شناسهٔ خبر: 25139503 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

عقب‌نشینی شاخص سهام در فضای احتیاطی

همایون دارابی دنیای اقتصاد : بازار داد و ستد سهام دیروز شاهد ریزش شدید شاخص کل بود. پس از معاملات شکننده دو روزپایانی هفته گذشته، روند افت قیمت‌ها در هفته‌جاری از سر گرفته شد.بر این اساس دیروز نیز بازار سهام با ریزش ۷۷۱واحدی شاخص کل ( معادل ۸/ ۰ درصد) مواجه شد تا ضمن از دست دادن کانال ۹۵هزارواحدی، زیان معامله‌گران در سال جاری به حدود ۲ درصد برسد. شاخص کل هم‌‌وزن نیز دیروز با کاهش ۳۶ واحدی، عدد ۱۶ هزار و ۷۵۷ واحد را به نمایش گذاشت.

صاحب‌خبر -

دیروز همچنین نماد معاملات گروه صنعتی ملی با توجه به عدم رعایت دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات تعلیق شد. در بازار دیروز در ادامه تشریح سیاست‌های ارزی دولت وزیر اقتصاد با حضور در مجلس شورای اسلامی به سوالاتی در مورد وضعیت بازار ارز و همچنین وضعیت فروش اموال بانک‌ها پاسخ داد.کرباسیان اظهار کرد: یکی از اصلی‌ترین دستاوردهای سیاست یکسان‌سازی ارز، جلوگیری از التهاب و بازگرداندن آرامش به جامعه بوده است و دیگر از نوسان‌های ارزی و سفته‌بازی در بازار خبری نیست.

وی نرخ ۴۲۰۰ تومان بابت هر دلار را نرخی کارشناسی شده توصیف کرد و افزود: امسال، سال حمایت از کالای ایرانی است؛ با توجه به اینکه ۸۵ درصد از واردات رسمی کشور را کالاهای واسطه‌ای و سرمایه‌ای تشکیل می‌دهند، این نرخ و شیوه جدید تامین ارز کمک می‌کند که واحدهای تولیدی با آرامش خاطر بتوانند مواد اولیه مورد‌نیاز خود را وارد و نیاز جامعه را تامین کنند. وی این شیوه را حمایت دولت از واحدهای تولیدی دانست و اظهار کرد: در این سیاست تغییر نیافتن قیمت کالاهای اساسی و بهداشتی پیش‌بینی شده است و دولت با پرداخت یارانه مانع از افزایش قیمت آنها می‌شود.

در گروه فلزی دیروز عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اعلام بدهی 5/ 6 هزار میلیارد تومانی و نیروی مازاد 4 برابری ذوب‌آهن گفت: این شرکت کلکسیونی از مشکلات است و تغییر مدیریت تاثیری ندارد.محسن کوهکن‌ریزی درخصوص وضعیت بدهی ذوب‌آهن به خانه ملت گفت: تولید «ذوب» ساختمانی و از طریق کوره بلند است، در صورتی که تولید «فولاد» صنعتی است. با وجود اینکه متد روز دنیا به سمت و سوی احیای مستقیم یا پست الکتریکی رفته اما کشورهایی که کوره‌ها را از طریق کوره بلند حفظ کردند نیز کم نیستند.وی تاکید کرد: در ۲۵ سال گذشته از ذوب‌آهن به‌عنوان کانونی که باید به بسیاری از نهادها کمک و دو ذوب‌آهن را در کنار خود تامین کند، استفاده شد و همین کار مدیران دولتی شیرابه این شرکت فرابورسی را کشیده است. میانگین جهانی نیروی انسانی برای تولید یک میلیون تن فولاد هزار نفر است. فرض کنید در ایران برای هر یک میلیون تن تولید ۱۵۰۰ نفر نیروی کار نیاز باشد، در حال حاضر ذوب‌آهن ۳ میلیون تن تولیدی دارد و باید ۴۵۰۰ نفر نیروی کار داشته باشد اما در حال‌حاضر ۱۶ هزار نفر در این کارخانه کار می‌کنند.

این نماینده مجلس با بیان اینکه تقاضای تعدیل نیرو ندارد، گفت: یکی از اشتباهات خصوصی‌سازی و اصلاح ساختار این است که مدیران به سراغ تعدیل نیروی انسانی می‌روند. در حال‌حاضر مجموع بدهی حال و تعهدی این کارخانه بالای ۵/ ۶ هزار میلیارد تومان است، ۳میلیون تن تولید می‌کند و این تولید هر کیلو ۲۰۰ تومان سود دارد. بنابراین در نهایت سالانه ۶۰۰ میلیارد تومان سود می‌کند. در گروه هلدینگی سرمایه‌گذاری امید از برنامه خروج از ترکیب سهامداری ۱۵ شرکت شامل بلوک‌های مدیریتی ۱۰ شرکت بورسی و فرابورسی و ۵ غیر‌بورسی خبر داد.براساس این گزارش، «وامید» در نظر دارد ۷ شرکت سرمایه‌گذاری سپه، کویر تایر، سیمان هرمزگان، سیمان بجنورد،سیمان ایلام، سیمان کردستان و سیمان خاش را از طریق بورس، ۳ شرکت مدیریت انرژی امید تابان‌هور، سرمایه‌گذاری توسعه گوهران امید و بازرگانی و تولیدی مرجان کار را در فرابورس روانه میز فروش کند.همچنین ۵ شرکت سرمایه‌گذاری رفاهی، خدماتی و گردشگری امید‌تابان‌آسیا، تولیدی ساگار و قطعات نسوز، یزد سفالین، سیمان ساوه و تامین سرمایه امین به روش مزایده واگذار خواهند شد که حداکثر زمان ارائه پیشنهادهای متقاضیان ۲۲ اردیبهشت تعیین شده است. در مجموع بازار دیروز بازاری منفی بود که در آن ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس به ۱۲۳میلیارد تومان و در فرابورس به ۱۱۰میلیارد تومان بالغ شد.

نظر شما