شناسهٔ خبر: 25136656 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

کرمانشاه| مجوز صادرات ۱۶ هزار تن فرآورده مشتقات نفتی از کرمانشاه صادر شد

R41380/P1377/S6,68/CT1

مدیرکل استاندارد استان کرمانشاه گفت: طی سال گذشته مجوز صادرات ۱۶ هزار تن فرآورده مشتقات نفتی از طرف استاندارد استان کرمانشاه صادر شد.

صاحب‌خبر -

محمودرضا نیازی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کرمانشاه، از تعیین ماهیت قریب 16 هزار تن فرآورده‌های نفتی به منظور جلوگیری از خروج مواد یارانه‌ای خبرداد و اظهار داشت: براسلس دستورالعمل ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، مراحل استانداردسازی فرآورده‌های نفتی صادراتی به صورت مستمر از سوی واحدهای اجرایی سازمان ملی استاندارد ایران، قبل از صدور کالا به خارج ازکشور انجام می‌‌شود.

نیازی افزود: در این راستا طی سال 96 از سوی کارشناسان اداره کل استاندارد استان کرمانشاه با همکاری گمرکات منطقه از 650 کامیون فرآورده‌های نفتی شامل، قیر و سایر فرآورده‌های قیری، روغن‌موتور، هیدروکربن‌های سبک و سنگین، LAB و HAB، نمونه‌برداری، آزمون و فرآیند استانداردسازی این محصولات جهت صادرات انجام شده است.

وی گفت: طی این مدت حدود 16 هزار تن از فرآورده‌های مشتقات نفتی تولیدی شرکت‌های پتروشیمی کرمانشاه، پتروشیمی بیستون، شرکت کارینا صنعت غرب، قیر و آسفالت غرب و پالایشگاه ماد توسط این اداره کل، استانداردسازی و مجوز صدور این فرآورده‌ها که به طور عمده به مقصد عراق و ترکیه هستند به گمرکات منطقه کرمانشاه اعلام شد.

وی عنوان کرد: مطابق دستورالعمل ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز کشور به منظور تعیین ماهیت فرآورده‌های نفتی واحدهای تولیدکننده مشتقات نفتی صادراتی در راستای جلوگیری از قاچاق و عرضه خارج از شبکه فرآورده‌های نفتی یارانه‌ای، کارگروه مرکزی استانداردسازی با مشارکت دستگاه‌های مرتبط و دبیری سازمان ملی استاندارد ایران مطابق درخواست و اظهار شرکت‌های تولیدی در گمرکات اظهار می‌شود.

نیازی گفت: با توجه به توان کارشناسی و فنی اداره کل استاندارد کرمانشاه در راستای حمایت از واحدهای تولیدی منطقه و تسریع در فرآیند صادرات فراورده‌های تولیدی آنها از ابتدای سال 1396 به پیشنهاد اداره کل استاندارد استان کرمانشاه بخشی از وظایف کارگروه مرکزی استانداردسازی کشور به استان کرمانشاه تحت عنوان کارگروه استانی تفویض شد.

وی افزود: در همین راستا تاکنون نزدیک به 200 پرونده مشتقات نفتی ارسالی از گمرکات مرزی استان‌های کرمانشاه و کردستان در این کارگروه و در محل اداره کل استاندارد کرمانشاه مورد بررسی و مجوز صدور این فرآورده‌ها به خارج از کشور صادر شده است.

وی با اشاره به شعار سال 97 مبنی بر «حمایت از کالای ایرانی» اظهار کرد: نامگذاری امسال وظیفه سازمان ملی استاندارد و سایر دستگاه‌هایی که مرتبط با مباحث نظارتی به خصوص مبارزه با قاچاق کالا بوده را به مراتب سنگین‌تر کرده و در این راستا سازمان ملی استاندارد به عنوان مبتکر " پویش کالای استاندارد ایرانی می‌خرم" گام‌های بزرگی برداشته و در نظر دارد با همراه ساختن تمامی اقشار مختلف مردم اعم از مسئولان و آحاد جامعه و پیاده‌سازی این ابزار در شفاف‌سازی گردش کالا و مبارزه با کالای قاچاق نقش آفرینی شایسته‌ای در رشد اقتصاد به عمل آورد.

مدیرکل استاندارد استان با اشاره به لزوم مبارزه با پدیده شوم قاچاق سوخت گفت: قاچاق سوخت دارای تبعات و آسیب‌های گسترده‌ای از جمله قانون‌گریزی، نافرمانی اجتماعی، تشکیل شبکه‌های مافیای قاچاق سوخت، خروج سرمایه ملی از کشور، تغییر فرهنگ جامعه و مردم از اشتغال مولد به کاذب است و امید داریم با همکاری و تعامل دستگاه‌های مرتبط، زمینه‌های اقتصادی قاچاق حذف شود تا دیگر قاچاق سوخت از نظر اقتصادی بی‌معنی شود.

انتهای پیام/ش

نظر شما