شناسهٔ خبر: 25134223 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

برای نخستین بار در کشور؛

سیستم فرماندهی واحد در آتش‌نشانی پایتخت اجرایی می‌شود

سیستم فرماندهی واحد(I.C.S) برای اولین بار در سازمان آتش نشانی تهران پیاده سازی و در عملیات های حوادث بزرگ اجرا می شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایلنا، در این راستا یک دوره آموزشی برای آشنایی مدیران عملیاتی سازمان آتش‌نشانی تهران با مشارکت مرکز آموزش این سازمان و توسط ایان کاکس، رابرت رئا و جان لو سه تن از کارشناسان اروپایی در مرکز آموزش بین المللی این سازمان برگزار شد.

دوره آموزشی سیستم فرماندهی حادثه(I.C.S) در اولین مرحله با حضور ۱۲ نفر از مدیران، معاونان عملیاتی و نیز کارشناسان آموزشی سازمان آتش نشانی تهران از روز گذشته آغاز شد که به مدت ۱۰ روز کاری ادامه خواهد یافت.

مجید آرون معاون آموزش و تربیت بدنی سازمان آتش نشانی تهران در خصوص چگونگی برگزاری این دوره آموزشی گفت: با مطالعه و بررسی انجام شده از سرفصل های مورد نیاز برای اجرای عملیات های امدادی که توسط گروهی از کارشناسان و اساتید این مرکز آموزشی صورت گرفت، دوره آموزشی سیستم فرماندهی واحد در نظر گرفته شد.

وی اضافه کرد: با تدابیر و راهبردهای مهندس مهدی داوری مدیر عامل سازمان آتش نشانی تهران و با پیگیری مستمر معاونت آموزش سازمان، این دوره آموزشی به منظور ارتقاء سطح علمی و عملیاتی فرماندهان ارشد عملیات در صحنه حوادث و آتش سوزی ها، با همکاری کارشناسان و اساتید با تجربه یک شرکت اروپایی در محل مرکز آموزش بین المللی این سازمان برگزار شد.

آرون هدف از این دوره را آشنایی مدیران و معاونین عملیات سازمان با اصول سیستم استاندارد فرماندهی حادثه ذکر کرد و در خصوص مباحث این دوره اظهار داشت: براساس ساختار دوره، فاکتورهای عملیاتی مهمی از جمله ویژگی های سیستم(ICS)، فرماندهی یکپارچه، شرح وظائف و سازماندهی نیرو ها در سیستم مربوطه، وظائف واحد های مرتبط، پیاده سازی و اجرائی کردن سیستم فرماندهی حادثه بصورت جامع و نیز استاندارد در مدیریت حوادث و آتش سوزی گسترده دراین دوره به فراگیران آتش نشانی آموزش داده می شود.

معاون آموزش و تربیت آتش نشانی خاطرنشان کرد: با پایان یافتن این دوره آموزشی، کارگروهی متشکل از مدیر عامل، معاون عملیات، معاون آموزش و نیز افرادی که این دوره را گذرانده اند، چگونگی پیاده سازی این سیستم درقالب دسته بندی ها، اولویت ها و مسیرها مشخص می شود تا در آینده نزدیک در سطح این سازمان پیاده سازی شود.

آرون با اشاره به فوائد این سیستم، تاکید کرد: اجرای این سیستم علاوه بر کاهش خسارت به تجهیزات و کاستن آسیب دیدگی پرسنل عملیاتی، سبب سازماندهی بهتر نسبت به قبل در حوادث بزرگ خواهد شد.

پرویز رزمیان‌فر عضو هیئت‌مدیره و مشاور مدیریت سازمان آتش‌نشانی تهران نیز اظهار داشت: سیستم فرماندهی واحد تاکنون در کشور نبوده و برای اولین بار است که با تلاش معاونت آموزش سازمان آتش نشانی تهران درحال انجام است.

وی درباره اهمیت این سیستم گفت: سیستم فرماندهی واحد یا سیستم I.C.S یک سیستم عملیاتی منسجم و با برنامه است که به ویژه در حوادث گسترده اهمیت آن نمود پیدا می کند. در این سیستم وظایف هر نیرو و عملکرد نیروها در قالب سیستم فرماندهی واحد تعریف شده تا با کنترل نیروهای عملیاتی و در نظر گرفتن ایمنی هایی که باید در محیط حادثه باشد، از پتانسیل نیروهای انسانی به بالاترین شکل ممکن استفاده شده و عملیات اطفایی و امدادی ایمن و مناسب انجام می شود.

رزمیان‌فر خاطرنشان کرد: پس از برگزاری این دوره آموزشی و آشنایی مسئولین عملیاتی با این سیستم، این سامانه فرماندهی به مرور در ایستگاه‌ها و شهر تهران اجرا می‌شود که قطعا با پیاده‌سازی آن در مجموعه عملیاتی سازمان، پاسخگویی به حوادث به بهترین شکل انجام خواهد شد.

عضو هیئت‌مدیره سازمان تاکید کرد: در حال حاضر از سوی اغلب کشورهای دنیا از این سیستم بهره گرفته می‌شود که امید است این سیستم بتواند در کشور ما هم رهگشای عملیات‌ها در حوادث و آتش‌سوزی‌های بزرگ شود.

نظر شما