شناسهٔ خبر: 25133981 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

14 دانشمند هسته ای مسلمان که به دست موساد ترور شدند

تهران- ایرنا- سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی (موساد) طی چندین دهه گذشته شماری از دانشمندان کشورهای اسلامی بویژه در زمینه هسته ای را با روش های مختلفی به شهادت رسانده است که آخرین مورد آن یک استاد دانشگاه فلسطینی ساکن مالزی بود.

صاحب‌خبر -

پایگاه 'الخلیج الجدید' روز یکشنبه گزارش داد: موساد بسیاری از دانشمندان کشورهای اسلامی در علوم مختلف را با روش های متفاوتی از جمله خفه کردن، سوزاندن در آتش، شلیک گلوله، بمب گذاری خودرو، انفجار از راه دور وتصادف های ساختگی ترور کرده است.
رژیم صهیونیستی موساد را در سال 1949 میلادی با هدف انجام ماموریت های خاص از جمله ترور دشمنان این رژیم تاسیس کرد.
در ادامه این گزارش، فهرستی از برجسته ترین دانشمندان اسلامی که عوامل موساد متهم به ترور آنها هستند، ارائه شده است:

** فادی البطش
جدیدترین دانشمند مسلمان که توسط موساد ترور شد دکتر فادی البطش استاد فلسطینی ساکن کوالالامپور پایتخت مالزی بود که روز شنبه اول اردیبهشت جاری توسط چند فرد ناشناس در حین عزیمت به مسجد برای اقامه نماز صبح به شهادت رسید.
البطش، (35ساله) که از اهالی شهر 'جبالیا' در نوار غزه بود، درجه دکترا در رشته مهندسی الکترونیک داشت و در دانشگاه مالزی تدریس می کرد .
وی در دوران فعالیت علمی اش موفق به کسب چند جایزه شده بود. البطش در کنفرانس های علمی مختلف در ژاپن، انگلیس، فنلاوند و غیره شرکت کرده و دارای چندین مقاله مهم بود.
رسانه های رژیم صهیونیستی مدعی شده اند که این استاد فلسطینی عضو جنبش حماس و مهندس پهپاد بود.

** محمد الزواری
الزواری (1967-2016)، مهندس تونسی در رشته هوافضا بود که به گردان های 'عزالدین قسام' کمک کرد هواپیماهای بدون سرنشین از نوع 'ابابیل' بسازند. رساله دکترای وی درباره زیردریایی های کنترل از راه دور بود. الزواری در سال 2016 (1395) در شهر 'صفاقس' واقع در جنوب شرق تونس با شلیک 20 گلوله به شهادت رسید.
رسانه ها اعلام کردند تیمی متشکل از هشت خارجی و یک عرب وی را ترور کرده اند. نیروهای امنیتی تونس در نهایت موفق شدند پنج نفر از آن ها را بازداشت کنند.

**مصطفی احمدی روشن
دکتر احمدی روشن (1980-2012) یکی از دانشمندان هسته ای ایران بود که به شیوه الزواری با شلیک گلوله ترور شد. یک موتور سوار یک بمب چسبان را به خودروی وی متصل کرد که در پی آن وی شهادت رسید. این ترور تنها یک روز پس از آن رخ داد که 'بینی گانتس' فرمانده ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرده بود 'سال 2012 سال حساسی برای ایران خواهد بود'.

**مجید شهریاری و فریدون عباسی دوانی
دکتر شهریاری وعباسی دو دانشمند هسته ای ایران نقش محوری در مدیریت برنامه هسته ای ایران داشتند. شهریاری در روز 8 آذر ماه 89 در انفجار خودرو بمب گذاری شده به شهادت رسید.

فریدون عباسی دوانی نیز صبح همان روز مورد سوء قصد قرار گرفت اما جان سالم به در برد. وی در حالی که مشغول رانندگی بود متوجه نصب بمب توسط یک موتورسوار به در ماشین شد و در همین لحظه از خودرو بیرون پرید وزنده ماند.
مقامات جمهوری اسلامی ایران، موساد را عامل ترور این دو دانشمند اعلام کردند.

**مسعود علیمحمدی
دکتر علیمحمدی (1960-2010) ، دانشمند ایرانی متخصص در فیزیک ذرات بود. وی در راه رفتن به دانشگاه هدف انفجار قرار گرفت. ایران، آمریکا ورژیم صهیونیستی را مسئول این حادثه دانست. نیروهای امنیتی ایران عامل ترور را دستگیر کردند. وی یک بوکسور به نام 'مجید جمالی فشی' بود که اعتراف کرد موساد در مقابل انجام این ترور 120 هزار دلار به وی پرداخت کرده است.

**جاسم الذهبی
وی پروفسور و رئیس دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه بغداد بود که در 11 آبان ماه 1385به همراه همسر و پسرش در ورودی دانشگاه توسط قاتلان حرفه ای ناشناس با شلیک گلوله ترور شدند.

**ابراهیم الظاهر
دکتر الظاهر، دانشمند هسته ای عراقی از دانشگاه های کانادا بود وپس از سقوط نظام صدام در سال 2003 به عراق بازگشت و ودر دانشگاه دیاله عراق و همچنین شورای این استان مشغول به کار شد. اما در 2 دی ماه 1383 افراد مسلح ناشناس در بعقوبه از داخل یک خودرو به وی که در حال رانندگی بود شلیک کردند و بر اثر آن خودروی وی به داخل نهر 'ساریة' سقوط کرد.

**نبیل فلیفل
فلیفل، دانشمند فلسطینی از اردوگاه 'الامعری' در نزدیکی شهر رام الله در کرانه باختری بود. او فیزیک هسته ای خوانده بود و وکمتر از30 سال داشت. فلیفل پیشنهادهای فراوانی برای کار در خارج از فلسطین داشت که همه آنها را رد کرده بود. وی ناگهان ناپدید شد ودر 8 اردیبهشت ماه 1363 جسدش در منطقه 'بیت عور' واقع در غرب رام الله در 28 آوریل 1984 پیدا شد.

**رمال حسن رمال
رمال (1991 – 1951) ، دانشمند لبنانی که در یک آزمایشگاه پژوهشی در فرانسه به شکل مشکوکی درگذشت. تا به امروز معمای چگونگی مرگ وی تا به امروز حل نشده است. مجله فرانسوی 'لو پوئن' اعلام کرد او یکی از مهمترین دانشمندان معاصر در دانش فیزیک بود. منابع خبری اعلام نکردند که رمال هدف تهدید قرار گرفته است و یا تلاش کرده به کشور زادگاهش بازگردد، همچنین هیچ اثری بر روی اعضای بدنش نبود.

** سلوی حبیب
سلوی نویسنده چند کتاب بود. کتاب آخرش با عنوان ' نفوذ صهیونیسم در آفریقا ' که قصد انتشارش را داشت، بهانه کافی بود تا در آپارتمانش در مصر سرش را ببرند. خانم حبیب استاد 'مؤسسه مطالعات آفریقا' در قاهره بود و تحقیقات امنیتی نتوانست قاتل وی را مشخص کند. ولی سازمان موساد متهم اصلی بود.

**سمیر نجیب
نجیب، دانشمند هسته ای مصری و استاد دانشگاه 'دیترویت' آمریکا در سال 1967 ترور شد. وی هنگامی که پس از جنگ سال 1967 میان مصر و 'اسرائیل' تصمیم گرفت به کشورش بازگردد، درست در شب سفرش و هنگامی که در خودروی شخصی اش در حال رانندگی بود، یک کامیون بزرگ با وی تصادف کرد وبلافاصله جان سپرد. آن کامیون نیز ناپدید شد و این حادثه به عوامل ناشناس نسبت داده شد.

**جمال حمدان
حمدان (1928-1993) ، یک تاریخ نگار مصری بود که در پی آتش گرفتن آپارتمانش در قاهره در سال 1993 (1372) کشته شد. جسد وی پس از این که نیمی از پیکرش به سبب آتش سوزی ناشی از نشت گاز سوخته بود، کشف شد. ولی برادر وی اعلام کرد که آثار ضربات با یک شیء نوک تیز بر سر برادرش را مشاهده کرده است. شاهدان عینی نیز اعلام کردند سه کتابی که جمال نگارش آن ها را به پایان برده بود و مهمترین آنها کتابی با عنوان 'یهود، صهیونیسم و بنی اسرائیل' بود از خانه او ناپدید شده اند. همچنین یک زن و مرد خارجی که حدود دو ماه نیم در آپارتمانی درست بالای آپارتمان وی ساکن بودند، ناگهان ناپدید شدند.

**یحیی المشد
المشد (1932- 1980)، دانشمند هسته ای مصری بود که در برنامه هسته ای عراق پس از متوقف شدن برنامه هسته ای این کشور در زمان 'انور سادات' مشارکت کرد. وی در اتاقش در هتل 'مریدین' (meridien) در پاریس در سال 1980 (1359) ترور شد و جسدش در حالی که با ضربه یک وسیله برنده بر سرش کشته شده بود، در اتاقش پیدا شد. این حادثه پس از آن به عوامل ناشناس نسبت داده شد، ولی براساس اطلاعاتی که در برنامه 'فوق محرمانه ' در شبکه الجزیره در سال 2002 پخش شد، پلیس فرانسه در گزارشی اعلام کرد یک سازمان یهودی که روابطی با مقامات فرانسه دارد، متهم به ترور وی است.
خاورم**9329** 1049

نظر شما