شناسهٔ خبر: 25133422 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: خرداد | لینک خبر

ورود مدعی‌العموم به بحران کم آبی استان کرمان

صاحب‌خبر -
خرداد:دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کرمان گفت: در راستای صیانت از منابع آبی تعداد ۱۰۴ حلقه چاه غیر مجاز طبق دستورات قضایی توسط شرکت آب منطقه ای استان مسدود و تعداد ۴۳۸دستگاه و ادوات حفاری غیرمجاز توقیف شده است

به گزارش خرداد به نقل از ایلنا، دادخدا سالاری اظهار داشت:از سال گذشته تا کنون یک هزار و ۹۴۶فقره چاه غیرمجاز توسط شرکت آب منطقه ای در استان کرمان از شناسایی شده است

دادستان کرمان  با هشدار به اینکه آبهای سطحی ما با بحران جدی روبرو است و وضعیت آبهای زیر زمینی نیز بسیار نامناسب است،  تعداد چاه های پر و مسلوب المنفعه شده در استان کرمان  طی سه سال گذشته را ۳هزار و ۵۳۳ اعلام کرد و افزود:طی این مدت  ۷۵۵مورد تقلیل بهره برداری از چاه های مجاز دارای اضافه برداشت داشته ایم.

این مقام قضایی خاطرنشان ساخت: صیانت از منابع آب نیاز به فرهنگ سازی دارد که در این خصوص نیز مشارکت همه افراد و دستگاه‌ها ضروری است و عزم همگانی را می‌طلبد.

وی تصریح کرد: دستگاه قضائی  به عنوان حافظ منابع و منافع مردم با استفاده از ظرفیت قضایی خود در صیانت از منابع آب وارد مقوله حفظ و صیانت از منابع آبی شده است .

سالاری با اشاره به اینکه امروز موضوع  آب به لحاظ اهمیت به  یکی از مسائل  مهم کشور تبدیل شده است،تاکید کرد: معضل آب و بحران آب به عنوان یک معضل اجتماعی صرف مطرح نیست و به عنوان یک بحث امنیتی مطرح می شود.

این مقام قضائی با اشاره به مصرف بخش عمده منابع آبی در حوزه کشاورزی، گفت: راندمان آب در این حوزه نیز پائین است و در این راستا بایداستفاده از شیوه های نوین آبیاری با سرعت بیشتری انجام شود.

دادستان کرمان به ظرفیت‌های مناسب شورای حفظ حقوق بیت‌المال استان اشاره کرد و گفت: ترکیب مناسب مقام های قضایی و اجرایی مرتبط با موضوع در این شورا ظرفیت های  بسیار مناسبی را در جهت صیانت از منابع آب و اراضی را به وجود آورده است.

دادستان کرمان در پایان به اجرای  طرح همیاران آب که از ابتکارات استاندار محترم استان کرمان می‌باشد اشاره کرد و افزود: اجرای این طرح  توانسته است تاثیر مطلوبی را بر مدیریت آب داشته باشد.

نظر شما