شناسهٔ خبر: 25136300 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم | لینک خبر

آلمان، "مشارکت سازنده" روسیه در حل بحران سوریه را خواستار شد

وزیر امور خارجه آلمان که برای شرکت در نشست وزرای خارجه "گروه هفت" کشور صنعتی مهم جهان عازم تورنتو بود، از روسیه خواست تا در حل بحران سوریه کمک کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، جنگ سوریه موجب شده تا روابط غرب و روسیه تیره‌تر شود. از طرف دیگر، ایالات متحده آمریکا، فرانسه و انگلیس حملات موشکی سه‌گانه علیه اهدافی در سوریه انجام دادند که به بهانه حمله شیمیایی ادعایی در حومه دمشق بود.  

هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان به خبرنگاران گفت: ما نیازمند "مشارکت سازنده" از جانب روسیه برای حصول به یک راه‌حل مسالمت‌آمیز هستیم. این مساله همچنین برای درگیری اوکراین که وزرای خارجه گروه هفت قرار است آن را هم به بحث بگذارند، صدق می‌کند.

روسیه دیگر عضو گروه هفت نیست و در جلسه مذکور شرکت ندارد. آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان از منتقدان سرسخت مداخله روسیه هم در درگیری سوریه و هم اوکراین است و از تحریم‌های مکرر اتحادیه اروپا علیه مسکو حمایت کرده است. اما وزیر امور خارجه آلمان از حزب سوسیال‌ دموکرات‌ها که شریک دولت ائتلافی مرکل است، که به لحاظ سنتی روابط حسنه‌ای با روسیه دارد.

آلمان در حملات سه‌گانه علیه سوریه مشارکت نداشت اما مرکل آنها را اقدامی "ضروری و مناسب" خواند تا به ادعای وی "دولت سوریه دیگر از تسلیحات شیمیایی" استفاده نکند.

اورسلا فون درلاین، وزیر دفاع آلمان به روزنامه بیلد آم زونتاگ گفت که نیروهای مسلح کشورش آمادگی داشتند که در این حملات مشارکت کنند اما "این بار از آلمان درخواستی نشد."

وزیر دفاع آلمان با طرح این ادعا که "حملات هوایی علیه سوریه نیرویی تازه به طرح صلح داده است"، افزود ضروری است که مذاکرات صلح سوریه در ژنو دوباره با تمام مشارکت‌کنندگان در آن احیا شود.

او گفت برای دستیابی به گام‌های اولیه همچون آتش‌بس و ارسال کمک‌های بشردوستانه برای سوری‌های نیازمند مذاکره با دولت بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه ضروری است.  

اورسلا فون درلاین که از اعضای حزب محافظه‌کار مرکل است، خواستار اتخاذ موضعی قاطع‌تر علیه ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه شد و گفت: پوتین ارزشی برای ضعف قائل نیست. اینکه با او نرم‌تر برخورد کنید، رفتار او را دوستانه‌تر نمی‌کند. مهم است که روی تعهد روسیه در توافق صلح مینسک پیش از سست شدن تحریم‌ها علیه مسکو بر سر بحران اوکراین تاکید شود. اما همچنین حفظ تمایل به مذاکره با روسیه اهمیت دارد.   

از سوی دیگر وزیر خارجه آلمان قرار است در کنفرانس بین‌المللی سوریه در بروکسل شرکت کند.

او گفت کمک‌های انسانی برای سوری‌ها نقطه تمرکز این نشست خواهد بود.

ماس تاکید کرد: من بار دیگر بر حمایتمان از روند صلح تحت نظارت سازمان ملل متحد تاکید می‌کنم. ما نیاز به یک راه‌حل سیاسی فوری برای این درگیری‌ای داریم که مدت‌هاست ادامه دارد.

منبع: ایسنا

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

برچسب‌ها:

نظر شما