شناسهٔ خبر: 25130587 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

پنهان کاری؛ راه حل تازه دولت افغانستان برای مشکلات انتخاباتی

R36461/P36446/S8,87,91,94,1413/CT7

همزمان با تشدید نگرانی‌ها از حضور کمرنگ مردم در روند ثبت نام رای دهندگان برای انتخابات پارلمانی در افغانستان رئیس جمهور این کشور با صدور دستوری آمارهای ثبت نام کنندگان این روند را سری اعلام کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، با وجود گذشت حدود یک هفته از آغاز روند ثبت نام رای دهندگان برای انتخابات پارلمانی در افغانستان تنها 189 هزار نفر به مراکز ثبت نام در 34 ولایت افغانستان مراجعه کرده‌اند.

عدم حضور مردم در روند ثبت نام رای دهندگان برای انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری افغانستان نگرانی شدید رهبران حکومت وحدت ملی را برانگیخته است.

قرار است انتخابات پارلمانی افغانستان 28 مهرماه سال جاری در افغانستان برگزار شود و مردم نیز برای استفاده از حق رای خودشان باید قبل از انتخابات به مراکز ثبت نام رای دهندگان در این کشور مراجعه کنند.

پیش از این تنها افراد دارای کارت رای کمیسیون انتخابات افغانستان حق رای داشتند اما تقلب گسترده در انتخابات گذشته ریاست جمهوری در این کشور باعث شد تا کارت‌های رای فاقد اعتبار اعلام شود.

کمیسیون انتخابات افغانستان به منظور جلوگیری از تقلب، کارت‌های رای سابق را باطل اعلام کرد و با ایجاد 1419 مرکز ثبت نام رای دهندگان در سراسر افغانستان از مردم خواست تا قبل از انتخابات برای رای دادن ثبت نام کنند.

بر اساس آمار نهادهای انتخاباتی حدود 14 میلیون نفر در افغانستان واجد شرایط رای هستند اما حضور کمرنگ مردم در مراکز ثبت نام رای دهندگان مشروعیت انتخابات و دولت افغانستان را با چالش مواجه کرده است.

در پی تشدید نگرانی‌ها از عدم حضور مردم در مراکز ثبت نام رای دهندگان مقامات افغان برای رسیدگی به این موضوع دست به کار شده‌اند و شورای وزیران دولت افغانستان نیز نشست فوق العاده برای حل آن برگزار کرد.

رئیس جمهور افغانستان در چند روز گذشته بارها از مردم این کشور خواسته بود تا با مشارکت در روند ثبت نام رای دهندگان برای حضور در انتخابات پارلمانی این کشور آمادگی بگیرند.

وی از نهادهای مدنی، رهبران سیاسی، علما، بزرگان و متنفذان اقوام در افغانستان خواست تا مردم این کشور را به مشارکت در روند ثبت نام رای دهندگان تشویق کنند.

 اما اقدامات ابتدایی دولت افغانستان و تلاش‌های مسئولان کمیسیون انتخاباتی برای رسیدگی به این معضل کارساز نبوده و پارلمان افغانستان نیز روز گذشته مسئولان کمیسیون انتخاباتی را احضار کردند.

در پی ناکامی دولت افغانستان در رسیدگی به این موضوع رئیس جمهور افغانستان به کمیسیون انتخابات این کشور دستور داده تا آمارهای ثبت نام رای دهندگان را در اختیار رسانه‌ها قرار ندهند.

برخی از مسئولان ولایتی این کمیسیون با خودداری از ارائه آمار ثبت نام رای دهندگان به طلوع نیوز گفتند که اشرف غنی در یک نشست ویدیویی از آنها خواسته تا آمار ثبت نام رای دهندگان را در اختیار رسانه‌ها قرار ندهند.

از سوی دیگر، نهاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان و سایر نهادهای نظارت کننده بر روند انتخابات نیز مقامات افغانستان و مسئولان محلی کمیسیون انتخابات را به پنهان کاری متهم کرده‌اند.

برخی از کارشناسان عدم اعتماد مردم به برگزاری انتخابات عاری از تقلب را عامل اساسی عدم حضور مردم در روند انتخابات دانسته و نسبت به پیامدهای پنهانکاری در روند ثبت نام رای دهندگان نیز هشدار داده‌اند.

با این حال هنوز کمیسیون انتخابات افغانستان راهکار مشخصی برای گردآوری آمار ثبت نام رای دهندگان نداشته و بانک مرکزی اطلاعاتی برای درج نام رای دهندگان را نیز ایجاد نکرده است.

دولت افغانستان در حالی متوسل به پنهانکاری در روند ثبت نام رای دهندگان شده است که نمایندگان افغان، احزاب و جریان‌های سیاسی افغانستان بارها رهبران حکومت وحدت ملی را به تلاش برای مهندسی انتخابات متهم کرده‌اند.

انتهای پیام/.

نظر شما