شناسهٔ خبر: 25133635 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

خوزستان| وقتی تحریم‌های داخلی دست تحریم‌های خارجی را از پشت می‌بندد

R41468/P1357/S6,57/CT7

هیچ کدام از شرکت‌های موجود در شهرک صنعتی ماهشهر به واسطه تحریم‌های بین‌المللی تعطیل نشده تحریم‌های داخلی، بی‌تدبیری‌های مدیریتی و تامین منافع شخصی از مهم‌ترین دلایل نابودی صنایع کوچک و پایین دستی موجود در این شهرک است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بندرماهشهر، شهرک صنعتی بندرماهشهر با مساحت 700 هکتار در فاصله 3 کیلومتری شهرستان بندر ماهشهر واقع شده، شهرستانی با 22 شرکت پتروشیمی که بیش 45 درصد صنایع پتروشیمی کشور را در خود جا داده است.

شرکت‌هایی که می‌توانند با تامین خوراک از شهرک صنعتی بندرماهشهر با هدف توسعه صنایع پایین دستی که حلقه مفقوده اشتغال‌زایی است تحولی در اشتغال‌زایی و کاهش آمار بیکاری به وجود آورند.

شهرستان بندرماهشهر علاوه بر ارتباط ریلی و جاده‌ای، دارای بندرصادراتی بوده که این مزیت موجب جذب سرمایه‌گذاران زیادی شده که متاسفانه به‌ دلیل اوضاع بد شهرک صنعتی موجب بی‌توجهی سرمایه‌گذاران به این شهرک شده است.

حمایت از زنجیره‌ی کار و تلاش

مقام معظم رهبری بیش از یک دهه است که شعار سال را با محوریت مسائل اقتصادی نامگذاری می‌کنند، این مسئله حاکی از اهمیت مسائل اقتصادی و معیشتی مردم برای ایشان است.

ایشان فروردین امسال نیز در اجتماع زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی «کالای ایرانی را از این جهت که محصول نهایی برنامه‌ریزی، سرمایه‌گذاری و کار و ابتکار قشرهای مختلف مردم و مسئولان است، با عظمت و مهم خواندند و افزودند: فعالان اقتصادی و تولیدگران با "سرمایه‌گذاری"، مسئولان با "برنامه‌ریزی"، جوانان با "دانش و طراحی" و کارگران با "کار و تلاش" محصولی به جامعه ارائه می‌کنند که مردم نیز علاوه بر نقش‌آفرینی در تولید، باید با تعصب و غیرت و خرید و مصرف کالای ایرانی از محصول نهایی این زنجیره‌ی کار و تلاش حمایت کنند.

امام خامنه‌ای «بازاریابی صادراتی» را از دیگر راه‌های حمایت از کالای ایرانی برشمردند و با اشاره به وظایف سنگین وزارت خارجه، مسئولان بازرگانی و فعالان اقتصادی، بیان کردند: اگر بتوانیم 20 درصد نیاز بازارهای 15 همسایه‌ ایران را با کالای مرغوب ایرانی تأمین کنیم، در ایجاد اشتغال و افزایش ثروت ملی گام‌های مهمی برداشته‌ایم.

ناکامی دوران پسا برجام

مدیر عامل شرکت خدماتی شهرک صنعتی بندرماهشهر در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در بندرماهشهر اظهار داشت: شهرک صنعتی بندرماهشهر دارای 62 واحد که 52 واحد آن فعال(نیمه فعال) و 10 واحد راکد و کاملا غیرفعال است این شهرک با ظرفیت 2 هزار نفر آغاز به‌کار کرده که متاسفانه هم اکنون فقط 200 نفر در آن فعالیت می‌کنند.

احمد هرمز افزود: خریدار عمده کالاهای تولید شده در شهرک صنعتی، پتروشیمی‌های منطقه هستند و کمتر به محصولات صادرات محور توجه شده که علت این بی‌توجهی و عدم حمایت مسئولان مربوطه است.

وی بیان کرد: در دوران پسابرجام گشایش‌های خوبی در جهت خرید ماشین آلات و تامین مواد اولیه با کیفیت ایده آل و حتی جذب سرمایه‌گذار صورت گرفت اما با توجه به اینکه در این دوران جابه‌جایی پول در بانک‌های بین‌المللی میسر نبود همه این گشایش‌ها ناکام ماند.

وی گفت: هیچ کدام از شرکت‌های موجود در این شهرک به واسطه تحریم‌های بین‌المللی تعطیل نشدند؛ تحریم‌های داخلی، بی‌تدبیری‌های مدیریتی و تامین منافع شخصی از مهم ترین دلایل نابودی صنایع کوچک و پایین دستی موجود در این شهرک است.

کارنامه بی‌فروغ مسئولان نظارتی  و اجرایی ماهشهر

دبیر مجمع متخصصین و نماینده کانون کارآفرینان استان خوزستان گفت: با توجه به استقرار صنایع بزرگ و پتروشیمی‌ها در منطقه اصلا قابل قبول نیست که صنایع کوچک و پایین دستی در رکود و تعطیلی به سر ببرند بدون شک این یک ایراد بزرگ در کارنامه مدیریتی مسئولان نظارتی  و اجرایی شهرستان است.

وی در ادامه افزود: در صنایع بزرگ منطقه از جمله پتروشیمی‌ها و منطقه ویژه ماموران خرید و قدرت آنها که بدون ترس در محیطی امن به این امر دامن زده و به راحتی صنایع کوچک و پایین دستی را نابود کرده‌اند.

هرمز بیان کرد: تمام واحدهای تولیدی شهرک صنعتی بندرماهشهر زیر 10 درصد ظرفیت خود در حال تولید هستند که همین امر باعث شده سرمایه گذاران جدید پس از مشاهده وضعیت واحدهای تولیدی و صنایع کوچک از سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال منصرف شوند در صورتی که اگر از ظرفیت موجود استفاده کنند، علاوه بر تامین مواد مصرفی صنایع بزرگ منطقه می‌توانند برای 5 هزار نفر کار ایجاد کنند.

مدیرعامل شرکت خدماتی شهرک صنعتی بندر ماهشهر گفت: از همه مسئولان این شهرستان درخواست ایجاد کارگروهی جهت رفع تحریم های داخلی که توسط صنایع بزرگ اعمال شده‌اند و همچنین برخورد با ماموران متخلف خرید پتروشیمی در راستای رونق تولیدات منطقه و ایجاد اشتغال را دارم.

 حتی سبزی و نان را خارج از شهرستان تهیه می‌کنند

حجت الاسلام والمسلمین سید سلمان هاشمی امام جمعه شهرک طالقانی بندرماهشهر چندی پیش در هیمن زمینه عنوان کرد که برخی شرکت‌های منطقه مایحتاج خود را خارج از استان و یا خارج از شهرستان تهیه می‌کنند. برخی از آنها حتی سبزی خوردن و نان خود را از خارج از شهرستان تهیه می‌کنند در صورتی که تهیه این چنین اقلامی از شهرستان به راحتی امکان پذیر است. چنین مسائلی اجحاف در حق مردم شهرستان است و باید سریع‌تر جلوی آن گرفته شود.

مدیرعامل شرکت انرژی پارس وطن در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم بندرماهشهر نیز اظهار داشت: شروع فعالیت شرکت انرژی پارس وطن در سال 89 با 18 نفر و 8 نمونه چسب و پوشش مقاوم بود که در صورت استقبال شرکت‌های منطقه ویژه باید نیرو خود را به80 نفر افزایش می دادیم.

هرمز افزود: متاسفانه غیر از پتروشیمی بندرامام هیچ شرکتی با ما همکاری نکرد و شرکت ما هم اکنون با 5 درصد ظرفیت اسمی خود و 6 نفر در حال فعالیت است.

وقتی مدیران  بومی نباشند چنین می‌شود

به گزارش تسنیم اینکه چرا با وجود چنین ظرفیت‌هایی در ماهشهر اما نگاه‌ها به خارج از شهرستان معطوف شده جای تعجب و سوال است اما نکته مهم این است که شرکت‌های پتروشیمی گویا به صنایع پایین دستی نگاه از بالا به پایین دارند و شاید هم باید موضوع مهم "اقتصاد مقاومتی" و بحث "خرید از شهرستان و استان" را اول به برای مسئولان نظارتی و اجرایی شهرستان و استان و سپس برای مسئولان پتروشیمی‌ها یادآوری کرد.

همه این چشم‌پوشی‌هایی که پتروشیمی‌ها به صنایع شهرستانی مجاروشان دارد در صورت حل و رفع می‌تواند رونق چشم‌گیری را در زمینه اشتغال شهرستان و یا حتی استان رقم بزند البته ناگفته نماند وجود بیش از 80 درصد مدیران پروازی پتروشیمی‌ها بی‌شک در خرید خوراک پتروشیمی‌ها از شهرستان‌ها و یا استان‌های زادگاه این مدیران بی‌تاثیر نیست.

انتهای پیام/ح

نظر شما