شناسهٔ خبر: 25136388 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

نظر مجلس درباره دو تابعیتی ها به کجا رسید؟

مهر : سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: ایرادات رئیس مجلس بر گزارش تحقیق و تفحص از دو تابعیتی‌ها برطرف شد، تا مراحل بعدی خود را از طریق هیئت رئیسه مجلس طی کند.

صاحب‌خبر -

 سیدحسین نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به جلسه امروز (یکشنبه) این کمیسیون اظهار داشت: در ابتدای جلسه، آقای کریمی قدوسی درباره طرح اشکال آقای لاریجانی رئیس مجلس بر گزارش تحقیق و تفحص از دو تابعیتی‌ها مبنی بر ضرورت توجه به گزارش وزارت اطلاعات از دوتابعیتی‌ها توضیح داد و گفت که با توجه به ایرادات مطرح شده، هیئت، گزارش وزارت اطلاعات را بررسی و در نهایت با توجه به آن گزارش، تکمله‌ای به گزارش هیئت اضافه کرد و  بدین ترتیب اشکال مطرح شده رفع شد تا مراحل بعدی خود را از طریق هیئت رئیسه مجلس طی کند؛ لازم به توضیح است که گزارش نهایی هیئت در صحن علنی قرائت خواهد شد.

وی افزود: در ادامه جلسه، آقای بروجردی گزارشی از جلسه شورای امنیت کشور و مباحث مطرح شده در آن را توضیح داد.

نقوی حسینی گفت: موضوع جلسه امروز کمیسیون بحث بسیار مهم فضای مجازی و مسائل آن بود؛ آقای فیروزآبادی رئیس مرکز ملی فضای مجازی و همکارانش میهمان جلسه بودند که ابتدا آقای کواکبیان نماینده کمیسیون امنیت در شورای فضای مجازی، گزارشی را از جلسات و موضوعات جلسات ارائه کرد و گفت که تصویب یک سند قانونی در حوزه فضای مجازی ضروری است.

وی با اشاره به اینکه در این جلسه، نمایندگانی از وزارت اطلاعات و ناجا نیز حضور داشتند، ادامه داد: آقای فیروزآبادی رئیس مرکز ملی فضای مجازی در نشست گفت که با توجه به تحولات اساسی در فضای مجازی و تأثیرگذاری آن، آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند هدایت آن را به دست بگیرند و هفتاد درصد این فضا نیز در اختیار خود آمریکایی‌هاست چرا که هویت بخشی‌ در فضای مجازی در دست خود آنهاست و سعی می کنند چارچوب‌ها، ضوابط و قوانین حاکم بر آن را هم  ایجاد کنند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی از قول رئیس مرکز ملی فضای مجازی گفت: آمریکایی‌ در سیاست‌گذاری فضای مجازی خدمات پایداری را تعریف کرده که جهانی هستند و اجازه ورود دولت‌ها را هم به این پارادایم نمی دهند. پنج شرکت بزرگ دنیا در شرایط فعلی، پنج شرکت فعال در حوزه IT هستند، نه شرکت‌های نفتی و غیره و بنابراین می‌توان گفت فضای اقتصادی دنیا نیز در حال انتقال به حوزه فضای مجازی و IT است و بیش از هفتاد درصد این فعالیت‌ها در اختیار آمریکایی‌هاست و خدماتی شبیه به  ایمیل، موتور جستجو و ... را هم ارائه می‌دهند.

وی افزود: رئیس مرکز ملی فضای مجازی تصریح کرد که ما باید برای اینگونه خدمات پایه، جایگزین بسازیم؛ گروه‌های مرجع در حوزه‌های مختلف امروز در فضای مجازی فعال هستند و بنابراین فیلتر کردن تنها راه نیست؛ رشد و گسترش تلگرام در جامعه ما طبیعی نیست و به همین جهت خطراتی را به طور جدی در پی دارد.

نقوی حسینی گفت: در این شبکه جرایم در حال افزایش است و اغلب غیرقابل پیگیری هستند، مسئولیت پذیری در این فضا وجود ندارد، پیام رسانی بومی باید تقویت و حمایت شود و نباید فضای مجازی را با الکترونیکی کردن فعالیت‌ها اشتباه گرفت البته باید اشاره کنیم که باید قوانین مهمی در حوزه فضای مجازی به تصویب مجلس برسد تا پیام رسان‌های داخلی بتوانند فعال و شبکه‌های بومی تقویت شوند تا مهاجرت از تلگرام به پیام‌رسان‌های داخلی صورت بگیرد.

نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی گفت: در ادامه جلسه، اعضای کمیسیون نگرانی‌ها و دغدغه‌های خود را در حوزه فضای مجازی مطرح کردند و در پایان جلسه، بنا بر این شد که در حوزه قانونگذاری، طرح‌های قانونی مورد نیاز مدیریت فضای عمومی تهیه و تصویب شود. همچنین اعتبارات مورد نیاز در این زمینه و با توجه به خلأ سرمایه‌گذاری بخش خصوصی تأمین شود.

 

نظر شما