شناسهٔ خبر: 25136326 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم | لینک خبر

خشن‌ترین نقاط جهان در ۶ ماه گذشته +نقشه

طی شش‌ماه گذشته، کدام مناطق از دنیا شاهد اعمال خشونت علیه غیرنظامیان و برگزاری تظاهرات اعتراضی بوده‌اند؟

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، مسئله خشونت علیه غیرنظامیان و تظاهرات، همواره یکی از مسائل مورد علاقه رسانه ها است. این رخدادها همچنین از جمله اطلاعات مهم برای تحلیل های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی است که دستیابی به آن ها خصوصا برای مقایسه بین کشورهای مختلف به آسانی مهیا نیست.

«دانشگاه جورج تاون» آمریکا به همکاری یکی از بنیان گذاران شرکت «یاهو»، با حمایت «مؤسسه صلح سازمان ملل متحد» و همچنین امکانات «گوگل ایدیا»، یک مرکز جمع آوری و پردازش داده برای رصد مداوم و جهان شمول این رخدادها تدارک دیده اند. این مرکز که به اختصار GDELT نامیده می شود، که شامل حروف اول عبارات Global Database of Events, Language, and Tone یا «پایگاه داده های جهانی رخدادها، زبان و لحن» است.

یکی از جالب ترین خروجی های این مرکز، نقشه جهانشمول «تظاهرات ها» و «خشونت ها علیه غیرنظامیان» است که هر 24 ساعت یک بار و براساس اطلاعات جمع آوری شده از مراکز اطلاع رسانی و خبری در گوشه و اکناف جهان طی 180 روز پیش از آن (شش ماه گذشته)، رأس ساعت 6 صبح به وقت شرق آمریکا - 14:30 به وقت تهران - به روز شده و روی نقشه به نمایش در می آید. در این گزارش به چهار بخش این نقشه که آخرین به روز رسانی آن مربوط به 6 صبح 21 آوریل (14:30 یکم اردیبهشت) است، نگاهی می اندازیم. در این گزاش چهار بخش از این نقشه جهان شمول که شامل 1) آمریکای شمالی، 2) اروپا، 3) خاورمیانه و 4) آسیای جنوبی و شرقی به تصویر کشیده شده است.

1) آمریکای شمالی، همانگونه که مشاهده می شود، تقریبا تمامی عرصه کشور آمریکا طی شش ماه گذشته شاهد رخدادهای تظاهرات و خشونت علیه غیرنظامیان بوده است. البته، در یک نگاه گذرا، به نظر می رسد که ساحل شرقی آمریکا وضعت بغرنج تری داشته است و در کل خشونت ها علیه غیرنظامیان با نسبت بالایی بر تظاهرات ها چربیده است.

2) اروپا؛ وضعیت در قاره اروپا نسبت به آمریکا شمالی بهتر بوده است. با این حال، در این نقطه از جغرافیا نیز آنچه در این نقشه مشاهده می شود بر این دلالت دارد که خشونت ها علیه غیرنظامیان چندان کم نبوده و تعداد آن از تظاهرات ها بیشتر بوده است.

3) خاورمیانه؛ همانگونه که در این نقشه مشاهده می شود، اراضی اشغالی فلسطین، سوریه، شرق بغداد، و مناطقه مجاور افغانستان و پاکستان، کانون خشونت ها علیه غیرنظامیان در این منطقه بوده است. البته کشورهای هند و میانمار (هرچند این دو کشور البته جزو خاورمیانه به حساب نمی آیند) نیز دوران پرافت وخیزی را گذرانده و شهرهای آن ها شاهد تعداد قابل توجهی خشونت علیه غیرنظامیان و تظاهرات ها بوده اند. 

4) جنوب و شرق آسیا، اگر از دو سرزمین هند و میانمار صرف نظر کنیم، شاید بتوان گفت که شرق آسیا، خصوصا با توجه به جمعیت انبوه آن، شاهد کمترین میزان تظاهرات ها و خشونت ها علیه غیرنظامیان بوده اند.

منبع: تسنیم

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

برچسب‌ها:

نظر شما