شناسهٔ خبر: 25139361 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: حوزه | لینک خبر

معاون آموزش جامعه المصطفی(ص):

صلح مدنظر ادیان الهی همراه با تحقق عدالت است

حوزه/ حجت الاسلام و المسلمین علی عباسی تصریح کرد: صلحی که مورد نظر ادیان الهی است، صلحی توام با عدالت در دنیاست.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام و المسلمین علی عباسی طی سخنانی در سمینار علمی مسئولیت ادیان در برابر صلح و عدالت جهانی که یکشنبه شب با حضور اساتید و محققان جامعه المصطفی و حوزه علمیه قم در سالن شهید عارف حسینی مدرسه عالی امام خمینی (ره) قم برگزار شد، با اشاره به آیاتی از قرآن کریم اظهار داشت: خدا در قرآن ما را به عدالت در کنار نیکوکاری و احسان به دیگران دعوت می کند و اساساً قیام برای خدا و تلاش در راه او به منظور برقراری عدل و قسط در کتاب آسمانی قرآن بسیار مورد تاکید است.

وی افزود: در این بین، اتهامی که امروز و البته از دهه های گذشته متوجه ادیان و به ویژه پیشوایان دینی و نهادهای دینی بوده ، این است که پیشوایان و ادیان، انسان ها را به صلح و دوستی دعوت می کنند اما به ریشه های صلح و عوامل پایداری آن توصیه نمی کنند و حال آن که این طور نیست.

حجت الاسلام و المسلمین  عباسی گفت: این اتهامی است که هم در غرب و هم شرق متوجه نهادهای دینی است و باید به آن به درستی و روشنی پاسخ داد و بر این مساله تاکید کرد که اساساً صلحی توام با عدالت مدنظر همه ادیان الهی است؛ به راستی چگونه ممکن است که کسی خانه ای را غصب کند و در عوض کار او بگوییم بیاید طرفین را به صلح دعوت کنیم بلکه در این جا صلح باید توام با تحقق عدالت و رفع ظلم باشد.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه همچنین ابراز داشت: به هر صورت آن چه مهم است این که توجه داشته باشیم که نمی شود صلح را بدون عدالت را در جهان محقق ساخت.

وی ادامه داد: امروزه نهادهای بین المللی به نام صلح و امنیت در دنیا شکل گرفته اند اما به جهت غلبه فضای سیاست زده بر آن ها و نیز معیارهای دو گانه، این نهادها در برقراری صلح و عدل عاجز هستند و ناکارآمدی خود را نیز بارها نشان داده اند.

حجت الاسلام و المسلمین عباسی خاطرنشان کرد: مردم جهان امروز هم مثل گذشته چشم به سوی مراکز دینی و پیشوایان دینی و ادیان دارند تا راه نجاتی برای آنها و مشکلات و چالش هایی که بشریت امروز با آن روبروست بجویند و و آن هم چیزی نیست مگر صلح توام با عدالت.

وی افزود: ما در حال حاضر در نقاط مختلف جهان با جنگ و درگیری و مشکلات بسیاری روبرو هستیم و این مسئولیت رهبران دینی را مضاعف می کند که بیش از گذشته به فکر همفکری و چاره جویی برای علاج این مشکل عمومی و فراگیر بشری باشند.

معاون آموزش جامعه المصطفی همچنین با بیان این که سلطه جویی استعماری و نژادی از جمله عوامل تشدید کننده ناامنی و درگیری و جنگ در دنیای کنونی است، گفت: تعصبات و افراط گرایی های اعتقادی که نمونه اش در سال های اخیر در منطقه خاورمیانه با پدیده هایی چون داعش مشاهده کردیم  و همچنین هر نوع قدرت طلبی و برتری جویی که میتواند منجر به ناامنی و جنگ و نزاع در جهان شود از دیگر عواملی است که باعث درگیری و ناامنی در جهان شده است.

وی با اشاره به این که منشا بسیاری از تنش ها ، درگیری ها ، ناامنی ها و عدم صلح و امنیت جهانی ، بی عدالتی است، اظهار داشت: بی شک رهبران دینی با این بی عدالتی ها مخالف هستند و ما و شما( بزرگان مسیحیت) به عنوان کسانی که در حوزه دین مسئولیت داریم، نیازمند گفتگو و تعامل و ارتباط و صحبت هستیم تا از صلح جهانی توأم با عدالت دفاع کنیم

وی در خاتمه خطاب به رییس دانشگاه کاتولیک فرانسه گفت: امیدواریم در سفری که به جمهوری اسلامی ایران و شهر قم داشته اید ، زمینه برای استمرار این گفتگوها فراهم شود و حوزه علمیه قم و جامعه المصطفی و مجموعه های دینی کشور فرانسه بتوانند گفتگوهای سازنده ای برای دفاع از صلح و عدالت جهانی در آینده برنامه ریزی کنند.

۳۱۳/۸

نظر شما