شناسهٔ خبر: 25132300 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

سردار شریف: برخی انتظار دارند سپاه به پادگان برگردد و کفش‌های خود را واکس بزند

R1359/P1359/S9,1299/CT12

سخنگوی سپاه، این نهاد را قدرت موشکی مسلط بشمار آورد و گفت: قرارگاه سازندگی خاتم مجری بزرگ‌ترین طرح‌های عمرانی در کشور بوده و برخلاف اینکه عده‌ای تمایل دارند سپاه بعد از جنگ به پادگان برگردد و کفش‌های خود را واکس بزند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه رسانه‌های خبرگزاری تسنیم، سی‌ونه سال پیش در چنین روزی با آغاز شکل‌گیری نهادها و سازمان‌ها امام خمینی بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران با توجه به توطئه‌ها و نقشه‌های شوم دشمنان علیه انقلاب، در اقدامی هوشمندانه در دوم اردیبهشت‌ماه 1358 طی فرمانی به شورای انقلاب رسماً تأسیس سپاه پاسدران انقلاب اسلامی را اعلام نمودند.

در اصل یک‌صد و پنجاهم قانون اساسی ایران دراین‌ارتباط تصریح‌شده است، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، برای ادامه نقش خود در حفظ و حراست از انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن پابرجا می‌ماند.
به مناسبت سالروز تأسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی جام جم آنلاین به سراغ «سردار سرتیپ رمضان شریف» سخنگوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی رفت و در خصوص روز سپاه و عملکرد این نهاد مردمی در طول سال‌ها پای پرسش و پاسخ وی نشست که در نوشتار زیر می‌خوانیم.

اشراف امام به ترفندهای دشمن موجب تأسیس سپاه شد

توصیف سرکار از مقوله سپاه، جایگاه و رسالت او در جامعه ایرانی اسلامی ما چیست؟

مردم ما سپاه را مولود انقلاب اسلامی می‌دانند و شاید یکی از دلایلی که حضرت امام(ره) دستور به وجود آمدن این سازمان انقلابی را صادر فرمودند، مربوط می‌شود به اینکه امام اشراف و تسلط ویژه‌ای به تاریخ تحولات گذشته و آینده کشور داشتند و همچنین شناخت عمیقی که ایشان از ترفندهای دشمن برای ضربه زدن به انقلاب اسلامی پیداکرده بودند موجب شد بنیان اصلی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را پی‌ریزی کنند تا این مرزوبوم در مواجه با تهدیدهای آینده دشمن‌های قسم‌خورده خودش از هرگونه آسیب مصون بماند.

به همین علت بود که امام یک نهادی از بطن مردم برای حراست و حفاظت از انقلابی که متعلق به مردم بود و توسط همین مردم به وجود آمده را بنا نهادند. درواقع امام با این اقدام دوراندیشانه به دنبال استقلال و آزادی ملت ایران بود و حاکم شدن ارزش‌های اسلامی مورد وثوق مردم در جامعه را جزئی از اهداف اصلی تأسیس سپاه هدف‌گذاری نموده بودند.

سرویس‌های اطلاعاتی روی گسل‌های سیاسی حساب بازکرده‌اند

هر ساختار و سازمانی از زمان شکل‌گیری خود دارای نقاط عطف و درخشانی است. نظر شما به‌عنوان شخص سخنگو در این مورد پیرامون سپاه پاسداران به چه گونه‌ای است؟

گذشت زمان و تدبیر حکیمانه امام برای تأسیس سپاه پاسخ مناسبی به این پرسش است. در مقاطع مختلف مثلاً تثبیت انقلاب و مبارزه با گروهک‌های ضدانقلاب و مقابله با گروه‌های تجزیه‌طلب در جهت تأمین امنیت کشور در ماه‌ها و سال‌های اولیه پیروزی انقلاب می‌تواند به‌عنوان نقاط عطف عملکرد سپاه بشمار می‌رود. باید تأکید کنیم سپاه از بدو تولد خود برای تحقق آرمان‌های انقلاب اسلامی همواره با دشمنان کشور دست‌وپنجه نرم می‌کند.

از سوی دیگر همان‌طور که استحضار دارید دشمنان ما از گذشته روی گسل‌های موجود در مرزها با حکومت مرکزی حساب ویژه‌ای بازکرده بودند و طی 40 سال اخیر همواره دشمن به مرزهای ما طمع داشته و سعی می‌کند از این طریق به امنیت و ثبات کشور لطمه وارد کند. این تهدیدها با کمک سرویس‌های اطلاعاتی غرب علیه ما همچنان ادامه دارد. به‌طور نمونه حمله اخیر گروه‌های تروریستی به یکی از پست‌های دیده‌بانی در مرزهای شرقی کشورمان و به شهادت رساندن چند تن از برادران ما در سپاه و ناجا دلیل متقنی بر همین مدعاست.


سپاه مصمم به ارتقاء توان بازدارندگی در بالاترین سطح است

قدری از نقش سپاه در دوران دفاع مقدس برایمان بازگو کنید.

یکی دیگر از نقاط عطف سپاه حضورش در دفاع مقدس و مقابله با تهاجم سراسر و سازمان‌یافته ارتش بعث عراق با پشتیبانی همه‌جانبه نیروهای منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای به کشور بود. به نظر می‌رسد آن نقطه اتصالی که امام بین مردم و سپاه به وجود آورده بود، پای بسیج مردمی و مستضعفین به جبهه‌های جنگ را باز کرد و این امر باعث ناکامی دشمن در جنگ با ما شد. لذا به جرات باید دشمن تحقیقاً به هیچ‌یک از اهداف متجاوز گرانه خود به ایران دست نیافت.

اما دراین‌بین باید به دیگر نقاط عطف در عملکرد سپاه اشاره‌کنیم که آن درسی بود که سپاه از جنگ با دشمن متجاوز آموخت. در این مقطع بود که سپاه بعد از دفاع مقدس تلاش دارد بنیه دفاعی و اشراف اطلاعاتی کشور را به‌گونه‌ای ارتقا بخشد تا هیچ تهاجم خارجی نه‌تنها ما را غافلگیر نکند بلکه اگر روزی دشمنی علیه ما دست به حماقت زد قدرت لازم برای پاسخگویی به متجاوز را داشته باشیم. مهم‌تر اینکه سپاه مصمم شده تا به‌گونه‌ای رفتار کند تا کشور باقدرت بالای نظامی و امنیتی خود در بالاترین سطح توان بازدارندگی جمهوری اسلامی ایران را به رخ دشمن بکشد و دشمن با علم به قدرت بازدارندگی ما از هرگونه توطئه و شرارت علیه ما صرف‌نظر کند.

تهاجم سازمان‌یافته علیه سپاه، به چه علت؟

خوب این مجموعه تلاش‌ها به چه میزان تا به امروز موفقیت‌آمیز بوده است؟

سازمان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بر آن است تا با اشراف اطلاعاتی خود نسبت به تحرکات بیگانگان در منطقه و فرا منطقه همیشه چند قدم از دشمنان جلوتر باشد. شاید همین مؤلفه انقلابی گری سپاه موجب شد دشمن چه در بحث تجزیه‌طلبی اوایل انقلاب ،چه در طول جنگ 8 ساله و خواه در مبارزه با تروریسم از نوع منافقین و کومله‌ها طرفی نبندد. لذا همه این عوامل باعث شد سپاه در ابعاد مختلف کارآزموده‌تر شود. امروز سپاه به برکت پشتیبانی مردم و جذب نیروهای ارزشی باروحیه ای عملگرانه به یک سازمان کارآمد تبدیل‌شده که در این میان هم موردتوجه دوستان و حامیان انقلاب است و هم موردتهاجم سازمان‌یافته دشمنان انقلاب قرارگرفته است.

جوسازی نوروزی ترامپ علیه سپاه

به نظر اشاره دارید به جوسازی‌هایی که در مورد این نهاد انقلابی از سوی جریان‌های فرا منطقه‌ای صورت می‌گیرد؟

بله، در آستانه عید نوروز بودیم که رئیس‌جمهور آمریکا دونالد ترامپ بخش عمده پیام نوروزی خودش را به تهاجم به سپاه و تخریب آن اختصاص داد و تلاش کرد در این پیام به‌گونه‌ای سپاه را در مقابل افکار عمومی و مردم قرار دهد. هرچند که مردم ما هم از عملکرد 40 ساله سپاه آگاهی دارند و هم به نیات شوم دولت آمریکا واقف هستند. دولت فعلی آمریکا عملاً هم ملت ایران را تروریسم خطاب می‌کند و هم تلاش دارد همه آحاد ملت نظام را مورد تحقیر قرار دهند. البته همه می‌دانند این تحرکات بیانگر از شکست آن‌ها در برابر مردم هوشیار ماست.

سپاه قدرت موشکی مسلط است

آیا میان این دشواری‌ها سپاه کار آسانی را در پیش دارد؟

سپاه در چهل سال گذشته به‌خوبی آموخته چطور با طی کردن مسیرهای سنگلاخی اهداف انقلاب را محقق سازد هیچ جا و در هیچ صحنه‌ای نبوده که سپاه با سهولت و با آرامش و با فراهم بودن همه امکانات مأموریتی را انجام دهد. چه در مبارزه با گروهک‌های تروریستی تجزیه‌طلب و چه در دوران دفاع مقدس. بنابراین سپاه در حین عمل یگان‌های خود را تجهیز و در حین مأموریت سازمان رزم خودش را شکل داده و در خلال عملیات با به غنیمت گرفتن ادوات نظامی دشمن توانست سازوبرگ دفاعی خود را تأمین کند. البته امروز به لطف خدا با تدابیری که صورت گرفته این امکان برای ما فراهم‌شده تا تجهیزات موردنیاز نظامی کشور را خودمان در داخل تولید کنیم.
باید تأکید کرد، تحریم‌های نظامی از سوی از اول انقلاب علیه ما اعمال شد اما در کوران همین تحریم‌ها ما به خودکفایی ساخت ادوات موردنیاز خود نائل آمدیم. تا به امروز به هیچ‌کس پوشیده نیست که ما قدرت موشکی مسلطی هستیم که قادر به دفاع منافع خود و کشورهای اسلامی و حامیان انقلاب اسلامی است.

نیروی دریایی سپاه صد در صد بومی است

طی چند سال اخیر نیروهای فرا منطقه‌ای به‌عناوین‌مختلف وارد آب‌های مرزی ایران شده‌اند سپاه در این مقوله چگونه وارد عمل شد و چه برنامه‌ای در عرصه دریا برای این یگان متصور هستید؟

در حوزه شناوری و دریایی سپاه دارای یک نیروی دریایی صد درصد بومی است، از مرحله تدارک، تجهیز و اشراف اطلاعاتی و نیز اقدامات عملیاتی در بهترین سطح ممکن قرار دارد و اقتدار نیروی دریایی ما بر همگان عیان است. کوچک‌ترین تحرک مورد رصد ما قرار می‌گیرد که دستگیری ملوانان آمریکایی و بعد تفنگداران انگلیسی که مجبور به عذرخواهی شدند از مصادیق بارز قدرت‌نمایی برادران ما در حوزه آبی بوده و درمجموع دارا بودن از یک نیروی دریایی قدرتمند در منطقه حساس خلیج‌فارس از دستاوردهای برجسته سپاه پاسداران بشمار می‌آید.

http://www.jamejamonline.ir/Media/Image/1397/02/01/636599163735562313.jpg

نیروی زمینی، چاک و کارآزموده در میدان رزم حقیقی/ هیمنه تروریسم شکست

توصیف شما از وضعیت کنونی نیروی زمینی سپاه به چه ترتیب است؟

امروز سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از یک نیروی زمینی بسیار گسترده، کارآزموده و چابک و جنگ‌دیده در میدان رزم حقیقی بهره می‌برد. خوشبختانه سپاه در دوران دفاع مقدس آموزش‌هایی را طی کرده و کادری را در اختیار دارد که حضور تعداد محدودی از کارشناسان ما به‌عنوان عملیات مستشاری در سوریه و عراق توانست هیمنه مجموعه‌های بزرگ تروریستی مثل داعش و جبهه النصره را نزد افکار عمومی جهان در هم شکند.

بر کسی پوشیده نیست که این گروهک‌های تروریستی حقیقتاً از همه جوانب توسط هم‌پیمانان خود چه از جهت تبلیغات و تجهیزات روز دنیا و چه ازنظر آموزشی و دیپلماسی پشتیبانی می‌شدند و سپاه به‌گونه‌ای به ارتش عراق و سوریه و مدافعان مردمی این کشورها کمک و مشورت‌های نظامی داد که خوشبختانه امروز شاهد هستیم تکفیری‌های تروریست نه در سوریه و نه در عراق به هیچ‌یک از اهداف خود نرسیده‌اند و محور مقاومت دست برتر منطقه را از آن خود نموده است.


سپاه آینده، محصولی دیگر از مقاومت بسیج

برگردیم به حوزه داخلی، تشکیل سازمان مقاومت بسیج یکی دیگر از اقدامات سپاه در طول سالیان گذشته بوده است، کارکرد و مأموریت بسیج را از چه منظری می‌توان موردبحث قرارداد؟

نیروی مقاومت بسیج باگذشت 40 سال از پیروزی انقلاب اسلامی همچنان روحیه و تفکر بسیجی خود را حفظ کرده و نسل جدید ما در بسیج سعی دارد با اقدامات فرهنگی گسترده ازجمله یادواره‌های شهدا و برگزاری عملیات فرهنگی راهیان نور، ادبیات و گفتمان دفاع مقدس و انقلاب اسلامی را در جامعه جاری و ساری نگه دارد.

اما یکی از کارهای بسیار هوشمندانه‌ای که فرماندهان سپاه از گذشته در دستور کار خود قرار داده‌اند و ما امروز شاهد تولید محصولات خوبی در این خصوص هستیم، و آن سپاه آینده‌ای است توسط بسیج تشکیل‌شده است. چون دیگر پاسداران دوران انقلاب و دفاع مقدس در شرف بازنشستگی قرار دارند و با کادر سازی که انجام‌شده افق روشنی برای این نهاد مردمی ترسیم نموده است.

مثال بارز سپاه آینده هم شاید امثال شهید حججی‌ها در سازمان رزم سپاه هستند که نمونه بسیار زیادی از این جوانان باهوش و کارآزموده را ما در نیروی زمینی- دریایی و سازمان هوافضا تربیت‌کرده‌ایم.

قرارگاه خاتم عظیم‌ترین پروژه‌های عمرانی را انجام داده است

سپاه از بدو پیروزی انقلاب علاوه بر خدمات شایان دفاعی در امور غیرنظامی و توسعه‌ای کشور هم نقش‌آفرینی کرده در این خصوص چه نظری دارید؟

در بحث سازندگی کشور، موضوع محرومیت‌زدایی همواره از اولویت‌های سپاه بوده و است. چه بعد از انقلاب و چه ویژه قبل از انقلاب به دلیل سلطه‌ای که رژیم پهلوی بر کشور داشت، واقعاً زیرساخت‌های ما بسیار محدود بود و در بخش روستایی هم‌وطنان ما از کمترین امکانات برخوردار بودند. جمعیت کشور ما برابر آمار سازمان برنامه‌وبودجه شاهنشاهی قبل از انقلاب معادل 70 درصد آن در روستاها زندگی می‌کردند و تنها 30 درصد در بخش‌های شهری سکونت داشتند.

شایان‌ذکر است قاطبه روستاها در آن زمان فاقد آب آشامیدنی و برق و راه مواصلاتی بود. اما با آغاز انقلاب و به برکت پای‌کار آمدن برادران ما در جهاد سازندگی و تلاش دولت‌های مختلف علی‌رغم همه موانع و درگیر بودن با جنگ تحمیلی تلاش شد تا مناطق محروم تا اندازه زیادی از حالت اولیه خود خارج شوند. با پایان جنگ هم شایسته نبود سپاه به پادگان بازگردد و نسبت به سازندگی کشور بی‌تفاوت باشد.

در همان مقطع رئیس دولت سازندگی از سپاه درخواست کرد تا امکانات خود را در جهت احداث زیرساخت‌های کشور به کارگیرد. باگذشت 30 سال از فعالیت قرارگاه سازندگی خاتم در سپاه واقعاً خدمات عظیمی در حوزه‌های مختلف عمران و آبادانی برای کشور ارائه‌شده که راه‌سازی – احداث سد- موج‌شکن و اسکله- ساخت پالایشگاه و کارخانه‌ها پتروشیمی در زمره این خدمات قرا دارند. از این روز اغراق نیست بنده به‌عنوان سخنگوی سپاه به شما عرض کنم، اگر بخواهیم واقعیت نقش سپاه در سازندگی را بازگو کنیم، عین جریان دوران مقدس ملت ما همچون قدردان این سازمان خواهند بود.

برخی انتظار دارند سپاه به پادگان برگردد و کفش‌های خود را واکس بزند و بس

چرا باوجود نقش انکارناپذیر سپاه در حوزه دفاعی و امروز در عرصه جهاد سازندگی کشور دشمن سپاه را مورد هجمه قرار می‌دهد؟

به‌واقع باید گفت کاری که سپاه در حوزه سازندگی انجام داده کمتر از کاری که در دفاع از این مرزبوم صورت داده نیست. به همین دلیل دشمن تلاش دارد با وارد آوردن هجمه روانی خود به سپاه جلوی این دستاورد را بگیرد و عملاً نمی‌خواهند ایران کشور آباد باشد و ما الگویی برای دوستان خود باشیم. آن‌ها اصرار دارند، پس از درخشش سپاه در جنگ تحمیلی حالا باید پاسداران ما به پادگان‌ها بروند و مشغول واکس زدن کفش‌های خود شوند و مشغول ورزش صبحگاهی و تمیز کردن اسلحه خود شوند!

اما چنین چیزی مطلقاً در قاموس ما نمی‌گنجد و سپاهی که برگرفته از مکتب امام است و مورد تائید فرماندهی معظم کل قوا حضرت آیت‌الله خامنه‌ای است هیچ‌گاه نمی‌تواند که نسبت به بیکاری و فقر مردم بی‌تفاوت بوده نظاره خشک‌سالی بخش عمده‌ای از کشور باشد حتماً به موضوعات توسعه‌ای کشور ورود خواهیم کرد.

این نکته را باید متذکر شد، که سپاه از بدو ورود به حوزه سازندگی تلاش کرد دانش و فناوری روز را به کشور منتقل کند. به جرات می‌توان ادعا کرد سپاه در بخش سدسازی و پل و راه‌اندازی پالایشگاه‌های بزرگ، در دنیا و منطقه حرف برای گفتن دارد که نمونه بارز آن‌هم پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس است که سال گذشته افتتاح شد. و امروز هم برای رفع محرومیت‌زدایی در بخش‌هایی همچون ایلام- هرمزگان و سیستان و بلوچستان مستقرشده است.

سپاه قدرت ریسک‌پذیری افراد مستعد را بالابرده است

به‌تازگی روز پاسدار را پشت سر گذاشتیم، نظر شما در خصوص شکل‌گیری سپاه و پاسداری چیست؟

با نگاهی به تاریخچه شکل‌گیری سپاه متوجه می‌شویم افرادی که به سپاه ورود پیدا کردند تنها باانگیزه خدمت به‌نظام و حفظ آرمان‌های مردم و انقلاب قدم به این عرصه گذاشته‌اند. خیلی از دانشجویان و کسبه ما که مشغول به تحصیل و کسب‌وکار بودند احساس کردند مجموعه سپاه بستر خوبی برای خدمت به کشور است به‌ویژه اینکه این مجموعه زیر نظر امام و امروز تحت فرمان مقام معظم رهبری اداره می‌شود و لذا از یک قداست خاصی برخوردار است و خود این موضوع به شوق پاسداران برای انجام مأموریت در این نیرو را دوچندان کرده است.

در مجموعه باید اشاره‌کنیم، فضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به‌گونه‌ای است که علاوه برافزایش قدرت ریسک‌پذیری افراد ظریف بالقوه آن‌ها برای پیشرفت کشور در تمامی میدان‌ها را فراهم می‌آورد و استعداد جوانان در این میان شکوفا می‌شود. ازاین‌رو باید گفت جوهره معنوی و انگیزه الهی و سرمایه انسانی سپاه همواره اولویت اصلی سپاه بوده و محیطی مساعد برای رشد و نمو استعداد نیروهای مستعد کشور را به وجود آورده است.

منبع: جام جم

انتهای پیام/

بازگشت به صفحه رسانه‌ها

نظر شما