شناسهٔ خبر: 25134205 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: نصر-قدیمی | لینک خبر

گزارش نصر از صحن شورا/

شورای شهر تبریز و چالش احداث مجتمع تجاری، خدماتی و مسکونی 18 طبقه در ولیعصر

نصر: جلسه علنی شورای اسلامی تبریز با حضور اعضای شورا و عابدین خرم، فرمانده سپاه عاشورا به مناسبت روز پاسدار و جانباز در تالار شهردار عمارت شهرداری برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش نصر، شکور اکبرنژاد رئیس شورا اسلامی کلانشهر تبریز صبح امروز در صحن علنی شورا ضمن تبریک ولادت امام حسین و امام سجاد در ایام پیشین ، روز زمین پاک را نیز گرامی داشت، گفت: امیدوارم در این روز  تمام بشریت در راستای سلامتی محیط زیست تلاش کنند و قدردانی از این نعمت الهی را فراموش نکنند.

این گزارش می افزاید، فریدون بابایی اقدم یکی از اعضای شورا در ابتدای جلسه ضمن تذکر در خصوص عدم تشکیل جلسه مختص ماده ۱۰۰ شهرداری، اذعان داشت: از اول سال تا امروز هیچ جلسه برای بررسی ماده ۱۰۰ تشکیل نشده است از این رو  مناطق مختلف شهرداری در  پرداخت حقوق به مشکل بر خواهند خورد.

در ادامه جلسه، کریم صادق زاده سخنگوی شورای اسلامی شهر تبریز با ابراز تاسف از اینکه متاسفانه مردم از عملکرد شورا رضایت لازم را ندارند گفت: برای رفع دغدغه مردم در شهر تلاش زیادی نمی شود و این امر سبب نارضایتی شهروندان شده است، برای مثال درآستانه روز جانباز و رزمنده هستیم ولی به درد و دل آنها رسیدگی نمی کنیم.

وی ادامه داد: اخیرا نامه از یک جانباز به دست من رسیده است که هفت دستور از سوی مدیران شهری در آن قید شده  اما هنوز مشکل این جانباز لاینحل باقی مانده است.

وی افزود: میزان حقوق کارگران طبق قانون کار مشخص است، اما گاها بعضی افراد در پرداخت حق آنها سلیقه ای برخورد می‌کنند.

وی  با بیان اینکه همچنان ناهماهنگی های فراوان در شهرداری تبریز به چشم می خورد که باعث رنجش مردم می شود، گفت: قرار نیست چون عضو شورای شهر هستیم چشم بر روی اقدامات غیر منطقی ببندیم.

این عضو شورا ادامه داد: نوع همکاری شورای شهر و شهرداری باید تغییر پیدا کند و مدیران شهرداری نسبت به رعایت سلسله مراتب اداری پایبند باشند.

این گزارش می افزاید، لایحه مشارکت شهرداری با بخش خصوصی برای احداث مجتمع تجاری، مسکونی و خدماتی در زمینی به مساحت 1300 متر مربع و با 18 طبقه سازه، در منطقه ولیعصر در این جلسه مطرح شد و مورد بررسی اعضای شورا قرار گرفت.

غلامحسین مسعودی ریحان رئیس کمیسیون سرمایه گذاری در این خصوص گفت: آورده شهرداری برای این پروژه عوارض محلی ساخت و ساز این مرکز خواهد بود  که 26 درصد کل سرمایه گذاری را شامل می شود،کل سرمایه گذاری 44 میلیارد تومان و آورده بخش خصوصی نیز مبلغ 33 میلیارد  تومان است.

وی با بیان اینکه  باید به این موضوع به صورت واقع بینانه نگاه کنیم، افزود: در وضعیت اقتصادی فعلی شهرداری به ویژه اینکه ریالی نقدینگی هم از سوی شهرداری هزینه نمی شود، اجرای این پروژه بسیار مفید است.

محمدباقر بهشتی از دیگر اعضای شورا نظر خود در خصوص موضوع را اینگونه بیان کرد: زمین مورد بحث کاربری ورزشی داشته و موقعیت آن به هیچ وجه مناسب فعالیت تجاری  نیست، محل این زمین در برابر یک مدرسه دخترانه است که به هیچ وجه  برای ارتفاع مذکور  قابلیت احداث ندارد، این طرح  مصداق مجسم شهرفروشی است!

وی گفت: پیشنهاد می کنم در جهت تکریم مردم، درباره احداث مجتمع 18 طبقه در همسایگی ساکنین این محل، از خود آنها نظر سنجی کنیم!

سونیا اندیش نائب رئیس شورا در ادامه بررسی وضعیت زمین فوق الذکر گفت: مستندات زمین مورد نظر باید قبلا در اختیار اعضای شورای شهر قرار می گرفت و هنوز دقیقا معلوم نیست ما درباره کدام زمین صحبت می کنیم! شهرداری چگونه در داخل  یک محله مجوز احداث 18 طبقه را صادر  کرده است؟

عبدالله تقی پور از اعضای دیگر شورا در خصوص موضوع مطرح شده اذعان داشت: در یک دهه گذشته به حد کافی تراکم فروشی در منطقه ولیعصر صورت گرفته است،  تراکم فروشی امنیت و آرامش شهروندان را از بین می برد، چرا شهرداری صدور پروانه را در قالب مشارکت مطرح می کند؟ آیا می خواهیم با این کار به تصمیم غلط تراکم فروشی وجاهت ببخشیم؟

شهرام دبیری در ادامه واکاوی موضوع وضعیت این زمین گفت: این پروژه مشارکتی به یک سرمایه برای شهرداری تبدیل می شود که در دوره های آتی می توان از آن منتفع شد اما کاربری های ورزشی و خدماتی نیز باید در کنار این پروژه پیش بینی می شد، از همکاران می خواهم بجای نگاه ایده آلیستی، به صورت عملیاتی به این پروژه ها نگاه کنند. آنچه شورا باید درباره آن نظر می دهد، صرفا درباره سقف سرمایه گذاری است. درباره کاربری و سایر مختصات فنی، نیازی به رای شورای شهر نیست!این طرح مشارکتی، پروژه ای قابل قبول در شرایط رکود فعلی است.

موسایی قایم مقام شهرداری تبریز در عکس العمل به نظرات بیان شده توسط اعضای شورای شهر گفت:بحث نادیده گرفتن ضوابط در این پروژه مطرح نیست و این مشارکت تنها در صورت تایید کمیسیون ماده 5 صورت خواهد گرفت،لایحه مشارکت شهرداری با بخش خصوصی برای احداث مجتمع تجاری، مسکونی و خدماتی در زمینی به مساحت 1300 متر مربع و با 18 طبقه سازه، در منطقه ولیعصر مطرح شد.

این گزارش حاکی است، مقرر شد شورای شهر پس از بازدید میدانی از محل مورد نظر و انجام مطالعات تکمیلی درباره این موضوع تصمیم گیری نمایند.

این گزارش می افزاید، نشست علنی شورای اسلامی شهر تبریز برای تدوین مطالبات مدیریت شهری به منظور طرح در سفر رئیس جمهور،  با حضور مدیران شهرداری غیر مستمع اعلام شد.

انتهای پیام/

نظر شما