شناسهٔ خبر: 25134709 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

به مناسبت روز جهانی زمین پاک انجام شد؛

پاکسازی حاشیه رودخانه درکه توسط اساتید و دانشجویان علوم پزشکی شهید بهشتی

نمایندگی علوم پزشکی شهید بهشتی

به مناسبت روز جهانی زمین پاک جمعی از اساتید و دانشجویان دکتری و کارشناسی ارشد دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با شعار "نه به کیسه پلاستیکی - جان زمین در خطر است" حاشیه رودخانه درکه را از کیسه پلاستیکی و زباله پاک سازی کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، دکتر علوی عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به روز زمین پاک، گفت: روز زمین پاک یک برنامه جهانی است که در 2 اردیبهشت ماه هر سال به منظور آگاه سازی مردم و کل جوامع در خصوص آلودگی های زیست محیطی اجرایی میشود. همچنین این روز جهت کمک به بهبود محیط زیست نام گذاری شده و هرساله مراسم و برنامه های مختلفی در قالب روز زمین پاک در سراسر جهان برگزار می شود.

وی با بیان اینکه برنامه های امسال با محورآلودگی محیط زیست برگزار شده اند، گفت: مباحث مربوط به آلودگی محیط زیست در داخل کشور ما بسیار گسترده است. به عنوان نمونه در بحث آلودگی خاک، زمین به انواع پسماندها و فلزات سنگین و سموم آلوده است. همچنین در بحث آلودگی هوای کلان شهرها و مناطق صنعتی واقعا دچار مشکلات عدیده ای هستیم و از طرف دیگر آلودگی شدید منابع آب در خیلی از نقاط واقعا تاسف بار است.

وی با بیان اینکه بحث آلودگی های زیست محیطی کشور در مرحله بحران است، ادامه داد: در بحث آلودگی ناشی از پسماندها در کشور ما حدود 95 درصد پسماندهای تولیدی، در محیط زیست و زمین رها می شوند یعنی حجم عمده آلودگی بدون هیچ کنترلی وارد محیط زیست وآب و خاک شده و در نهایت وارد زنجیره غذایی افراد می شود.

به گفته این عضو هیات علمی دانشگاه، اگر فکری برای این بحران ها اندیشه نشود می تواند آینده محیط زیست وسلامت آحاد جامعه را  تهدید کند. در همین راستا شعارامسال توجه به تولید و آلودگی انبوه پلاستیک ها ست، چراکه یکی از بحران های امروز ما تولید و مصرف مقدار خیلی زیادی مواد پلاستیکی است.

دکتر علوی در خصوص آلودگی پلاستیک ها، عنوان کرد: این پلاستیکها بعد از مصرف وارد چرخه محیط زیست می شوند و متاسفانه در حال حاظر هیچ تکنولوژی برای تصفیه آنها وجود ندارد و این مواد پلاستیکی به خصوص نایلون ها که غیر قابل تجزیه هستند به مدت طولانی در حدود 300 تا 500 سال در محیط زیست باقی می مانند که بسیار مشکل و بحران زاست.  بنا براین هدف این کمپین دانشجویی نیز در همین راستا برای آگاه سازی مردم نسبت به مشکلات ناشی از استفاده بی رویه کیسه های پلاستیکی بوده و شعار کمپین نیز "نه به کیسه پلاستیکی- جان زمین در خطر است" طراحی شده است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه به دلیل پراکندگی این آلودگی ها در معابر و محیط های بیرون شهر ما با مشکلات زیادی روبرو هستیم، عنوان کرد: این برنامه به صورت هماهنگ با انجمن علمی بهداشت محیط به مناسبت روز زمین پاک برگزار شده است.

دکتر علوی ابراز امیدواری کرد که اینگونه برنامه ها بتواند مردم ما را با خطرات و مشکلات کیسه های پلاستیکی و به طور کلی پلاستیک ها و پسماندها بیشتر آشنا کند و در ادامه گفت: اگر هم این مواد آلاینده استفاده می شود باید یک مدیریت صحیح چه به لحاظ شخصی و فرهنگی و یک مدیریت شهری برای آنها پیش بینی کنیم تا شاهد این آلودگی ها و مناظر زشت و زننده در طبیعت بکر و سایر محیط‌ها نباشیم.

این استاد دانشگاه در خاتمه با بیان اینکه در آینده بحران های زیست محیطی بیشتر هویدا می شوند، گفت: در این میان می توان به بحث سموم، فلزات سنگین و پسماند های خطرناک صنعتی و غیرصنعتی اشاره کرد که اصلا در داخل کشورهیچ شناختی از آنها  و میزان تولید و مدیریت آنها نداریم. بنابراین در این میان باید به بحث سیاست گذاری، مدیریت محیط زیست، فرهنگ سازی و ارتقای آموزش عمومی و آگاهیهای مردمی توجه شود.

انتهای پیام

نظر شما