شناسهٔ خبر: 25131179 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

تقی‌پور:

کسی پاسخگوی دزدی از مواضع اسلامی در فضای مجازی نیست

گروه فناوری اطلاعات ــ عضو شورای‌عالی فضای مجازی با بیان اینکه ریشه اصلی رهاشدگی فرهنگی در فضای مجازی بحث بی‌قانونی و برخورد سلیقه‌ای و جناحی در این حوزه است، گفت: روزانه بسیاری از مواضع اسلامی، عقیدتی و ارزش‌های کشور را در این فضا دزد می‌زند و افکار جوانان ما را تخریب می‌کند، اما با این وجود این سوال را کسی پاسخ نمی‌دهد که نقش دولت در دفاع از حقوق مردم در این حوزه چیست.

صاحب‌خبر -
کسی پاسخگوی دزدی از مواضع اسلامی در فضای مجازی نیست/ از بی‌قانونی تا برخورد جناحی و سلیقه‌ای
 
رضا تقی‌پور، عضو شورای‌عالی فضای مجازی در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، در پاسخ به سوالی مبنی بر مسئله هویت در فضای مجازی کشور و آینده آن گفت: این مسئله برابر قوانین کشور‌های مختلف متفاوت است و اساساً یکی از محور‌های اساسی فضای اینترنت و به تبع آن بحث پیام‌رسان‌ها مبحث گمنامی است. از یک طرف این مسئله برای عده‌ای خوشایند و برای برخی افراد دیگر ناراحت کننده و مشکل به حساب می‌آید؛ از این منظر که جرایم در این فضا قابل پیگیری نیست. البته بحث مطالبی که منتشر می‌شود، تهمت، افترا، دروغ و امثال این‌ها هم در این فضا جایگاه خودش را دارد.

وی افزود: تا جایی که اطلاع دارم کشور انگلیس همچون قانون مطبوعات با این مسائل برخورد می‌کند؛ یعنی اگر در این فضا کسی ادعای دروغ، تهمت و افترا می‌زند همانگونه که در فضای حقیقی با افراد برخورد می‌شود با فرد خاطی در این فضا هم برخورد می‌کنند و هر کسی مسئولیت کاری را که در این فضا انجام داده است بر عهده می‌گیرد. این موضوع به این معنی است که آن‌ها زیرساخت‌های لازم را برای اینکه این احراز هویت صورت گیرد ایجاد کرده‌اند و در نهایت هرکسی مسئول پیامی است که منتشر می‌کنند.

عضو شورای‌عالی فضای مجازی تصریح کرد: اساس حاکمیت‌ها و قانون این است که هر کسی مسئولیت کار‌های خودش را باید بپذیرد و در غیر این صورت مشکلات و هرج و مرج ایجاد می‌شود؛ کشور آمریکا در این مسئله از سال ۱۹۹۷ این قانون را ایجاد و اعلام کرد که هر نرم‌افزاری که رمز داشته باشد و نتوان منشا جرم را در آن پیگیری کرد اجازه فعالیت ندارد. این قوانین در کتب مختلف قانون به وجوه مخلف آمده و به آنها اشاره شده است.
 
تعهداتی که تلگرام عمل نکرد
تقی‌پور در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر تعهداتی که تلگرام در ابتدا پذیرفت، اما در نهایت به آن‌ها عمل نکرد، به ایکنا گفت: بحث اول این بوده که قوانین ومقرارات جمهوری اسلامی ایران را رعایت کند. امروز برابر قانون و مصوبه شورای‌عالی فضای مجازی باید در ایران دفتر داشته باشد و یک نمایده معرفی کند. بحث دوم این بود که برای پیگیری منشا جرایم همکاری کند و جایی که داد‌گاه ما اعلام جرم می‌کند باید تلگرام منشا آن را به ما معرفی کند و اطلاعاتش را در اختیار ما بگذارد که امکان پیگیری حقوقی و قانونی آن در سراسر جهان فراهم شود. مسئله بعدی این بود که اجازه فعالیت به کانال‌های ضد اخلاقی و مستهجن را برای آدر‌س‌های ایران ندهد که در این مسئله هم بیشتر بازی کرد و به صورت خیلی آشکار و صریح اعلام نکرد که نقض کرده، اما صفحات را می‌بست و بعد از چند ساعت با یک آدرس دیگر آن‌ها شروع به فعالیت می‌کردند؛ این‌ها جز مهمترین مواردی بود که تلگرام آن‌ها را نقض کرد و باعث شد تصمیم جمعی بر فیلتر آن انجام شود.
 
برخورد سلیقه‌ای و جناحی با فضای مجازی
وی در ادامه در پاسخ به این سوال که هر مسئله‌ای برای مواجهه صحیح نیازمند فرهنگ‌سازی است و در بحث تلگرام و فضای مجازی جامعه دچار یک رها شدگی فرهنگی است که آسیب‌های فراوانی را ایجاد می‌کند، در این خصوص شورای‌عالی فضای مجازی چه تصمیماتی پیش‌بینی و یا اتخاذ کرده است، گفت: البته ما با شما هم عقیده هستیم که متاسفانه این رها‌شدگی وجود دارد؛ اما دلیل آن را باید از مردم پرسید؛ چیزی که به نظر می‌رسد با این مطلب عمیق و مهم ملی در همه ابعاد متاسفانه برخورد سلیقه‌ای و جناحی می‌شود.

عضو شورای عالی فضای مجازی تصریح کرد: علت اصلی موضوع رهاشدگی علی‌رغم اینکه آسیب‌های آن در ابعاد فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی بسیار زیاد است، این است که تلاش به اندازه کلافی در این حوزه نشده و نیازمند قوانین و مقرارتی در این رابطه هستیم تا هم مردم آگاهی پیدا کنند و وارد فضا‌های رها نشوند؛ البته مسئولین در قوه قضائیه هم باید قدرت برخورد مناسب را با این مسائل داشته باشند.
انتهای پیام
 
ریشه اصلی شرایط امروزفضای مجازی
تقی‌پور به ایکنا گفت: ریشه اصلی شرایطی که امروز در آن قرار داریم بحث بی‌قانونی است. اینکه متاسفانه عده‌ای از این شرایط در حال دفاع هستند و نمی‌گذارند شرایط به شکل محیط مطلوب برای مردم ایجاد شود؛ یکی از وظایف اصلی حاکمیت دفاع از مردم در برابر آسیب‌ها و خطراتی است که آن‌ها را تهدید می‌کند و بخشی از تعرف امنیت هم به این مسئله اختصاص دارد.

وزیر اسبق ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه امروز می‌بینیم روزانه به بسیاری از مواضع اسلامی، عقدیدتی و ارزش‌های کشور دزد می‌زند و افکار جوانان ما را تخریب می‌کند، اظهار کرد:با این وجود این سوال را کسی پاسخ نمی‌دهد که نقش دولت در دفاع از حقوق مردم در این حوزه چیست.
 
متاسفانه هنوز هم کسی پاسخگوی این مسائل نیست
وی در مورد عملکرد دستگاه‌ها و نهاد‌های متولی حوزه فرهنگ و فضای مجازی، در کشور گفت: قطعا نقص در کار این‌ها فراوان بوده، اما یک واقعیت را نباید فراموش کنیم و آن این است که سرعت تغییرات در این حوزه از تکنولوژی بسار بالاست و اساسا یکی از مشخصه‌های فضای مجازی همین خلاقیت نمایشی است؛ بنابراین ساختارای حاکمیتی و دولتی خیلی باید به روز و فعال با این موضوع برخورد کنند و چهارچوب‌های لازم را اعلام کنند و تصمیماتی را در این حوزه اتخاذ کند. دولت باید برنامه‌ای داشته باشد که روابط مردم در این حوزه تنظیم شود؛ چراکه بیشترین آسیب در این حوزه را مردم می‌بینند، اما متاسفانه هنوز هم کسی پاسخگوی این مسائل نیست.

گفت‌وگو از وهاب خدابخشی
انتهای پیام

نظر شما