شناسهٔ خبر: 25137534 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

سال 1396 دوره رشد اقتصادی خراسان رضوی بود

علیرضا رشیدیان یکشنبه شب در نشست شورای اداری خراسان رضوی افزود: پارسال در بخشهای مختلف حوزه تولید شاهد رشد بودیم بطوری که تولید کاغذ 72.2 درصد، روغن 62 درصد،

صاحب‌خبر - علیرضا رشیدیان یکشنبه شب در نشست شورای اداری خراسان رضوی افزود: پارسال در بخشهای مختلف حوزه تولید شاهد رشد بودیم بطوری که تولید کاغذ 72.2 درصد، روغن 62 درصد، فولاد خام 44 درصد، چینی بهداشتی 110 درصد، مقاطع فولادی 44 درصد و کنسانتره آهن نیز 44 درصد رشد تولید داشتند.
وی ادامه داد: پارسال بدون احتساب صادرات خدمات فنی و مهندسی یک میلیارد و 964 میلیون دلار صادرات کالای غیرنفتی از خراسان رضوی صورت گرفت که در مقایسه با سال 1395 در ارزش صادرات 15.5 درصدی بیشتر شده است. همچنین پارسال سه هزار و 268 تن کالا از مرزهای خراسان رضوی ترانزیت شد که در مقایسه با سال 1395 در وزن 18 درصد رشد داشت.
استاندار خراسان رضوی رکورد آبیاری 20 هزار هکتار زمین کشاورزی با سامانه های جدید، صرفه جویی 90 میلیون مترمکعبی در مصرف آب کشاورزی، ایجاد 2 هزار کیلومتر شبکه انتقال آب، اتمام هوشمندسازی چاههای آب کشاورزی، انسداد چاههای غیرمجاز آب، اصلاح الگوی کشت، 500 هکتار توسعه زمینهای کشاورزی در نقاط کم آب طلب و 67 هکتار توسعه کشت گلخانه ای را نیز از دستاوردهای سال 1396 این استان در حوزه کشاورزی برشمرد.
وی در ادامه همچنین گفت: هم اینک 43 درصد کسری آب در بارشها و نزدیک به 70 درصد کسری در منابع پشت آب سدهای خراسان رضوی وجود دارد لذا باید در حوزه بهره برداری و بهره وری آب اقدامات گسترده ای انجام شود.
رشیدیان همچنین اظهار کرد: پارسال تعداد زائران خراسان رضوی از مرز 30 میلیون نفر گذشت و نیل این استان را به اهداف سند چشم انداز توسعه 1404 مبنی بر حضور 40 میلیون زائر در سال تسهیل کرد. پارسال رشد مناسبی نیز در خدمت رسانی به زائران صورت گرفت بطوری که 340 واحد خدماتی و اقامتی جدید با سرمایه گذاری 68 هزار میلیارد ریال در خراسان رضوی راه اندازی شد.
وی صادرات 9 میلیون دلار صنایع دستی و افزایش 134 درصدی آن نسبت به سال 1395 را از دیگر دستاوردهای خراسان رضوی در سال 96 ذکر و بیان کرد: در حوزه اشتغال حمایتی نیز 23 هزار و 433 شغل جدید برای مددجویان کمیته امداد و توانجویان بهزیستی در هراسان رضوی ایجاد شد. همچنین در حوزه مشاغل خانگی هشت هزار و 433 شغل بوجود آمد.
استاندار خراسان رضوی افزود: پارسال 700 نیروگاه خورشیدی کوچک توسط مددجویان کمیته امداد و 60 نیروگاه کوچک توسط توانجویان بهزیستی در این استان راه اندازی شد که هم اینک از این تعداد 55 نیروگاه به شبکه اصلی برق متصل است.
وی ادامه داد: در حوزه طرحهای تکاپو نیز بر اساس 19 تفاهمنامه منعقده بین وزارتخانه های کار و ارتباطات و استانداری خراسان رضوی طرحهایی با سرمایه گذاری 720 میلیارد ریال در استان اجرا و از محل این طرحها برای 21 هزار و 500 نفر شغل ایجاد شد.
رشیدیان گفت: ظرف دو سال اخیر 251 طرح اقتصادی در حوزه روستا با 940 میلیارد ریال سرمایه گذاری به اجرا درآمده که تاکنون 360 میلیارد ریال از این طرحها در خراسان رضوی عملیاتی شده و بقیه آنها در دست اجرا است.
وی افزود: پارسال 26 هزار و 880 میلیارد ریال درآمد از خراسان رضوی نیز به خزانه کشور واریز شد. میزان درآمدهای استان در پارسال هفت درصد نسبت به سال 1395 افزایش داشت اما نسبت به درآمد درنظر گرفته برای استان از سوی سازمان برنامه و بودجه 17 درصد کاهش یافت.
استاندار خراسان رضوی ادامه داد: بر اساس تبصره 4چها بند 'ه' قانون برنامه سال 1397 حسابهای مالیاتی واحدهای صنعتی بزرگ هر استان به جای واریز به تهران به خود استانها بازمی گردد که با در نظر گرفتن این موضوع و بازگشت حسابهای مالیاتی شرکتهای بزرگی مانند خودروسازی و فولادسازی استان، پیش بینی می شود امسال درآمد4های خراسان رضوی رشد مناسبی داشته باشد.
وی گفت: پارسال بر اساس سال نخست برنامه ششم توسعه مبنی بر ایجاد 123 هزار فرصت شغلی در خراسان رضوی، در مجموع 123 هزار و 900 شغل جدید در استان ایجاد شد اما از هدفگذاری خراسان مبنی بر ایجاد 160 هزار فرصت شغلی در سال 96 کمتر بود.
رشیدیان افزود: امسال هدفگذاری استان ایجاد 110 هزار فرصت شغلی جدید است اما براساس برنامه ششم توسعه در سال دوم برنامه باید 73 هزار شغل جدید ایجاد شود لذا با توجه به وجود 260 هزار بیکار باید تلاش کرد 110 هزار فرصت شغلی در خراسان رضوی محقق شود.
وی ادامه داد: همچنین با توجه به رشد پرداخت تسهیلات ازدواج در استان طی سال گذشته تعداد ازدواجها نسبت به سال 95 کاهش داشت و باید در زمینه افزایش ازدواج و تسهیل آن برنامه ریزی جدی کرد.
استاندار خراسان رضوی کشف سه هزار و 400 میلیارد ریال کالای قاچاق، کاهش پرونده های کشفیات قاچاق و افزایش 101 درصدی در کشفیات، راه اندازی مجامع مشورتی زنان و جوانان، افزایش مشارکت سازمانهای مردم نهاد، خنثی کردن تهدیدات امنیتی و همچنین کاهش شیوع مصرف مواد مخدر را از دیگر دستاوردهای خراسان رضوی طی سال 96 در حوزه اجتماعی برشمرد.
وی همچنین گفت: پارسال سه هزار و 400 پروژه عمرانی با سرمایه گذاری 75 هزار و 60 میلیارد ریال برای توسعه زیرساختهای خراسان رضوی اجرا و بهره برداری شد.
رشیدیان موفقیت خراسان رضوی در برگزاری برنامه های 'مشهد پایتخت فرهنگی جهان اسلام' و حفظ این عنوان برای 10 سال دیگر و نیز بازسازی هزار و 736 خانه خسارت دیده از زلزله فروردین ماه را در کمتر از هشت ماه از دیگر دستاوردهای این استان در سال 1396 برشمرد.
وی همچنین هفت برنامه راهبردی خراسان رضوی در سال 1397 را شامل 'تداوم رونق تولید و اشتغال با رویکرد اجرای سیاستهای اقتصادی استان، مهار و کاهش آسیبهای اجتماعی، حفظ و ارتقا امنیت پایدار و توسعه همه جانبه آن، ارتقا خدمات دولت تکریم، ارباب رجوع و رعایت حقوق شهروندی، توسعه و گسترش نظام مند مشارکت مردم، ارتقا فعالیتهای فرهنگی با محوریت فرهنگ رضوی و ارتقا امید و نشاط اجتماعی، توسعه و ارتقا سلامت' ذکر کرد.
7489/1858
انتهای پیام

نظر شما