شناسهٔ خبر: 25135395 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

عشایر آذربایجان غربی در بهار به کجا کوچ می کنند؟

بهرام زینال زاده روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تمهیدات لازم در جهت تسهیل تردد و تامین امنیت و امکانات بهداشتی و درمانی عشایر در هنگام کوچ به

صاحب‌خبر - بهرام زینال زاده روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تمهیدات لازم در جهت تسهیل تردد و تامین امنیت و امکانات بهداشتی و درمانی عشایر در هنگام کوچ به مناطق ییلاقی اندیشیده شده است.
وی ادامه داد: حدود 40 درصد از عشایر استان قبل از فصل کوچ و از 15 اردیبهشت هر سال به مناطق میان بند می روند که حدود 5 تا 10 کیلومتر از محل قشلاق فاصله دارد.
وی اضافه کرد: پس از گذشت 45 روز از حضور عشایر استان در محل میان بند، کوچ اصلی آنان از 15 تا اواخر خرداد آغاز می شود.
مدیرکل امور عشایری آذربایجان غربی گفت: عشایر این استان، همه ساله با شروع فصل تابستان و بهبود پوشش طبیعت 2 میلیون واحد دامی خود را به مناطق خوش آب و هوای ییلاقی کوچ می دهند.
زینال زاده اظهار کرد: چهار هزار خانوار از عشایر شمال استان بیشتر به مناطق ییلاقی چالدران کوچ می کنند و عشایر جنوب نیز به مناطق ییلاقی در دامنه های سهند و مراتع مرند، نقده، میاندوآب، شاهین دژ و بوکان می روند.
وی ادامه داد:عشایر به مدت 2 تا سه ماه در این مناطق حضور خواهند داشت و سپس کوچ خود را به مناطق قشلاقی آغاز می کنند.
به گزارش ایرنا 2 میلیون و 670 هزار هکتار اراضی مرتعی در این استان وجود دارد که از این مقدار یک میلیون و 600 هزار هکتار با 59 درصد تحت پوشش عشایر استان است؛ عشایر استان 10 ایل و 22 طایفه مستقل هستند و 336 روستای آذربایجان غربی نیز ویژه عشایر است.
8135 /3072
انتهای پیام

نظر شما