شناسهٔ خبر: 25132893 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

زمین پاک؛ شعاری که دانش آموزان ملایر عملیاتی کردند

به گزارش ایرنا، دانش آموزان ملایری در شهر جوکار، روز یکشنبه با پاک کردن محیط زیست خود، روز زمین پاک را با شعار 'نه به کیسه های پلاستیکی' گرامی داشتند و اعلام

صاحب‌خبر - به گزارش ایرنا، دانش آموزان ملایری در شهر جوکار، روز یکشنبه با پاک کردن محیط زیست خود، روز زمین پاک را با شعار 'نه به کیسه های پلاستیکی' گرامی داشتند و اعلام کردند که 'زمین تنها خانه ما است و باید آن را سبز و پاک نگه داریم'.
روز زمین پاک در حقیقت جشنی برای محیط زیست بود که دانش آموزان ملایری در کنار مسئولان و دست اندر کاران محیط زیست استان همدان، با پاک سازی محیط زیست خود، حفظ و حراست از زمین را وظیفه ای همگانی و آن را مساوی با بستر سلامت همگانی دانستند.
'مراقب زمین مان باشیم'، این شعاری بود که دانش آموزان ملایری را به صف کرده بود تا با در دست گرفتن کیسه های زباله و پاکیزه کردن محیط پیرامون، به همنوعان خود هشدار دهند که آلودگی محیط زیست، یعنی توقف تدریجی زندگی و با حمایت از محیط زندگی از زندگی خود حمایت کنیم.
دانش آموزان ملایری در روز زمین پاک نشان دادند که دلشان برای محیط زیست می تپد و به دست اندرکاران گوشزد کردند، هماهنگی و سازگاری با محیط زیست از ارکان توسعه پایداراست؛ شعاری راهبری که همزمانی روز جهانی زمین پاک با هفته سلامت، می تواند زمینه ای مساعد برای همراه و همگام کردن اقشار مختلف مردم برای حفظ و حراست از محیط زیست باشد.
در این میان همراهی سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست همدان و دیگر مسئولان ملایر و بخش جوکار با دانش آموزان، بیانگر این بود که محیط زیست و حفظ زمین موضوعی بسیار جدی با اولویت بالا در کشور و جهان است که همه آحاد مردم باید برای حفظ آن دغدغه داشته باشند.
سیدعادل عربی در آیین گرامیداشت روز زمین پاک در پارک الغدیر شهر جوکار ملایر، اظهار کرد: همزمان با دوم اردیبهشت ماه روز زمین پاک، در بیش از 20 نقطه از استان همدان آئین پاک سازی محیط زیست توسط دانش آموزان اجرا شد.
وی افزود: طبق توافقنامه ای که به صورت ویژه با اداره کل آموزش و پرورش استان همدان امضا کرده ایم، برنامه ای با عنوان 'طرح بی زباله' طی هفته جاری در کل استان با موضوع پسماند و در قالب کلاس های آموزشی و مسابقه برای دانش آموزان اجرا می شود.
عربی ادامه داد: در این راستا مسابقه انشانویسی، خوشنویسی، نقاشی و مقاله نویسی و همچنین تجهیز کتابخانه های منتخب مدارس با موضوع پسماند برگزار و از دانش آموزان و مدارس برتر تجلیل می شود.
وی آگاه سازی دانش آموزان، حفظ محیط زیست برای آیندگان، استفاده از توان و ظرفیت کودکان و دانش آموزان به عنوان صاحبان نسل های آینده را برای حفظ محیط زیست، از مهمترین اهداف اجرای این طرح برشمرد و افزود: حفظ محیط زیست و زمین پاک جز با مشارکت و همراهی مردم و مسئولان امکان پذیر نیست.
سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست همدان، آب و پسماند را چالش عمده زیست محیطی استان برشمرد و گفت: از بعد کمیت، بعد اجتماعی، اقتصادی و روانی، کمبود آب مشکلاتی را ایجاد می کند و از طرفی، آلودگی خطر دیگری است که متوجه منابع آبی استان است.
عربی با بیان اینکه حفاظت از کیفیت آب وظیفه مهم ما است، افزود: در این راستا امسال به صورت ویژه، نمونه برداری از منابع آب های سطحی و برخورد جدی با واحدهای آلاینده را دستور کار داریم، بویژه منابع آبی که به عنوان آب شرب هم محسوب می شود.
وی همچنین میزان تولید پسماند در استان و کشور را نگران کننده دانست و اظهار کرد: کنترل و مدیریت پسماند بویژه پسماندهای عادی نیازمند عزم همگانی است.
عربی با تاکید بر اینکه هیچگونه مدیریت و کنترلی روی پسماندهای حاشیه راه ها وجود ندارد، ادامه داد: با توجه به رویداد همدان 2018 و ورود گردشگران و میهمانان خارجی به این استان، ضرورت دارد برای جمع آوری و کنترل پسماندهای پلاستیکی حاشیه روستاها تدبیری اندیشیده شود.
وی یادآور شد: به صورت میانگین روزانه حدود 800 تن پسماند عادی در سطح استان همدان تولید می شود که این میزان نگران کننده و اوضاع غیرقابل تحمل است.
عربی بیان کرد: این در حالیست که هنوز تفکیک زباله از مبدا انجام نمی شود، فرآوری پسماند نداریم و هنوز نتوانسته ایم از پسماند به عنوان طلای سفید استفاده کنیم.
وی با بیان اینکه ناحیه بندی پسماند در همدان انجام شده است، افزود: 2 ناحیه جمع آوری پسماند در استان تعیین شده است تا تمامی پسماندها در این 2 ناحیه متمرکز شده و بتوانیم از این ثروت تولید برق و انرژی تولید کنیم.
دوم اردیبهشت ماه مصادف با 22 آوریل به نام روز زمین پاک نامگذاری شده است.
7528/2090
انتهای پیام

نظر شما