شناسهٔ خبر: 25136292 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

قلعه تاریخی روستای بدلبوی ارومیه مرمت می شود

ارومیه - مدیرکل میراث فرهنگی آذربایجان غربی از مرمت و بازسازی قلعه تاریخی روستای بدلبوی ارومیه، خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، جلیل جباری در بازدید از این اثر تاریخی اظهارداشت: قلعه بدلبو یا بدربو یکی از قلعه های مشهور و تاریخی شهرستان ارومیه و استان آذربایجان غربی بشمار می رود که در فاصله14 کیلومتری  جاده سرو و در روستایی به همین نام قرار گرفته است.

وی ادامه داد: قدمت این قلعه به دوره قاجاریه می رسد و از بخشهای مختلفی شامل ساختمانهای پیرامون، عمارت اصلی، برج و بارو تشکیل شده و مصالح بکاربرده شده درآن نیز بیشتر از ملات چینه گلی، خشت، آجر و سنگ است.

جباری با بیان اینکه این مجموعه تاریخی به مرور به علت عدم استفاده و همچنین فرسایش طبیعی و دخل و تصرفات انسانی، دچار آسیب شده و بخشهایی از آن از بین رفته است ادامه داد: اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان به منظور برخوردار شدن از پشتوانه قانونی و حقوقی حفاظت و مرمت اثر، پارسال پرونده ثبتی آن را جهت ثبت در فهرست میراث ملی تهیه کرد که در دفتر شورای ثبت میراث فرهنگی کشور مورد پذیرش قرار گرفته وهم اکنون در انتظار دریافت شماره ثبتی است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی تاکید کرد: این اثر از ارزش زیادی برخوردار است و سعی می کنیم تا با برآورد اعتبار و تامین آن و البته مشارکت مالکین، مرمت آن در زمان کوتاهی شروع شود.

جباری خاطرنشان کرد: با مرمت این اثر تاریخی و تغییر کاربری آن به مجموعه خدماتی – رفاهی و اقامتگاه بوم گردی، این اثر می تواند به یکی از نقاط گردشگرپذیر ارومیه تبدیل شود.

مدیرکل میراث فرهنگی آذربایجان غربی، همچنین امروز به منظور بررسی نحوه مرمت دو میراث مذهبی ارومیه،از مقبره محمد بن خلیلان و مسجد علی شهید بازدید کرد.

نظر شما