شناسهٔ خبر: 25130588 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

بایستگی چهل سالگی انقلاب اسلامی

انقلاب اسلامی در حوزه کارنامه و عملکرد اجرایی موفقیت‌ها و پیشرفت‌های بزرگی را احراز کرده است که باید در فرصت دیگری به آن پرداخت.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، «علی دارابی» معاون امور استان‌های سازمان صدا و سیما در کانال تلگرامی خود نوشت:

بهمن 97، انقلاب اسلامی چهل ساله می‌شود. گرامیداشت یاد و راه شهیدان انقلاب و آرمان‌های والای معمار کبیر انقلاب اسلامی و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی (ره) و پاسداشت و صیانت از 40 سال مجاهده، مقاومت، جهاد، ایستادگی، آبادانی و پیشرفت ما را بر آن می‌دارد که «راه پرافتخار طی شده» را تجلیل و «افق آینده» را با «امید و اراده بیشتر» مورد واکاوی قرار دهیم. براین اساس ضروری است که «بایسته‌هاوملاحظات»‌زیر مورد توجه سیاست‌گذاران،تصمیم‌گیران، برنامه‌ریزان، کارگزاران، رسانه‌ها و مسوولان ذی‌ربط قرار گیرد؛

1. قرن بیستم رخدادهای بزرگی را شاهد بوده است: وقوع جنگ جهانی اول و دوم، جنگ سرد میان ابرقدرت‌های شرق و غرب، فروپاشی مارکسیسم، فرو ریختن دیوار برلین، جنگ هشت ساله عراق و هم‌پیمانان آن علیه ایران، ... از جمله این رخدادهای مهم هستند. اما بی‌شک «وقوع انقلاب اسلامی» بزرگ‌ترین حادثه قرن بیستم بود که به قول جامعه‌شناس بزرگ جهانی «آنتونی گیدنز»، «انقلاب اسلامی توجه جهانیان را از مارکسیسم و لیبرالیسم به سمت اسلام جلب کرد.»

2. انقلاب اسلامی به‌رغم تهدیدها، تحریم‌ها، توطئه‌ها، جنگ هشت ساله ... توانسته است دستاوردهای بزرگی را داشته باشد؛ آزادی بیان، مطبوعات و احزاب، مشارکت سیاسی و واقعی مردم در اداره امور و تعیین حاکمان و مسوولانه و نهادهای قدرت، استقلال واقعی و پایان دادن به مداخله بیگانگان در اداره امور ملت ایران، ایجاد امنیت پایدار در جهان ناامن و منطقه حساس و بی‌ثبات غرب آسیا (خاورمیانه)، ایجاد روح خود باوری، اعتماد و اراده ملی و هویت‌یابی در نزد آحاد جامعه، تجدید حیات اسلام و بیداری مسلمانان و احیای هویت دینی را باید از بنیادی‌ترین و اساسی‌ترین دستاوردهای انقلاب اسلامی برشمرد.

یادداشت دیگری از علی دارابی را بخوانید:

علی دارابی: حاتمی‌کیا و مهدویان به واقع گل کاشتند

خیز رسانه ملی برای انعکاس دستاوردهای چهل ساله انقلاب

3. انقلاب اسلامی در حوزه کارنامه و عملکرد اجرایی موفقیت‌ها و پیشرفت‌های بزرگی را احراز کرده است که باید در فرصت دیگری به آن پرداخت. اما نارسائی‌ها، ناکامی‌هایی در عمر چهل ساله انقلاب اسلامی خودنمایی می‌کند که به‌شدت مردم و مسوولان را رنج می‌دهد؛ «فساد افسار گسیخته و نهادینه شده»، «ناکامی در تحقق عدالت اجتماعی»، «افزایش فاصله طبقاتی، تبعیض و نابرابری» ، «نظام دیوان سالار اداری ناکارآمد که خود تهدیدی بزرگ علیه اصل انقلاب محسوب می‌گردد»، «کاهش اعتماد عمومی به مسوولان در نزد افکار عمومی و تنزل معنادار گروه‌های مرجع اصیل» را باید از عمده‌ترین ناکامی‌های آن برشمرد.

4. انقلاب اسلامی برای «پویایی، مانایی، بالندگی و تأثیرگذاری» باید برای تحقق موارد زیر اهتمام جدی به‌عمل آورد؛
- تلاش برای تحقق عملی، اهداف و برنامه‌های سند چشم انداز 1404 که در حال حاضر عقب ماندگی جدی در آن مشاهده می‌گردد.
- توجه به سرمایه‌های اجتماعی و تدوین سازوکاری واقعی در راستای حفظ و صیانت از نخبگان، گروه‌های مرجع و کاهش معنادار خروج نخبگان و فرار مغزها.
- همه‌پرسی برای اصلاح قانون اساسی در راستای پاسخگویی به نیازهای امروزین جامعه و نسل‌ها از جمله تصمیم‌گیری درباره نظام ریاستی، نظام پارلمانی، نظام دو مجلسی، تمرکز امر
قانونگذاری و ...
- گفت‌وگوی ملی میان نیروها، جریانات سیاسی، فرهنگی، اجتماعی درون نظام در راستای افزایش همگرایی، همدلی و وحدت نیروهای وفادار به نظام و انقلاب و کاهش فاصله میان آنان.
- اجماع نخبگان و سیاست‌گذاران بر سر مسائل اهم و راهبردی کشور و تلاش برای تحقق آنها و رها کردن حاشیه‌ها و تنش‌های بی‌حاصل سیاسی، باندی ،قبیله‌ای و ...
- در چهل سالگی انقلاب باید شاهد گفتمان و مفاهمه و تضارب آراء بین نسلی ، بین جناح‌ها برای ایجاد همگرایی و ائتلاف نیروهای انقلاب و وفادار بر آن برای برون رفت از مسائل و مشکلات اجرایی باشیم. باید از این فرصت برای شنیدن صداهای گوناگون برای اداره بهتر کشور استفاده کرد و بهانه برای دشمنان را به حداقل رساند. بازخوانی آرمان‌ها، اهداف، چشم‌انداز و منظومه فکری انقلاب اسلامی برای کارآمدی، پیشرفت و عدالت و خوانش فراشیعی و فراایرانی از «ایدئولوژی انقلاب اسلامی» از رسالت‌ها و اقدامات مهم ملی در چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی است.

نظر شما