شناسهٔ خبر: 25134688 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرنامه دانشجویان ایران | لینک خبر

اقدامات شورای صنفی چمران اهواز برای رفع مشکلات دانشجویان

صاحب‌خبر -

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از خبرگزاری دانشجو، در نشست اخیر نمایندگان شورای صنفی رفاهی دانشگاه‌های منتخب با وزیر علوم، تحقیقات و فن آوری، مواردی همچون راه اندازی مجدد اتحادیه شورای صنفی ارائه شد که متاسفانه طرح برخی موارد فراتر از اختیارات شورای صنفی موجب می‌شد که از ظرفیت  این جلسه به خوبی استفاده نشود.

در خصوص نشست اخیر نمایندگان شورای صنفی با وزیر علوم و احتمالا برخی از معاونین وزارت علوم برای ما بیشتر توضیح دهید.

جوکار: از مناطق ده گانه برای دیدار با وزیر علوم به نمایندگی از شورای صنفی دانشگاه‌های کشور به نمایندگی از منطقه ده حضور داشتند.

در این نشست به مسائل ویژه خوزستان و جنوب غرب کشور از جمله اینکه به دلیل مواجهه پدیده با گرد و خاک و مشکلات آن، دانشگاه‌های این استان‌ها متحمل هزینه‌هایی برای برطرف کردن این مشکلات هستند، پرداخته شد که همین موضوع سبب شد بودجه‌های بیشتری به بودجه های رفاهی دانشجویان تعلق بگیرد.

موضوع بعدی مورد بحث ارتباط دانشجویان با صنعت و به دنبال آن مهارت دانشجویان به دلیل اینکه اساتید به دنبال فعالیت‌های علمی و مقاله‌های علمی خودشان هستند، بود که البته در برخی موارد متاسفانه هیچ کمکی به پیشرفت علم در کشور و مهارت دانشجویان ندارد.

اتحادیه شورای صنفی که به دلیل سوء استفاده برخی از شورا‌های صنفی برای مقاصد خودشان، ملغی شده بود، دوستان ما در جلسه با وزیر علوم مطرح کردند و خواستار این شدند که اتحادیه شورای صنفی تشکیل شود؛ چرا که در پیگیری و بهبود شرایط رفاهی دانشجویان در سطح کشور می‌تواند بسیار کمک کند.

ظاهرا برخی از نمایندگان شورای صنفی کشور در خصوص سایر مسائل حاشیه هم از وزیر مطالبه می‌کردند، نظر شما در این رابطه چیست؟

جوکار: متاسفانه برخی با مطرح کردن مسائل غیر مرتبط با شورای صنفی رفاهی، مسائلی مطرح می‌کردند که به طنز یکی از مسئولان حاضر در جلسه گفت: خدا را شکر دیگر هیچ مشکل رفاهی وجود ندارد که دوستان مطالبی از این دست مطرح می‌کنند!

بنده به دلیل اینکه نماینده شورای صنفی و به تبع عموم دانشجویان بودم، خودم را موظف دیدم مانع شوم که جهت گیری‌های سیاسی در جلسه با وزیر صورت بگیرد، برای همین نکاتی را همچون اینکه این گونه جهت گیری جزئی برای شورای صنفی خوب نیست و باعث به حاشیه رفتن و عدم پیگیری مطالبات دانشجویان می شود را در این جلسه به دوستان خود گوشزد کردم.

این صحبت شما به مذاق برخی‌ها خوش نیامد، بازخورد‌های جلسه با وزیر علوم چگونه بود؟

جوکار: متاسفانه برخی از دانشجویان که متعلق به برخی از تشکل های دانشجویی بودند، این مطلب بنده برایشان ناخوشایند بود.

برخی انتظار داشتند شورای صنفی فراتر از اختیارات و رسالتش عمل کند و کار‌های خلاف قانون و فراتر از قانون انجام بدهد و به همین دلیل هجمه به شورای صنفی را در دستور کار خود قرار دادند.

از جمله اهدافی که این دوستان می‌خواهند از این هجمه‌ها به دست آورند، این است که در مطالبات آینده مان دخالت کنند که البته هیچ گونه تاثیری نخواهد داشت.

‌می‌توان به جرات گفت: اکثر دانشجویان و نخبگان علمی، فرهنگی و فعال صنفی در دانشگاه شهید چمران اهواز در کنار شورای صنفی این دانشگاه نظر واحدی دارند که پیگیری مسائل بر عهده تشکل های سیاسی دانشگاه باشد و مسائل صنفی و رفاهی دانشجویان را به دلیل آشنایی به ظرفیت‌های قانونی و پتانسیل‌های دانشگاه در حوزه رفاهی، صنفی و آموزشی دانشجویان بر عهده شوای صنفی رفاهی دانشجویی قرار بگیرد.

به نظر شما ریشه این نگاه فراتر از اختیارات شورای صنفی چیست؟

جوکار: یک مغلطه‌ای است که برخی دوستان، دانشجویان فعال صنفی را با دانشجویان بیرون از دانشگاه که فعالیت‌های سیاسی انجام می‌دهند، یکسان می‌دانند، می‌گویند که دانشجو فعال صنفی است و شورای صنفی باید پیگیر مسائلی همچون کمیته انضباطی باشد؛ اما بیرون از دانشگاه افرادی تخلفاتی را انجام می‌دهند که ربطی به جنبش دانشجویی و فعالیت‌های دانشجویی ندارد، بلکه صرفا یک فعالیت سیاسی و امنیتی اخلاقی است که انتظار دارند شورای صنفی این موارد را پیگیری کند و قوه قضائیه هم رایزنی کند؛ این در حالی است که طبق مصوبه وزارت علوم شورای صنفی می‌تواند مطالبات دانشجویان را در سطح دانشگاه تا وزارت خانه پیگیر باشد.

چیزی که خارج از دانشگاه و محدوده دانشجویی باشد از حیطه اختیارات شورای صنفی خارج است؛ البته این مورد طبق قانون برای شورای صنفی رفاهی دانشجویان مشخص شده است.

در گذشته برخی افراد که وابسته به برخی از تشکل های سیاسی بودند و وارد شورای صنفی می‌شوند، این را دست مایه‌ای برای این قبیل کار‌ها قرار می‌دهند و دنبال می‌کنند که احتمالا سر و صدای زیادی هم ایجاد می‌کنند و به دلیل اینکه خارج از قانون مطالبه می‌کردند اکثرا هم بی نتیجه بود.

برخی برای مطرح شدن خودشان و به دلیل اینکه از چرخه سیاست سایر تشکل ها عقب نیافتند و در جامعه شناخته شوند پیگیر از این دست موارد می‌شوند و از وظایف اصلی شورای صنفی همچون رسیدگی به مسائل خوابگاهی، رفاهی، تغذیه و سنوات در کنار سایر مسائل آموزشی غافل می‌شوند و به حاشیه می‌روند.

این نگاه به شورای صنفی چه نتیجه‌ای به همراه دارد؟

جوکار: این کج اندیشی باعث می‌شود که مطالبات و خواسته‌های به حق همه دانشجویان دانشگاه فارغ از بینش معرفتی و سیاسی که طبق قانون شورای صنفی می‌تواند در حاصل شدن آن کمک کند، از بین برود به  این دلیل که برخی ترجیح می‌دهند انرژی و توان شورای صنفی برای یک مساله‌ای که فراتر از اختیارات آن است و می‌دانند که از این طریق به نتیجه هم نمی‌رسند، هزینه شود.

شورای صنفی دانشگاه شهید چمران در این دوره با چه چالشی‌هایی روبروست؟

جوکار: در شورای صنفی کمیته‌های مختلفی همچون، کمیته تغذیه، خوابگاه ها، آموزشی و خدماتی را داریم. به طور مثال در مورد تغذیه به دنبال مطالبه گری شرایط بهبود قرار گرفته است.

به دنبال پیگیری کردن و مطالبه گری در زمینه صنعتی کردن آشپزخانه دانشگاه هستیم تا از این طریق در زمینه سلف و غذای دانشجویی پیشرفت حاصل کنیم.

در زمینه خوابگاه خواهران حضرت معصومه که در سال گذشته شاهد مشکلات دانشجویان در زمینه از کار افتادن سیستم سرمایشی بودیم، کار‌های خوبی در خوابگاه‌ها صورت گرفته و در برخی موارد به صورت بلوک به بلوک مشکلاتی از این دست را پیدا کردند و انتقال دادند و با همکاری دانشگاه حل شد.

عمده مشکلات آموزشی و سلامت دانشجویان در دانشگاه چیست و چه برنامه‌ای برای مطالبه آن دارید؟

جوکار: در کمیته آموزشی به دنبال افزایش سنوات آموزشی هستیم. اکنون سنوات آموزشی هشت ترم است که به دنبال آن هستیم که با مذاکره و ارائه دلایل منطقی و آموزشی با معاونت آموزش دانشگاه به 10 ترم سابق برسانیم که با این کار مشکلات و دغدغه دانشجویان را در این زمینه برطرف کنیم.

مشکل دیگر آموزشی دانشجویان، انتخاب واحد منحصر به فرد آن است به این صورت که پیش از شروع نیم سال جدید و در زمانی که هنوز امتحانات برگزار نشده است، انتخاب واحد شروع می‌شود. ما در این مورد به جای اینکه یکبار انتخاب واحد کنیم و یک بار حذف و اضافه داشته باشیم، دوبار انتخاب واحد انجام می‌دهیم که البته در صدد هستیم با همکاری آموزش این مورد را بهبود ببخشیم.

پیگیر ترم تابستانه به صورت مجازی هستیم. به دلیل شرایط ویژه اهواز در فصل تابستان عملا کارآیی آموزشی در ترم تابستانه کاهش پیدا می‌کند و نزدیک‌ترین شهرستان برای گذراندن ترم تابستانه ملایر است که بسیار با اهواز فاصله دارد. با پیگیری‌هایی که صورت گرفته که با استقبال دانشگاه همراه بود به دنبال ترم تابستانه به صورت مجازی هستیم که البته برای تصویب آن نیازمند عزم جدی مسئولین دانشگاه است.

از جمله مواردی که در مورد حقوقی و رفاهی دانشجویان را پیگیری می‌کنیم، پیگیری بیمه تکمیلی در کنار تجهیز کردن کلینیک درمانی دانشگاه است. متاسفانه دانشجویان ما در دانشگاه شهید چمران از بیمه تکمیلی محروم هستند، امیدواریم با پیگیری‌های که انجام می‌دهیم برای بهبود سلامت دانشجویان بستری فراهم شود.

اگر دانشجویی نسبت به رای کمیته انضباطی اعتراضی داشته باشد، شما چه کمکی می‌توانید به آن کنید؟

جوکار: شورای صنفی رفاهی دانشجویان مسئول پیگیری مسائل دانشجویان در دانشگاه است و مشکلات دانشجویان را در سطح دانشگاه تا وزارت علوم پیگیری می‌کند. تمهیداتی انجام داده‌ایم که در مواردی که دانشجویان فکر می‌کنند تا حکم کمیته انضباطی در حقشان عادلانه نبوده است، پیگیر باشیم در این مورد وکیل دانشجویان هستیم.

تشکل های سیاسی موجود در دانشگاه نهایتا می‌توانند مطالبه سیاسی کسری از دانشجویان به نسبت همخوانی گرایش سیاسی شان را انجام دهند؛ در حالی که ما در شورای صنفی به دور از هرگونه گرایشی، نگاه و جهان بینی که دانشجویان دارند برای عموم دانشجویان تلاش می‌کنیم و امیدواریم در این زمینه نهایت اثر بخشی را داشته باشیم.

نظر شما