شناسهٔ خبر: 25139625 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه تعادل | لینک خبر

ایرانشهر

رییس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌یی با اعلام اینکه گزارش تحلیل حوادث و سوانح رانندگی در تعطیلات نوروزی، 45 روز دیگر آماده می‌شود، ‌گفت:

صاحب‌خبر -

 2 عامل مهم تصادفات نوروزی

رییس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌یی با اعلام اینکه گزارش تحلیل حوادث و سوانح رانندگی در تعطیلات نوروزی، 45 روز دیگر آماده می‌شود، ‌گفت: «نخستین سفر با خودرو شخصی» و «خودروهای با استاندارد ایمنی پایین» از جمله عوامل مهم در این تصادفات هستند. به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عبدالهاشم حسن‌نیا افزود: در تعطیلات نوروز بیش از 52 میلیون تردد در راه‌های کشور انجام شد. او ادامه داد: در این حجم تردد، تصادف‌هایی هم رخ داده که گزارش تحلیلی آن به کمیسیون ایمنی راه‌ها ارائه خواهد شد. معاون وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: مسافرانی که سال نخست خرید خودرو شخصی را تجربه می‌کنند نسبت به مسافران دیگر اشتیاق بیشتری برای سفر دارند، از طرفی خودروهایی با استاندارد‌های ایمنی پایین هم اغلب توسط اقشار کم‌درآمد خریداری می‌شود و همه این مسائل در بروز حوادث رانندگی تاثیرگذار است.

 ورود مجلس به بخشنامه‌های جنجال‌برانگیز آخوندی

کمتر از یک هفته از واکنش غیرمنتظره رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان به بخشنامه‌های جنجال‌برانگیز آخوندی طی ماه‌های اخیر می‌گذرد و قرار است دوشنبه جلسه‌یی برای رسیدگی به این ماجرا در مجلس برگزار شود. به گزارش تسنیم، هفته گذشته فرج‌الله رجبی رییس شورای نظام مهندسی ساختمان کشور، طی نامه‌یی به روسای سازمان‌های نظام مهندسی استان‌ها از عدم ‌ابلاغ بخشنامه وزیر راه به‌دلیل قانونی نبودن آن خبر داد و به آنها هشدار داد مجاز به اجرای بخشنامه آخوندی نیستند و با متخلفان برخورد می‌شود. در بخشی از این نامه آمده است: با توجه به سوالات برخی استان‌ها به‌اطلاع می‌رساند بخشنامه اخیر وزیر راه و شهرسازی تحت عنوان شیوه‌نامه تبصره (2) ماده 24 آیین‌نامه اجرایی ماده 33 قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان در جلسه شورای مرکزی مورخ 20 فروردین 97 مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد باتوجه به مغایرت‌های آن با آیین‌نامه ماده 33 موضوع به وزیر محترم راه و شهرسازی منعکس و از ابلاغ آن خودداری گردد. نظر به اینکه مطابق ماده 23 قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان مسوولیت اجرای تصمیمات شورای مرکزی با رییس شوراست، بنابراین به‌صراحت اعلام می‌کند که وفق مصوبه این شورا مبنی بر عدم ابلاغ بخشنامه مذکور، روسای سازمان‌ها و اعضای هیات‌مدیره مجاز به اجرای آن نیستند و با متخلفان براساس ضوابط و مقررات برخورد خواهد شد.» بخشنامه‌های چندگانه وزیر راه و شهرسازی که طیف گسترده‌یی از دوشغله‌های نظام مهندسی، نظارت بر ساخت و ساز، ممنوعیت برداشت 5درصد از حق‌الزحمه مهندسان ناظر و... را دربر می‌گیرد، همچنان به محلی برای مناقشه بین رییس نظام مهندسی، وزیر راه و شهرسازی و برخی معاونان آخوندی تبدیل شده است. در جدیدترین رویداد به نظر می‌رسد رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور از جایگاه نمایندگی خود برای بررسی اختلاف‌نظر جدی سازمان متبوعش با وزیر راه و شهرسازی استفاده کرده است. بر همین اساس قرار است امروز از ساعت 8 تا 10 صبح کمیسیون عمران مجلس با حضور وزرای کشور، راه و شهرسازی، سازمان بازرسی، دیوان عدالت اداری، نماینده هیات بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین و سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور جلسه‌یی در این راستا برگزار شود.

 دسترسی تهرانی‌ها به ۳۰۰ قرارداد شهرداری

معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران گفت: در حال حاضر ۳۰۰ قرارداد بالای یک میلیارد تومان در سامانه شفافیت شهرداری تهران بارگذاری شده است. به گزارش مهر، حجت‌الله میرزایی با بیان اینکه فساد در فضای پنهانکاری و عدم شفافیت رشد پیدا می‌کند، اظهار کرد: گام نخست برای مقابله با فساد، شفافیت همه تراکنش‌های رفتاری سازمان‌ها و شرکت‌های عمومی از جمله اطلاعات مالی، اطلاعات عملکردی و اطلاعات بازرگانی است که قابلیت مشاهده، نظارت و ارزیابی توسط همگان را داشته باشد. میرزایی اظهار کرد: سامانه هوشمند شفافیت شهرداری تهران نیز با این باور که مهم‌ترین راه و ابزار مقابله با فساد، شفافیت حداکثری و نظارت‌پذیر کردن رفتار است، راه‌اندازی شده است. وی با بیان اینکه راه‌اندازی سامانه شفافیت یک گام بزرگ در این راه است که در فاز نخست قراردادهای بیش از یک میلیارد تومان در آن بارگذاری می‌شود، خاطرنشان کرد: از آنجایی که عوارضی که از شهروندان دریافت می‌شود منبع اصلی تامین مالی شهرداری است؛ بنابراین شهروندان باید اطلاعات دقیقی از رفتار مالی مدیران شهرداری داشته باشند.

 

نظر شما