شناسهٔ خبر: 25135788 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

سخنگوی دولت:تفاهم کاملی بین سه قوه وجود دارد

سخنگوی دولت با اشاره به برگزاری منظم نشست سران قوا و وجود تفاهم کامل بین رئیسان سه قوه، سرمایه گذاری را موضوعی مهم برای توسعه کشور دانست و گفت: میزان سرمایه گذاری خارجی در کشور، بعد از برجام حدود ۱۰ برابر افزایش داشته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا ، محمدباقر نوبخت غروب شنبه در نشست خبری در رشت بیان داشت: وقتی از سرمایه سخن می گوییم، می تواند منشأ داخلی یا خارجی داشته باشد و هر دوی اینها، نیاز به شرایط و بسترهایی دارد که باید مهیا شود.

وی یادآور شد: با شرایطی که در سال ۹۲ داشتیم و نیز محدود شدن فروش نفت، دولت با تدبیر و درایت، به درستی عمل کرد و توانستیم شرایطی ایجاد کنیم که فروش نفت در حال حاضر به بیش از ۲ میلیون بشکه برسد.

نوبخت با اشاره به انجام بیش از ۱۳ میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی در کشور طی سال گذشته ادامه داد: با توجه به ساز و کارهایی که دولت آمریکا ایجاد کرده، شرایط تیره ای در روابط اقتصاد بین الملل بوجود آمده اما وضعیت در آینده می تواند بهبود یابد.

وی افزایش ۱۰ برابری میزان سرمایه گذاری خارجی بعد از برجام را بیانگر عملکرد صحیح دولت خواند و گفت: تامین منابع داخلی را از طریق تسهیلات به بخش غیردولتی برای فعال کردن بخش های راکد در دستور کار دادیم.

به گفته نوبخت، آنچه که دولت انجام داد افزایش سرمایه گذاری داخلی به میزان ۷.۱ درصد بود و برای رسیدن به رشد ۸ درصدی در اقتصاد، باید سالانه ۷۷۰ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری ایجاد شود.

وی خاطرنشان کرد: داشتن قوانین مناسب از سوی مجلس که هم قانون زدایی کند و هم خلاء های قانونی را پر کند، نیاز به مساعدت قوه مقننه دارد و در عین حال، تامین امنیت فضای سرمایه گذاری نیز به عهده قوه قضاییه است.

** تفاهم کاملی بین سه قوه وجود دارد

سخنگوی دولت تصریح کرد: خوشبختانه تفاهم کاملی بین سه قوه وجود دارد و اینکه گفته می شود هزار هزار میلیارد تومان نقدینگی بخش خصوصی است، بیانگر آن است که این ظرفیت داخلی وجود دارد و نیاز به اهتمام هر سه قوه است تا از ظرفیت سرمایه گذاران داخلی، استفاده کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش خاطرنشان کرد: از نظر جمهوری اسلامی ایران مذاکرات مربوط به برجام به اتمام رسیده و اکنون درحال انجام موارد ذکرشده در این توافق نامه بین المللی هستیم و تنها انتطار ما از طرف های مقابل، اجرای کامل مفاد برجام است.

نوبخت با بیان اینکه درخصوص ابزارهای دفاعی کشورمان، با هیچکس مذاکره نمی کنیم، افزود: ایران اسلامی هر اقدامی را که برای دفاع از مرزهای سرزمینی و تامین امنیت مردم و کشور لازم بداند، انجام می دهد.

سخنگوی دولت در ادامه سخنانش گفت: چند برنامه در گیلان برای دولت تعریف شده؛ اول تکمیل پروژه های عمرانی مثل راه آهن و آزادراه ، ساماندهی مشکل پسماندها و محیط زیست ، اشتغال جوانان و ساماندهی بخش تولید استان.

نوبخت با یادآوری تشکیل شورای برنامه ریزی گیلان در ۳۱ تیرماه امسال با حضور مدیران عامل همه بانک های کشور، این جلسه را در راستای برنامه های تعریف شده برای گیلان ذکر کرد.

** تیمی برای رصد کنش های آمریکا از سوی شورایعالی امنیت ملی انتخاب شده

سخنگوی دولت در ادامه این نشست خبری گفت: بعد از تجمیع تحریم ها علیه ایران در طرح قانون کاتسا که یک روش غیر مرسوم و غیر معمول است، ضمن محکوم کردن این موضوع، برای اقدام متقابل آماده شده ایم.

نوبخت ادامه داد: برای بررسی مغایرت کاتسا با برجام، تیمی برای رصد اقدامات و کنش های سیاسی دولت آمریکا از سوی شورایعالی امنیت ملی انتخاب شده اند و کارگروه آن فعال شده و بعد از ارائه گزارش، اقدام متقابل صورت می گیرد.

** بودجه بر اساس اصول و محاسبه دقیق به دستگاه ها اختصاص می یابد

رئیس سازمان برنامه و بودجه همچنین به افزایش ۶۴ درصدی بودجه عمومی کشور از سال ۹۲ تاکنون اشاره و اضافه کرد: با این میزان افزایش، کوشیده ایم بودجه عمرانی را از ۲۲ هزار به ۴۱ هزار میلیارد تومان افزایش دهیم و در بودجه جاری نیز ۷۰ درصد افزایش داشته ایم.

وی با اشاره به ساز و کار تدوین بودجه گفت: بودجه همه دستگاه ها به جای روش سنتی، براساس بازخوانی ماموریت ها و فعالیت هایی که انجام می دهند، تخصیص می یابد و برنامه ما ، آن است که بر اساس اصول و محاسبه دقیق، بودجه به دستگاه ها اختصاص یابد.

** شایسته سالاری لزوماً به معنای بومی گرایی نیست

سخنگوی دولت در بخش دیگری از سخنانش در نشست خبری با اصحاب رسانه افزود: سند چشم انداز ۲۰ ساله، فرادست ترین سند کشور پس از قانون اساسی است و بر اساس این سند، قرار است در سال ۱۴۰۴ به کشوری توسعه یافته تبدیل شویم.

نوبخت با بیان اینکه توسعه فقط عمرانی و آجر روی هم گذاشتن نیست بلکه توسعه مباحث فرهنگی و انسانی هم هست، گفت: در این زمینه، جایگاه استان ها بسیار مهم است و استانداران، نقش تعیین کننده ای در توسعه دارند.

وی با اشاره به رویکرد وزارت کشور در انتصاب استانداران غیربومی اظهار داشت: توجه داشته باشیم که شایسته سالاری لزوماً به معنای بومی گرایی نیست، هرچند مدیران بومی امتیازاتی دارند که بارزترین آنها شناخت استان است ولی مدیران، چه بومی و چه غیر بومی، باید بدانند که به چه گونه ای می توانند توسعه را به پیش ببرند.

سخنگوی دولت همچنین با یادآوری ارائه قانون رفع موانع تولید به مجلس شورای اسلامی بعد از دو هفته از آغاز به کار دولت یازدهم تصریح کرد: اکنون، کارگروه هر استان تشکیل شده و موضوعات مورد بررسی قرار گرفته و به واحدهای تولیدی که با دریافت تسهیلات مشکلشان رفع می شود، تسهیلات پرداخت خواهد شد.

نوبخت به مسئله پسماند در استان های شمالی کشور اشاره و اضافه کرد: این موضوع در استان های شمالی، با همه جای ایران متفاوت است و بر این اساس، مصوبه ای در دولت تصویب شده که بر مبنای آن، به سرمایه گذارانی که بتوانند از زباله، انرژی برق تولید کنند، هم تسهیلات پرداخت و هم انرژی برق تولیدی، از آنان خریداری می شود.

سخنگوی دولت در خاتمه سخنانش در این نشست خبری، با اشاره به لایحه سازمان نظام جامع رسانه ای، از اصحاب رسانه خواست پیش نویس لایحه را بخوانند و نظرات اصلاحی خود را بیان کنند.

پیش از ظهر امروز (شنبه) نیز جلسه شورای برنامه ریزی استان گیلان به ریاست محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه در رشت برگزار شد. معاون رئیس جمهوری در جریان سفر به گیلان، چهارشنبه هفته گذشته ، با همراهی استانداران گیلان و قزوین، از پروژه راه آهن گیلان در منطقه منجیل و رودبار بازدید کرد. وی همچنین عصر دیروز (جمعه) از ایستگاه راه آهن فلکده رشت بازدید کرد.

 

نظر شما