شناسهٔ خبر: 25133212 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

افزون بر هزار دهیاری در سیستان و بلوچستان تاسیس می شود

به گزارش ایرنا باقر کرد روز یکشنبه در چهاردهمین اجلاس رسمی شورای اسلامی سیستان و بلوچستان اظهار داشت: این دهیاری ها امسال در 2 الی سه مرحله در این استان تاسیس

صاحب‌خبر - به گزارش ایرنا باقر کرد روز یکشنبه در چهاردهمین اجلاس رسمی شورای اسلامی سیستان و بلوچستان اظهار داشت: این دهیاری ها امسال در 2 الی سه مرحله در این استان تاسیس می شوند.
وی بیان کرد: تا زمانی که دهیاری ها شکل نگیرند توسعه روستایی غیر ممکن می شود بنابر این دهیاری ها نقش اساسی در این زمینه دارند.
وی افزود: سیستان و بلوچستان تنها استانی در کشور است که در آن روستا هم زاده و هم نابود می شود.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری سیستان و بلوچستان گفت: به دلیل خشکسالی های متوالی در این استان برخی از روستاییان مجبور به کوچ می شوند که نتیجه آن پیدایش روستای جدید و زوال روستای قبلی است.
کرد اظهار داشت: جابجایی روستا سبب می شود تا شاخص های بهداشتی و آموزشی در این مناطق پایین باشد.
وی گفت: همچنین شهر بمپور از توابع ایرانشهر بزودی به شهرستان ارتقا می باید که این امر توسعه و پیشرفت این منطقه را بدنبال دارد.
مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری سیستان و بلوچستان نیز در این نشست اظهار داشت: هم اینک هزار و 625 دهیاری فعال در این استان وجود دارد.
آرش جمالزهی اظهار داشت: هزار و 469 دهیار مرد و 156 دهیار زن در سیستان و بلوچستان مشغول به فعالیت هستند.
وی افزود: هم اینک 74 درصد جمعیت روستایی سیستان و بلوچستان زیر پوشش دهیارها هستند.
وی ادامه داد: هزار و 170 مجوز تاسیس دهیاری در روستاهای بالای 30 خانوار در سیستان و بلوچستان اخذ شده است‌.
وی تصریح کرد: یک میلیون و 400 هزار نفر معادل 51.5 درصد جمعیت سیستان و بلوچستان در روستاها زندگی می کنند که تاسیس دهیاری ها نقش مهمی در ارتقای شاخص های خدمات رسانی به روستاییان دارد.
مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری سیستان و بلوچستان گفت: خدمات رسانی به روستاها سبب ماندگاری روستاییان شده و از پدیده حاشیه نشینی نیز جلوگیری می کند.
جمالزهی اظهار داشت: سه هزار و 171 روستا عضو شورای روستایی در سیستان و بلوچستان هستند.
وی بیان کرد: 100 روستای هدف گردشگری در کارگروه گردشگری توسط دفتر امور روستایی سیستان و بلوچستان مصوب شد که از این تعداد به پنج روستا معادل پنج میلیارد ریال در سال 95 اعتبار تخصیص داده شده است.
وی ادامه داد: یک میلیارد تومان اعتبار برای 10 روستا به منظور اجرای طرح های گردشگری از محل اعتبارات سال 96 در سیستان و بلوچستان اختصاص یافت.
وی افزود: این اعتبار برای 10 روستای هدف و هر روستا مبلغ 100 میلیون تومان تخصیص داده شده که دهیاران موظفند با ارائه طرح توجیهی و هماهنگی و مشارکت با بنیاد مسکن و میراث فرهنگی و گردشگری تا پایان سال مالی 96 این اعتبار را جذب کنند.
وی گفت: این اعتبارات به روستاهای چانف در نیکشهر، چاه حسینعلی در زاهدان، کج در ایرانشهر، فیروزآباد در سرباز ، کلپورگان در سراوان، درک و بندر تنگ در کنارک، بالاخانه در نیمروز، کرکوه در هیرمند و روستای تنگ سرحد در نیکشهر اختصاص یافته است.
نماینده مردم هیرمند در شورای اسلامی سیستان و بلوچستان نیز در این نشست گفت: مردم شمال استان به دلیل نبود آورد آب رودخانه هیرمند دچار آسیب های جدی شده اند.
مسعود دهمرده اظهار داشت: کشاورزان با هزاران امید زمین های کشاورزی خود را زیر کشت بردند اما به دلیل خشکسالی دچار خسارت های زیادی شدند که جای خالی اداره کل امور عشایری، جهاد کشاورزی و ستاد بحران در این قضیه احساس می شود.
وی ادامه داد: مسئولان و دستگاه های دست اندرکار باید به موضوع خشکسالی شمال سیستان و بلوچستان به طور جد ورود پیدا کنند.
وی تصریح کرد: تنها منبع درآمد مردم سیستان کشت گندم بوده که آن هم نابود شده و منبع درآمد دیگری ندارند.
نماینده مردم هیرمند در شورای اسلامی سیستان و بلوچستان گفت: متاسفانه از ظرفیت های مرز برای امرار و معاش مردم منطقه سیستان به خوبی استفاده نمی شود و بازارچه های مرزی در بیشتر ایام سال بسته هستند.
دهمرده اظهار داشت: متاسفانه خشکسالی و نبود مدیریت صحیح از مرز سبب کوچ مردم از منطقه سیستان شده که این امر تبعات بسیار منفی برای کشور بدنبال دارد.
3213**6081
انتهای پیام

نظر شما