شناسهٔ خبر: 25132334 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

دوم اردیبهشت یادآورعملیات غرورآفرین بازی دراز است

به گزارش خبرنگار ایرنا، در عملیات غرور آفرین بازی دراز، 2 گردان از سپاه و 2گردان از ارتش جمهوری اسلامی ایران حضور داشتند که رشادت های رزمندگان اسلام از جمله

صاحب‌خبر - به گزارش خبرنگار ایرنا، در عملیات غرور آفرین بازی دراز، 2 گردان از سپاه و 2گردان از ارتش جمهوری اسلامی ایران حضور داشتند که رشادت های رزمندگان اسلام از جمله شهید خلبان شیرودی در این عملیات باعث شد تا شهید والامقام بهشتی جمله معروف 'عرفان واقعی خانقاهش بازی دراز است' را بیان کند.
ارتفاعات بازی دراز با قله های بلند و شیب های تند و بریدگی های ممتد یکی از مناطق حساس و با اهمیت استان کرمانشاه است که در هشت سال دفاع مقدس، جلوه های زیبایی از ایثار، فداکاری و جانفشانی رزمندگان اسلام در آن به تصویر کشیده شد.
ارتفاعات بازی دراز در غرب شهر سرپل ذهاب مهم ترین ارتفاعاتی بود که دشمن در جبهه غرب در اختیار داشت، این ارتفاعات از یک سو بر دشت و شهر سرپل ذهاب و پادگان ابوذر (مهمترین پادگان مرزی در جبهه غرب) و راه های ارتباطی آن به طور کامل مسلط بود و از سوی دیگر یک مانع طبیعی عالی برای دفاع عراق از شهرهای قصرشیرین و خانقین محسوب می شد.
ارتفاعات بازی دراز درون مثلث قصرشیرین - گیلانغرب و سرپل ذهاب واقع شده و بر منطقه تسلط کامل دارد و دشمن بعثی از ارتفاعات این منطقه در روزهای ابتدایی جنگ تحمیلی از آن برای دیده بانی استفاده می کرد.
ویژگی های این ارتفاعات باعث شد با فعالیت های مهندسی روی آن، جاده سازی شود و یگان های عراق در آنجا مستقر شوند که با افزایش سلطه بر قصرشیرین، سرپل ذهاب را نیز زیر دید خود بگیرند.
به دلیل ویژگی منحصر به فرد این ارتفاعات بود که نبردهای سختی برای آزاد سازی این ارتفاعات بین رزمندگان اسلام با نیروهای بعثی در گرفت که عملیات بازی دراز یکی از مهمترین آن هاست.
در این عملیات که یکی از اولین تجربه های بزرگ همکاری مشترک سپاه و ارتش در سایه بی اعتمادی روز افزون به شخص بنی صدر بود، نیروهای عمل کننده از شمال و جنوب دشت ذهاب به ارتفاعات بازی دراز یورش بردند.
عکس العمل عراق برای حفظ ارتفاعات منجر به یک نبرد شدید چند روزه شد و عاقبت نیروهای ایران موفق به آزادسازی قله های جنوبی ارتفاعات شدند اما قله های شمالی همچنان در دست دشمن باقی ماند.
آزاد نشدن بخش شمالی بازی دراز باعث شد تا نیروهای ایران برای کاهش تلفات از بخشی از غرب دشت ذهاب عقب نشینی کنند.
گرفتن این امتیاز مهم از نیروهای عراقی، باعث شد تا پس از سه ماه کار شناسایی نیروهای سپاه پاسداران و ارتش، نخستین عملیات نیمه گسترده ای در منطقه طرح ریزی شود که با نام عملیات بازی دراز در تاریخ دوم اردیبهشت سال 60 آغاز شد و پس از هشت روز نیروهای ایرانی و عراقی بارها به تک و پاتک متقابل پرداختند.
در این عملیات هوانیروز ارتش نقش به سزایی ایفا کرد و در آن خلبان علی اکبر شیرودی سرانجام پس از رشادت های فراوان در راه پاسداری از وطن به شهادت رسید.
در این عملیات 54 دستگاه تانک و نفربر، سه فروند هواپیما، 2 فروند بالگرد، 2 دستگاه ادوات مهندسی از تجهیزات دشمن منهدم شد و 12 دستگاه تانک و نفربر، پنج دستگاه ادوات مهندسی به عنوان غنیمت جنگی به دست رزمندگان دلاور مرد کشورمان افتاد، ضمن اینکه یک هزار و 500 تن از نیروهای دشمن بعثی در این عملیات کشته و زخمی شدند و 700 نفر از نیروهای متخاصم بعث نیز به اسارت در آمدند.

** برگزاری آیین بزرگداشت عملیات بازی دراز
هرسال در سالروز گرامیداشت عملیات غرور آفرین بازی دراز، جمع زیادی از رزمندگان هشت سال دفاع مقدس، کاروان های راهیان نور، بسیجیان سراسر کشور و مردم شهید پرور از سراسر ایران اسلامی با صعود به ارتفاعات این منطقه یاد و خاطره دلاورمردی های رزمندگان و شهدای این عملیات را گرامی می دارند.
امسال نیز در روز جمعه هفتم اردیبهشت صعود سراسری هزاران بسیجی باعنوان کاروان های راهیان نور به منطقه بازی دراز انجام می شود.
آئین گرامیداشت شهادت سرلشکر خلبان شهید علی اکبرشیرودی پنجشنبه ششم اردیبهشت‌ در محل یادمان این شهید والامقام در شهرستان سرپل ذهاب با حضور با شکوه کاروان‌ها و زائران راهیان نور سراسر کشور و توسط قرارگاه راهیان نور ارتش جمهوری اسلامی ایران برگزار می‌شود.
همچنین یادواره شهدای عملیات غرورآفرین بازی ‌دراز نیز شامگاه پنجشنبه 6 اردیبهشت پس از نماز مغرب و عشا در جوار حرم مطهر احمد بن اسحاق (ره) و با حضور مردم مقاوم این شهر قهرمان پرور و استان کرمانشاه و کاروان های راهیان نور سراسر کشور در سرپل ذهاب برگزار خواهد شد.
یاد و خاطره همه شهدای انقلاب اسلامی و هشت دفاع مقدس گرامی باد.
سرپل ذهاب در غرب استان کرمانشاه با بیش از 90 هزار تن جمعیت در دوران هشت سال دفاع مقدس 803 شهید ، 163 آزاده و 840 جانباز را تقدیم انقلاب اسلامی کرده است.
7079/3012/3033
انتهای پیام

نظر شما