش‌های بیمه‌یی هزینه نیست بلکه سرمایه‌گذاری مشترک برای جبران خسارت‌ها در روز مباداست.

 

نظر شما