شناسهٔ خبر: 25135320 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

استرالیا به توافق نامه برجام وفادار می ماند

به گزارش خبرنگار ایرنا ، ' تیم پترسون ' عصر روز یکشنبه در نشست با رئیس اتاق بازرگانی مازندران در ساری افزود : اگر چه عدم اطمینان به پایداری در برجام مطرح می

صاحب‌خبر - به گزارش خبرنگار ایرنا ، ' تیم پترسون ' عصر روز یکشنبه در نشست با رئیس اتاق بازرگانی مازندران در ساری افزود : اگر چه عدم اطمینان به پایداری در برجام مطرح می شود ، ولی استرالیا خود را متعهد می داند که به این دستاورد هم دیپلماتیک وفادار بماند.
وی گفت : استرالیا با ایران نیم قرن ( از سال 1968 ) روابط دیپلماتیک بدون وقفه دارد و در سال جاری که پنجاهمین سالگرد این روابط است ، ما برنامه زیادی برای گسترش روابط دو جانبه داریم.
پترسون اظهار داشت : با وجود روابط سیاسی حدود نیم قرنی بین ایران و استرالیا ، اما سطح مبادلات تجاری بین دو کشور در سطح مطلوبی قرار ندارد و در پسابرجام ما به دنبال گسترش این روابط هستیم.
بر اساس آمار ، در سال گذشته جمهوری اسلامی ایران 104 میلیون دلار کالا از استرالیا وارد و حدود 40 میلیون دلار کالا و تجهیزات نیز به این کشور صادر کرد.
بر اساس همین آمار ، هیچ گونه ثبت سفارش صادرات کالا از مازندران به استرالیا انجام نشده است.
** سفر 18 هزار استرالیایی به ایران در سال 2017
معاون سفیر استرالیا در ایران همچنین گفت که در سال گذشته 18 هزار گردشگر استرالیایی برای دیدن آثار تاریخی و جاذبه های طبیعی و گردشگری به ایران سفر کردند.
پترسون بدون ذکر آماری از ایرانیانی که در سال گذشته به کشورش سفر کردند ، افزود : تسهیل در صدور ویزا نشان می دهد که روابط دو کشور در حال گسترش است.
وی گفت : اگرچه ممکن است در برخی مواقع سخت گیری برای صدور ویزا برای سفر به استرالیا صورت گیرد، ولی به اکثر درخواست ها پاسخ مثبت داده می شود.
پترسون بازگشایی دفتر تجارت و بازرگانی استرالیا در تهران را از دیگر گام های مهم کشورش برای توسعه روابط با جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد.
** موانع گسترش روابط تجاری ملبورن - تهران
رئیس اتاق بازرگانی مازندران هم در این دیدار گفت که با وجود روابط دیپلماتیک نیم قرنی بین تهران - ملبورن ، مبادلات تجاری بین دو کشور از بسیاری از کشورهای کوچک اطراف ایران کمتر است.
عبدالله مهاجر نبود روابط بانکی ، سخت گیری در صدور ویزا و عدم تبادل هیات های تجاری را از علل مهم پایین بودن مبادلات تجاری دو کشور با وجود سابقه روابط دیپلماتیک بیان کرد.
وی افزود : مازندران با ظرفیت هایی که در حوزه کشاورزی ، صنایع دستی و گردشگری دارد ، می تواند ناجی توسعه روابط تجاری بین تهران - ملبورن باشد.
دبیر شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی مازندران تسهیل روابط بانکی و صدور ویزا و ارتباط گیری تجار بخش خصوصی مازندران با ملبورن را راهکار پیشنهادی برای گسترش روابط دو جانبه اعلام کرد.
وی همچنین پیشنهاد کرد تا تجار دو کشور برای کاهش موانع مالی و بانکی دو جانبه به مبادلات تجاری پایاپا روی آورند و از این طریق بتوانند نتیجه برد - برد را رقم بزنند.
مازندران در سال گذشته حدود 400 میلیون دلار کالای غیر نفتی به کشورهای هدف صادر کرد که سهم استرالیا در این صادرات صفر گزارش شده است.
6982/1654
انتهای پیام

نظر شما